2012-09-26, 20:27
Bannlyst
Jag fick för ett år sedan ta över ett fondsparande som vid tidpunkten för överlåtelsen stod i det nominella värdet 140 000 och genom aktivt sparande samt placeringar av detta kapital har jag nu en nettoförmögenhet på c.a 200 000 varav merparten är skapat av placeringar från startbeloppet fram till dagens värde och sparande står för en mindre del.

Det är som bekant i denna tid som så att fastigheter är övervärderade sett allt annat tillsammans med mark och skog, även aktier bedömer jag vara övervärderade. Det tillgångsslag jag har merparten av mitt kapital i är i dagsläget metaller fysiskt samt även en väldigt marginell del i instrument relaterade till metaller med en övervikt mot silver. Min tanke är att i framtiden investera i skog samt att längre fram köpa bergrum som är tänkt att hyras ut till företag vilka ägnar sig åt serververksamhet, jag ska alltså inte hålla servrar vilket är väldigt kapitalintensivt utan istället hyra ut mina fastigheter till serverföretag är tanken och detta är något jag tror ligger i tiden då det antagligen kommer att krävas mer i framtiden samt kraven på säkerhet kommer att gå upp.

Idag är jag 19 år och min huvudsakliga sysselsättning är förutom självstudier/forskande om i princip allting studier för tillfället på distans då jag bor hemma och använder studielånet till att investera (detta räknade jag inte med i min förmögenhet) mitt totala tillgängliga kapital är i dagsläget runt 250 000. Jag planerar att påbörja matematikstudier till hösten -13 som jag vill kombinera med studier inom kemi eller farmakologi kanske är läkare det jag måste inrikta mig på då jag vill få ett yrke som ger mig licens till att starta ett företag där jag kan importera ämnen och skapa egna läkemedel vill inte gå in exakt på vad jag tänkt mig men det handlar om att kunna tillhandahålla okonventionella behandlingsmetoder för framförallt atleter.

Min plan är att utbilda mig samt att fortsätta ackumulera kapital vilket jag investerar i metaller för att i framtiden köpa fastigheter i form av skog eller bergrum då dessa tillgångsslag återigen blir undervärderade. Jag kommer att starta en stiftelse som i sin tur kommer att tillhandahålla lån till företag för fastigheter, jag kommer alltså att låna ut från min stiftelse till mitt eget företag och därigenom kan jag kvitta skatten mot räntan som betalas till min egen stiftelse, stiftelsen ska fungera på samma sätt och äga mitt biotechbolag genom att vara kreditgivare dock kommer detta bolag inte fungera på samma sätt som mitt fastighetsbolag vilket är det som ska generera kassaflöde.

Är detta rimligt att kunna uppnå med ett startkapital på 250 000?
Senast redigerad av Quotient 2012-09-26 kl. 20:35.
Citera
2012-09-26, 21:29
Medlem
Vad vinner du på att ha stiftelse?
Stiftelsen lär få betala skatt för ränteintäkterna etc.

"Som huvudregel ska stiftelser alltid betala skatt för sina inkomster. Inkomstskattelagen talar om obegränsat skattskyldiga. Den statliga inkomstskatten är 26,3 procent".
Jag har svårt att se att din stiftelse skulle uppfylla kriterierna för skattebefrielse.

http://www.skatteverket.se/foretagor...800048004.html
Citera
2012-09-26, 21:41
Medlem
Att göra i ordning en lokal för hosting kostar betydligt mer. Ta inte för stora risker för att nå dit bara. Du har en långsiktig plan och det är bra, tänk bara på att oftast ändrar man sig på vägen. Tex om bostadsmarknaden skulle krascha är det antagligen en god investering att köpa något där. I dagsläget rekommenderar jag aktier, välj rätt bara

Lycka till!
Citera
2012-09-26, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Vad vinner du på att ha stiftelse?
Stiftelsen lär få betala skatt för ränteintäkterna etc.

"Som huvudregel ska stiftelser alltid betala skatt för sina inkomster. Inkomstskattelagen talar om obegränsat skattskyldiga. Den statliga inkomstskatten är 26,3 procent".
Jag har svårt att se att din stiftelse skulle uppfylla kriterierna för skattebefrielse.

http://www.skatteverket.se/foretagor...800048004.html

Jag skulle givetvis ha en offshore-stiftelse vilken fungerar som ett fulländat filantropiskt instrument då det även kan agera företag och är framtaget just för detta syfte under Panama lag.
Citera
2012-09-27, 05:03
Medlem
Dina företag kommer att få en svag balansräkning med väldigt lite eget kapital om du väljer att lägga kapitalet i en stiftelse och sedan låna ut kapitalet till dina företag. Det är väl inte osannolikt att det kan påverka bolagens verksamhet med så svag balansräkning. Kunder drar sig för att göra affärer med svaga företag.
Med så lite kapital som du har lär du behöva kapital utifrån, att du belånar dina fastigheter med vanliga lån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in