• 1
  • 2
2012-09-27, 12:51
Medlem
Satt och diskuterade med en kompis om detta. Han hävdar att urin ska vara "färglös" som vatten annars tyder det på att man dricker för lite. Jag hävdar att urin alltid ska ha en gul färg men förstås inte mörkgul. Vad är rätt egentligen? Jag tycker själv att jag dricker vatten väldigt ofta (typ ett glas i timmen minst) men min urin är ändå alltid gul.
Citera
2012-09-27, 12:55
Medlem
jag skulle säga att det ska vara lite ljusgult?
Citera
2012-09-27, 13:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av savour
jag skulle säga att det ska vara lite ljusgult?

Då har du fel..
Urin skall vara så mörkt som möjligt!
Mitt egna är likt Coca cola eller svalt strilande kaffe...
/Fader
Citera
2012-09-27, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cuughar
Satt och diskuterade med en kompis om detta. Han hävdar att urin ska vara "färglös" som vatten annars tyder det på att man dricker för lite. Jag hävdar att urin alltid ska ha en gul färg men förstås inte mörkgul. Vad är rätt egentligen? Jag tycker själv att jag dricker vatten väldigt ofta (typ ett glas i timmen minst) men min urin är ändå alltid gul.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Urin

Citat:
Färgkoncentrationen av urinen anger hur stor andel vätska urinen har. Mörkgul och starkt luktande färsk urin är ett tecken på uttorkning och vätskebrist. Om detta fortfar en längre tid kan det leda till njursten. Urinen bör vara ljus minst en gång varje dygn.
Citera
2012-09-27, 13:30
Medlem
kakers avatar
Jag har för mig om det är gult/brandgult så har du vätskebrist
Citera
2012-09-27, 13:49
Medlem
PixelPiratens avatar
Jag har då alltid fått höra att om urinet är vattenfärgat så har man druckit tillräckligt!
Mörkgult urin låter ju inte särskilt nyttigt Fader..
Citera
2012-09-27, 14:28
Medlem
Europes avatar
Förutom mängden vätska, så kan även andra saker påverka färgen på urin, som t.ex. mediciner och föda. Jag har väl oftast haft ofärgat urin, men nu när jag äter en rad mediciner, så är den snarast mörkt gråbrunt. Jag vet inte om det är så, men jag kan tänka mig att det varje år finns ett antal personer som tar kontakt med vården för att deras urin är rött efter att de har ätit rödbetor.
Citera
2012-09-27, 14:34
Medlem
Som några nämner här: är urinen mörk har du druckit för lite vatten. Ju mer färglös den är desto bättre!
Citera
2012-09-27, 14:44
Medlem
JasonVs avatar
Kan givetvis variera utan att något är fel.
Ät b-vitamin och "se".
Öh förresten,färglös..då dricker man nog för mycket.
Citera
2012-09-27, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderbill
Då har du fel..
Urin skall vara så mörkt som möjligt!
Mitt egna är likt Coca cola eller svalt strilande kaffe...
/Fader

Då är det nog dags att kontakta en läkare
Citera
2012-09-27, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Förutom mängden vätska, så kan även andra saker påverka färgen på urin, som t.ex. mediciner och föda. Jag har väl oftast haft ofärgat urin, men nu när jag äter en rad mediciner, så är den snarast mörkt gråbrunt. Jag vet inte om det är så, men jag kan tänka mig att det varje år finns ett antal personer som tar kontakt med vården för att deras urin är rött efter att de har ätit rödbetor.

Min urin är alltid mörkgul på morgonen (kan väl bero på att man inte druckit något på hela natten) och blir sedan mer ljusare gul längre framåt dagen, men helt färglös blir den aldrig även fast jag dricker vatten ofta. Det första jag gör när jag vaknar är att dricka ett glas vatten och det sista jag gör innan jag somnar är också att dricka ett glas vatten, typ. Jag vet inte om jag kanske måste dricka ännu mer helt enkelt? Fast det är väl inte bra att dricka för mycket heller för då kan man få överaktiv blåsa och problem med njurarna har jag hört?
Citera
2012-09-27, 16:58
Medlem
bo-kos avatar
Dricker jag dåligt så får jag gult piss, dricker jag ordentligt, som man ska, så är det ljust.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in