2007-11-18, 20:37
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C9h18o6
vet i boken, "expriment bok för pojkar" från 1967 något! har jag för mej att dom går igennom hur man gör!

Tror det var som att göra salpetersyra .. bara det att du måste ha vatten.. är nu inte 100 %, har boken någonstans men det är ju det, var?

mvh //c9
Förstår inte senare delen av ditt inlägg. HNO3 gör man ju genom att bubbla NO2 genom vatten?

Vore snällt om du tog en kik efter boken

EDIT: Hittade boken här: http://www.flashback.org/showthread.php?t=150529&page=6
Det var tydligen så enkelt som att blanda ihop svavel å salpetersyra och sedan värma det. Någon som har förslag på reaktionsformel?
Citera
2007-11-19, 17:56
Bannlyst
Öppnade ett paket tomebloss för att mala ner dem, när jag upptäckte att pinnarna var av Koppar. Burkar dem inte vara av något annat matrieal?
Citera
2007-11-19, 18:00
Medlem
GalFisks avatar
Var dom koppar tvärs igenom? Dom brukar vara kopparbelagt eller galvat(tror jag) järn.
Citera
2007-11-19, 18:08
Bannlyst
Hela pinnen är koppar. Kan man hitta på något kul med det eller?
Citera
2007-11-19, 18:19
Medlem
wääuus avatar
Ja du kan göra en rosett av det om du vill. Annars kan du värma det och föra ner det i ångorna av en alkohol som då oxideras (kopparn katalyserar reaktionen)
Citera
2007-11-19, 18:30
Bannlyst
Så man kan typ inte fila ner dem och använda i något pyrorelaterat?
Citera
2007-11-19, 18:44
Medlem
wääuus avatar
Det är jobbigt att fila ner, och kopparpulver är mycket ovanligt inom pyrotekniken, sen är det ju extra svårt att fila ner koppar. Men kopparpulver och svavel antänder under friktion.
Citera
2007-11-19, 19:24
Medlem
zuckos avatar
Här i helgen hade jag bestämt mig för att göra lite kaliumklorat som jag sen tänkte tillverka egna tändstickor med. Jag hade sett att det skulle funka i "ekperimentbok för pojkar". Reaktionsformeln gissade jag att den skulle se ut så här.

KOH +H2O +Cl2--> KClO3 + H2

Dock funkade detta inte alls som jag tänkt mig och jag fick inte ut ett enda gram kaliumhydroxid. Vid första försöket bubblade jag ner klorgas i en lösning av kaliumhydroxid och vatten där jag värmt lösningen för att få i mera kaliumhydroxid.
I andra försöket tog jag en tvålitersflaska och fyllde den med klorgas och hällde sen ner ungefär två dl av samma lösning som innan. Inget av de två försöken funkade. I boken stod det att jag skulle fortsätta tills lösningen blev sur och om jag fatta det rätt skulle kaliumkloraten fällas ut då.
Skulle nån kunna hjälpa mig att förstå vad jag gör för fel?
mvh
Citera
2007-11-19, 21:57
Medlem
rockets avatar
Den där reaktionsformeln stämmer inte. Det som händer när du bubblar klorgas genom en lösning av kaliumhydroxid är snarare:

2KOH + Cl2 --> KClO + KCl + H2O

Är lösningen varm kan hypokloriten bilda klorat, men det kommer att bildas mycket kaliumklorid i den processen. Därför tillverkas inte kaliumklorat på detta vis, utan en elektrolytisk process används istället. Sök på kloratcell.
Citera
2007-11-19, 22:06
Medlem
Phels avatar
Eller kolla hur frogfot gör:
http://www.frogfot.com/synthesis/chloratedisprop.html
Citera
2007-11-19, 22:23
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocket
Är lösningen varm kan hypokloriten bilda klorat, men det kommer att bildas mycket kaliumklorid i den processen. Därför tillverkas inte kaliumklorat på detta vis, utan en elektrolytisk process används istället. Sök på kloratcell.
Hur ser reaktionen ut när hypokloriten är varm?
Citera
2007-11-19, 22:26
Medlem
Naturvetarens avatar
2HClO + ClO- = ClO3- + 2H+ + 2Cl-

Eller

2HClO + ClO- + 2OH- = ClO3- + 2Cl- + 2H2O

Det beror på pH.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto