• 1
  • 2
2012-09-26, 15:48
Medlem
Hej!

Jag har fastnat på hur synenfungerar och varför vi kan se, Jag undrar hur synen kan ha kommit till? någon som vet något om det? Jag tycker de är jätte konstigt att vi kan se överhuvudtaget och de skrämmer mig! Hur vet man att alla ser samma saker? Hur vet man att röd är lika färg för dig som mig? ush detta skrämmer mig, skulle vilja ha ett svar på det..
Citera
2012-09-26, 15:53
Medlem
yedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D92e
Hur vet man att röd är lika färg för dig som mig?
Det vet man inte. Vem vet, röd för mig kanske är brun för dig men eftersom vi båda kallar det röd så är det ju svårt att veta.

Du kommer nog få ett svar liknande "det bara är så" på den här frågan. Jag tror hela livet i sig är en mutation efter miljontals år och under tiden så bildades vad som skulle bli våra olika sinnen.
Citera
2012-09-26, 16:00
Bannlyst
Hur kan veta att allting du är med om inte är en dröm? Du kanske lever som en maskin på annan planet som somnat ?
Citera
2012-09-26, 16:04
Medlem
yedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badbollen123
Hur kan veta att allting du är med om inte är en dröm? Du kanske lever som en maskin på annan planet som somnat ?
Haha, hur svarar man på det där.
Är du rädd för att detta hänt dig?

Om jag skulle svara på det så skulle jag inte bry mig ifall så var fallet. Jag är rätt nöjd som det är just nu, verklighet eller ej.
Citera
2012-09-26, 16:10
Medlem
Jag tror faktiskt de är rätt vanliga tankar att tänka så, även jag och mina kompisar har tänkt så!
Citera
2012-09-26, 16:13
Medlem
unlimitedescapisms avatar
För att det har varit fördelaktigt under utvecklingen av människan. Att se är att föredra över att inte se. Samma princip är applicerbar på alla sinnen - de finns för att vi skall få överhanden och utvecklas.
Citera
2012-09-26, 16:17
Medlem
Jooncs avatar
Ögat har, precis som de flesta andra organ, utvecklats gradvis. Starten bör rimligtvis varit en eller ett par ljuskänsliga celler som skickar en signal vars styrka är proportionell mot mängden ljus som infaller mot cellen. Långt senare utvecklas en lins som kan samla ljus och pupill/näthinna som kan urskilja riktning på ljuset och på så vis skapa en bild av omgivningen.
Varför ligger det här under filosifi?
Citera
2012-09-26, 17:56
Medlem
BaalZeBubs avatar
Synen har utvecklats i en lång rad steg genom evolutionen. Det kan man se bland annat genom att det mänskliga ögat har en så bakvänd och ineffektiv konstruktion, och för att den är så orimligt känslig.

"Hur vet man att alla ser samma saker?"
Det vet man inte.
"Hur vet man att röd är lika färg för dig som mig?"
Det vet man inte.

Den besläktade frågan: vad är röd färg för mig? Hur skiljer det sig från vad som är blå för mig?
är en av de frågor som intresserat mig mest.

Förut hade jag hopp om att filosofin skulle vara hjälpsam med att ge ett svar. Men förutom att man förvirrat sig in i en diskussion om qualia så har man inte kommit någon vart. En stor del av filosofernas ansträngningar har i själva verket handlat om att uppfunna olika sätt att inte förstå frågan!

Idag får vi i stället sätta hoppet till neurofysiologin. Rimligen så är upplevelsen av färg detsamma som ensembler av neuroner som aktiveras (via synapser) i specifika mönster. Dessa mönster kan vi ännu inte återge eller studera annat än mycket grovt. Men när vi kan det kan vi kanske återge hjärnans fenomenologi för att tolka olika vågfenomen, framförallt då ljud och ljus.
Citera
2012-09-26, 18:02
Medlem
Tack för era svar!! väldigt bra svar !!
Citera
2012-09-27, 17:15
Medlem
Jooncs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Synen har utvecklats i en lång rad steg genom evolutionen. Det kan man se bland annat genom att det mänskliga ögat har en så bakvänd och ineffektiv konstruktion, och för att den är så orimligt känslig.

"Hur vet man att alla ser samma saker?"
Det vet man inte.
"Hur vet man att röd är lika färg för dig som mig?"
Det vet man inte.

Den besläktade frågan: vad är röd färg för mig? Hur skiljer det sig från vad som är blå för mig?
är en av de frågor som intresserat mig mest.

Förut hade jag hopp om att filosofin skulle vara hjälpsam med att ge ett svar. Men förutom att man förvirrat sig in i en diskussion om qualia så har man inte kommit någon vart. En stor del av filosofernas ansträngningar har i själva verket handlat om att uppfunna olika sätt att inte förstå frågan!

Idag får vi i stället sätta hoppet till neurofysiologin. Rimligen så är upplevelsen av färg detsamma som ensembler av neuroner som aktiveras (via synapser) i specifika mönster. Dessa mönster kan vi ännu inte återge eller studera annat än mycket grovt. Men när vi kan det kan vi kanske återge hjärnans fenomenologi för att tolka olika vågfenomen, framförallt då ljud och ljus.
Har filisofin gett oss någonting sen den industriella revolutionen?
Citera
2012-09-27, 23:19
Medlem
ni4ns avatar
Kanske är aningen OT men för att ta reda på om den röd du ser är samma röd som någon annan ser är det väl bara att peka på något, enligt dig rött, sen fråga vilken färg personen ser? eller?
Citera
2012-09-28, 07:08
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ni4n
Kanske är aningen OT men för att ta reda på om den röd du ser är samma röd som någon annan ser är det väl bara att peka på något, enligt dig rött, sen fråga vilken färg personen ser? eller?
Men tänk om den personens hjärna gestaltar rött med qualia som för dig är blått!!! Eller, om det är en alien du pratar med, så kanske hela dess fenomenologi för färger mest liknar hur du gestaltar något annat vågfenomen, t ex ljud!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in