2020-11-19, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajplats
Ni har delvis rätt. Dock pratar ni om ekonomer som är inriktade på redovisning och revision. Där håller jag med. För övriga ekonomer blir det tufft.

Exakt. Men ingen anställer en ekonom som inte haft flera år efter examen.
Senast redigerad av GeorgeForeman1980 2020-11-19 kl. 20:16.
Citera
2020-11-19, 20:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Vilket är helt crazy eftersom det inte har hänt så mycket dom senaste typ 25 åren eller så. Eller sedan objektborienterad programering slog igenom på bred front. Men många som rekryterar till IT har själv inga kunnskaper och tror att det är jättemycket nytt som är helt omöjligt för någon med äldre programeringsbakrund att förstå något av.

Det har inte hänt så mycket inom IT/Data de senaste 25 åren? Allvarligt, vilken värld lever du i egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Exakt. Men ingen anställer en ekonom som inte haft flera år efter examen.

Fel, kan ekonomen på intervjun uppvisa för arbetsgivaren rätt kompetens så kommer hen att bli anställd.
Senast redigerad av BWisser 2020-11-19 kl. 20:37.
Citera
2020-11-19, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Det har inte hänt så mycket inom IT/Data de senaste 25 åren? Allvarligt, vilken värld lever du i egentligen?

Fel, kan ekonomen på intervjun uppvisa för arbetsgivaren rätt kompetens så kommer hen att bli anställd.
Det är fortfarande nästan enbart redovisning och revision vi pratar om. Möjligtvis controller/ekonomistyrning i enstaka fall. Där efterfrågan finns.
Citera
2020-11-19, 22:06
Medlem
Citat:
Företagsekonomi har dock en stor fördel och det är att det är gångbart över lång tid framöver. En person som tog examen på 1970-talet skulle lätt kunna hoppa in direkt i ett ekonomijobb idag. Skillnaden mot då är egentligen bara lite mer fokus på finans idag på utbildningarna och mer IT-stöd ute på arbetsplatserna såklart.

Kontrastera det mot tex data- och systemvetenskap som har en förskräckligt kort halveringstid där du släpar efter redan efter ett par år om du inte fått jobb på en gång efter examen.

Hahahaha, jag kan inte låta bli att tänka på en pakistansk kvinna på jobbsprånget. Hon hade en kandidat i datavetenskap. Hade aldrig jobbat med programmering en dag i sitt liv. Hon hade jobbat med något helt annat men nu 8 år efter examen så var det tillräckligt med 4 månaders praktik så kunde hon jobba som webbutvecklare i Sverige.
Citera
2020-11-19, 22:06
Medlem
Citat:

De kommer inte på en intervju. Möjligen om de får lönen betald av arbetsförmedlingen under mycket lång tid. Man hamnar i frysboxen snabbt.
Citera
2020-11-19, 23:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Betydligt tuffare om man är invandrare.

Det är inte konstigt. Du svarar på ett stycke som pekar på situationen utrikes födda. Det är ju inget som underlättar.

Dessa människor behövs inte (men det är icke pk att stå för så inflödet av nya bara fortsätter). Gränserna borde såklart ha stängts för länge sedan.
Citera
2020-11-20, 15:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
De kommer inte på en intervju. Möjligen om de får lönen betald av arbetsförmedlingen under mycket lång tid. Man hamnar i frysboxen snabbt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kajplats
Det är fortfarande nästan enbart redovisning och revision vi pratar om. Möjligtvis controller/ekonomistyrning i enstaka fall. Där efterfrågan finns.

Problemet är väl att alltför många valt finans eller marknadsföring som inriktning, särskilt det senare. Känns som att det går 13 av dem på dussinet liksom.
Bokföring och redovisning är kanske inte lika sexigt men efterfrågan borde vara hyfsat god och kunskaperna har bäring väldigt länge som sagt.
Senast redigerad av BWisser 2020-11-20 kl. 15:09.
Citera
2020-11-20, 16:13
Medlem
bithaxs avatar
Civilingenjör informationsteknik.
Totalt värdelös då:
1. Den inte är Datateknik.
2. Ingen förstår vad det är.
3. Lärde mig förhållandevis få saker som företag efterfrågar idag.
4. Exjobb och hela grejen var hej kom och hjälp mig.
5. Folk med en 3 årig eller ingen utb har mer erfarenhet och är mer relevanta.
6. Samma lön som någon som spenderade 5 år med att jobba frilans med php.
7. Allt som jag faktiskt kan och använder i mitt arbete är erfarenhet eller hobby skills.
8. Ungefär samma livsinkomst som LO jon som började jobba när de var 15, och därmed också liknande pension.
9. Studielån
10. Trots lång utbildning blir man hårt prövad, ifrågasatt och känner att man inte duger vilket delvis beror på urholkning av utbildningens kvalitet och värde.
Senast redigerad av bithax 2020-11-20 kl. 16:34.
Citera
2020-11-21, 21:52
Medlem
Jag känner faktiskt en hel del sympati för dom som pluggat länge men inte får jobb. I alla fall dom som inte pluggat flum-utbildningar.

