2012-09-26, 22:24
Medlem
Jag har 2 stålkorgar med sugproppar på som man har shampoflaskorna på i duschen. Dom sittter i ett par dagar sedan ramlar dom ner och så blir jag tvungen att sätta upp dom igen. Men den ena korgen hängde makalöst nog kvar i 5 månader innan den ramlade ner. Och jag har ingen aning om vad för speciellt jag gjorde med den som gjorde att den satt kvar. Hur får man bäst fast dom?! Dom ser snygga ut och jag vill inte ha alla flaskor på golvet. Ska man blöta sugpropparna innan man med kraft sätter fast dom? det är kakelvägg.
Citera
2012-09-26, 23:01
Moderator
Arne.Ankas avatar
Liten klick silikon så sitter sugpropparna fast i vägen tills fan kommer på besök, de bör blötas innan montering så håller de tätt bättre mot väggen så suget inte försvinner.
Citera
2012-09-27, 10:59
Medlem
tempeZZts avatar
Att de lossnar beror på att det sugs in luft p.g.a. det undertryck som sugproppen skapar.

Orsaken till att det sugs in luft kan vara att det finns någon skada eller ojämnhet i sugproppen eller att underlaget som man fäster sugproppen på är något ojämnt.

Testa lite silikon som sagt.
Citera
2012-09-27, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Att de lossnar beror på att det sugs in luft p.g.a. det undertryck som sugproppen skapar.

Orsaken till att det sugs in luft kan vara att det finns någon skada eller ojämnhet i sugproppen eller att underlaget som man fäster sugproppen på är något ojämnt.

Testa lite silikon som sagt.

okej jag får testa med skilikon, är det lätt att få bort sen? så man inte förstör väggen
Citera
2012-09-27, 11:45
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kullerbytta
okej jag får testa med skilikon, är det lätt att få bort sen? så man inte förstör väggen

Om man fått silikon på kakel så finns det ett medel som man kan använda sig av. Detta medel heter Casco Silstrip och går att köpa i större byggvaruhus. Sedan kan man få använda något vasst som ett rakblad för att få bort det helt.
Citera
2012-09-30, 15:39
Moderator
rotadents avatar
Jag brukar inte ha något problem att få mina sugproppshyllor att sitta uppe i flera år. Lite saliv på proppen, håll tryck en stund och belasta den inte på någon timme. Sen brukar de sitta bra. Men det skiftar väl, vissa hyllor jag har haft har rasat ned hela tiden oavsett, förmodligen på grund av ojämnheter i sugproppen precis som tempezzt säger. Men annars brukar det funka bra.
Citera
2012-09-30, 19:47
Medlem
OlleLjungstroms avatar
Var köper man hyllor och korgar med sugproppar billigt?
Citera
2012-09-30, 19:57
Medlem
Revejs avatar
Skippa sugproppar, har du mer än 2 flaskor håller det inte. Kör med korgar som man hänger på blandaren istället!
Citera
2012-10-10, 22:03
Bannlyst
Jag har också sådana och kan säga att det inte behövs silikon för att få dem att sitta fast. Gör rent kaklet innan med badrumsspray eller något som tar bort kalk, och samma sak med sugproppen. Låt kaklet torka helt och fukta sugproppen lite och tryck på dem på väggen. Någon enstaka gång har det hänt att de har ramlat men annars sitter de stabilt.

Citat:
Ursprungligen postat av OlleLjungstrom
Var köper man hyllor och korgar med sugproppar billigt?
Vet inte hur stora du vill ha men kolla på Åhléns. De jag köpte var väldigt billiga och jag har haft dem i 4 år.
Citera
2020-11-04, 22:55
Medlem
Jag har haft flera hyllor med sugproppar som har varit ganska lätt att få att fästa men när jag senast köpte en badrumshylla så var den helt omöjlig att få den att sitta kvar. Självklart så rengjorde jag jättenoga, kaklet var slätt och fint och jag provade alla tips som jag kunde hitta på nätet (saliv, tvål mm) men det gick bara inte att få propparna att sitta kvar.

Efter som jag inte ville LIMMA dit dom så tänkte jag: Vad är det som (utan att man vill det) blir som klister och kan ibland sitta jättehårt? Jo korken på en öppnad saftflaska. Sockret gör att det blir som klister!
Sagt och gjort, jag duttade några droppar outspädd saft på sugpropparna men belastade dom INTE direkt utan lät dom torka några dagar. Sedan ställde jag dit en massa saker och det satt fast och har nu suttit där i flera månader utan minsta problem.
Alltså använde jag något som kan bli nästan som lim men som inte är det och som går att ta bort om man vill.
Citera
2020-11-05, 07:23
Moderator
evilhoneys avatar
Se till att ytan du fäster dem mot är så ren som möjligt, inte bara avtorkad. Ju slätare yta, desto bättre fäster de.
Fukta propparna lite innan du pressar dem mot väggen.
Citera
2020-11-06, 21:37
Medlem
Jordgubbes avatar
Har också haft det där problemet för länge sedan, då taffligt sugfäste mot våtrumstapet. Förhoppningsvis är dina klinkers blanka och stora, då finns det nog fortfarande en chans. Skulle du kunna ta det ett snäpp värre och leta på GoProhyllan (dvs googla suction gopro) på en sån där arm som pressar ur luften också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in