2012-09-27, 13:28
Medlem
Oneways avatar
Tjenixen,

Har sökt svar på detta men inte funnit något av intresse.

Jag berättade för min kollega att vi fått nytt laminatgolv i vårt kök efter en fuktskada. Kollegan berättar då att deras hyresvärd inte tillåter laminatgolv i kök pga av "brandrisk & fuktskador".

Eftersom man får måla och tapetsera bäst man vill i sin hyresrätt undrar jag om man får lägga laminatgolv i sitt kök trots att värden säger nej till detta?
Citera
2012-09-27, 13:33
Medlem
25TaLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oneway
Tjenixen,

Har sökt svar på detta men inte funnit något av intresse.

Jag berättade för min kollega att vi fått nytt laminatgolv i vårt kök efter en fuktskada. Kollegan berättar då att deras hyresvärd inte tillåter laminatgolv i kök pga av "brandrisk & fuktskador".

Eftersom man får måla och tapetsera bäst man vill i sin hyresrätt undrar jag om man får lägga laminatgolv i sitt kök trots att värden säger nej till detta?

Man brukar väl vanligtvis inte få måla och tapetsera bäst man vill i en hyresrätt?
Visst, det brukar sällan vara några problem men man måste ju alltid fråga om lov först
Citera
2012-09-27, 13:35
Medlem
Oneways avatar
Nej du behöver inte fråga om lov när det gäller färg & tapet.
http://www.hyresgastforeningen.se/Fr...ga-varden.aspx
Senast redigerad av Oneway 2012-09-27 kl. 13:39.
Citera
2012-09-27, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25TaLife
Man brukar väl vanligtvis inte få måla och tapetsera bäst man vill i en hyresrätt?
Visst, det brukar sällan vara några problem men man måste ju alltid fråga om lov först

Självklart får man både tapetsera och måla om i en lägenhet utan hyresvärdens tillstånd (med undantag om man avtalat om annat och det gäller sådana lägenheter som räknas upp i 12 kap §24a 2 st 1 och 2. Man behöver heller inte be om tillstånd.

Citat:

När det gäller laminatgolv så borde detta räknas som jämförliga åtgärder och jag ser ingen skillnad mot att lägga en heltäckningsmatta över linoleumgolvet (som är tillåtet se sid 489 i prop 1974:150) eller lägga ett laminatgolv över befintlig matta.
Citera
2012-09-27, 13:47
Medlem
mungs avatar
Brandrisk med laminatgolv..? Aldrig hört talas om.

Ja, du får lägga nytt laminatgolv i köket om du vill även om hyresvärden har sagt nej - det är nämligen jämförligt med målning/tapetsering. Däremot kan du bli tvungen att ta bort det vid flytt och lär inte få någon ersättning för det vid eventuell vattenskada.
Citera
2012-09-27, 14:57
Medlem
micaeles avatar
Det här med att inte behöva fråga hyresvärden [fastighetsägaren] innan man gör förändringar interiört är en svår balansgång som kan bli ett problem den dagen du skall flytta - eller i vissa fall redan då värden upptäcker förändringen.

Man gör alltid bäst i att fråga om lov först. Får man inte det kan man gå vidare i ärendet och dra det till allehanda nämnder. Har du inte frågat, och värden inte gillar dina förändringar, kan det mycket väl bli en process utav det hela den dagen du skall flytta.
Citera
2012-09-27, 15:22
Medlem
Oneways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Det här med att inte behöva fråga hyresvärden [fastighetsägaren] innan man gör förändringar interiört är en svår balansgång som kan bli ett problem den dagen du skall flytta - eller i vissa fall redan då värden upptäcker förändringen.

Man gör alltid bäst i att fråga om lov först. Får man inte det kan man gå vidare i ärendet och dra det till allehanda nämnder. Har du inte frågat, och värden inte gillar dina förändringar, kan det mycket väl bli en process utav det hela den dagen du skall flytta.

En hyresvärd kan inte göra något åt att du målat din lägenhet chockrosa - när har hyresvärden rätt att kräva att du målar om så länge du bor där?

EDIT: Vid vilka fall kan en hyresvärd kräva att du ordnar det du "ställt till med" under tiden du bor där? Om vi nu pratar interiöra förändringar (måla, tapetsera eller liknande)
Senast redigerad av Oneway 2012-09-27 kl. 15:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in