Jag planerar att jag ska, bit för bit, bygga mig ett litet hobby labb, jag ska ha här hemma i källaren. Jag brukar kolla youtube videos ibland där folk lägger upp sina expriment. Jag vill också kunna göra några simpla synteser, extrakt, kort sagt; exprimentera lite bara. Jag har läst att det är riktigt svårt som hobbykemist att få tag på kemikalierna man behöver. Jag har kollat på Sagitta och andra som säljer såna grejer, men de säljer bara till skolor och företag.
Listan i andra inlägget i denna tråden är säkert mycket till hjälp. Men om man skulle behöva några kemikalier som inte finns listad, hur går man till väga då?
Jag är nybörjare med ett brinnande intresse. Jag slukar all information om organisk kemi, och kemisk syntes som jag kan få tag på. Det intrycket jag fått är att man nästan kan blanda kemikaler, sen sätta igång att destillera, reducera och oxidera.Jobba med det ett tag, och till slut så kan du ha just det kemikalien som man i från början siktade på att skaffa. Det är nog därför jag blev intresserad av kemi från början, att den är oändlig på nåt sätt.
Är jag helt ute och hojjar nu när jag tänker så? Kom ihåg nu att jag är helt ny på detta området, så va snälla.
Ha d gott allihopa!