En del säger "läs till programmerare eller något annat inom IT". Problemet är att man borde ha ett genuint intresse och driv för att klara dessa jobb. Eller borde minst sagt kunna "stå ut" med dom i alla fall. Många har helt enkelt inte den turen att dom har ett intresse som efterfrågas på arbetsmarknaden.

Ganska taskigt också att lägga all skuld på dessa arbetslösa som pluggat flitigt med lån. Arbetsgivarna får väl sluta vara så jävla fördomsfulla/efterblivna och ge dom en chans i alla fall innan dom avfärdar dom. Finns ju sjukt många företag som inte ens vill ge folk en ärlig chans att visa vad dom går för.

Sen förstår jag att dom inte vill ta ett jobb på McDonald's, som städare eller som telefonsäljare. Menar inte att det är fel att jobba inom dessa områden men själv tycker jag att det inte är lockande, att lönerna samt villkoren är undermåliga i förhållande till hur flitiga jobben är och hur mycket cheferna tar ut i vinst. Skulle aldrig vilja det själv. Om någon sa åt mig att göra det skulle jag säga "gör det själv" eller "vill du jobba med det?".
Senast redigerad av Mr.Klister93 2020-11-21 kl. 22:01.
Citera
2021-04-04, 10:57
Medlem
Det första som man måste ha i åtanke är att vara beredd på att flytta för jobbet. Bor man i tex Örebro men jobbet finns i tex Falun eller Gävle är det bara att flytta.

Då det gäller flytt kan du glömma att få en 3:a för under 6000 sek mitt i centrum utan man får gilla läget och bo en bit bort från stan eller en mil utanför. Har man en hund är det säkerligen kanon att bo utanför centrum.

Med det sagt, va beredd på att flytta om ett jobb kommer och försök att hålla flytten inom 25 mils radie. Har man en bostad så sälj bostaden och flytta då!

Livet är inte lätt ibland och om det är jobb och karriär som står på spel får man räkna med flytt.

Vet inte hur många lärare från Skåne, Halland och Blekinge som jobbade i Norrbotten och Lappland under 90 talet men det var många
Citera
2021-04-04, 12:00
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Klister93
Jag känner faktiskt en hel del sympati för dom som pluggat länge men inte får jobb. I alla fall dom som inte pluggat flum-utbildningar.

En del säger "läs till programmerare eller något annat inom IT". Problemet är att man borde ha ett genuint intresse och driv för att klara dessa jobb. Eller borde minst sagt kunna "stå ut" med dom i alla fall. Många har helt enkelt inte den turen att dom har ett intresse som efterfrågas på arbetsmarknaden.

Ganska taskigt också att lägga all skuld på dessa arbetslösa som pluggat flitigt med lån. Arbetsgivarna får väl sluta vara så jävla fördomsfulla/efterblivna och ge dom en chans i alla fall innan dom avfärdar dom. Finns ju sjukt många företag som inte ens vill ge folk en ärlig chans att visa vad dom går för.

Sen förstår jag att dom inte vill ta ett jobb på McDonald's, som städare eller som telefonsäljare. Menar inte att det är fel att jobba inom dessa områden men själv tycker jag att det inte är lockande, att lönerna samt villkoren är undermåliga i förhållande till hur flitiga jobben är och hur mycket cheferna tar ut i vinst. Skulle aldrig vilja det själv. Om någon sa åt mig att göra det skulle jag säga "gör det själv" eller "vill du jobba med det?".

Många studenter gör tyvärr inte sin "research" för att se vilken typ av kompetens det är som efterfrågas i arbetsmarknaden och i det område som de är intresserade av. Man får också räkna med hundår i början av ens karriär och fokusera på att bygga upp sin kompetens snarare än fokusera på pengar. Pengarna kommer senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in