2014-01-15, 14:17
Medlem
I USA belönas man för hårt arbete, i Sverige belönas man för att man är tjenis med chefen. Sverige har en korrupt arbetsmarknad som på flera sätt uppmanar människor att inte utbilda sig. Människor med vettiga utbildningar får ingen plats på arbetsmarknaden, och när dom väl får det är lönerna under all kritik.

Det är väldigt tråkigt att det ska behöva vara på detta viset. Duktiga akademiker flyr landet då dom ser ljusare möjligheter i Australien och USA exempelvis. Vi behöver en mentalitetsförändring, annars avstannar teknologiska utvecklingen som har gjort vårt land såpass framgångsrikt dom senaste 100 åren.
Citera
2014-01-15, 14:53
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
I USA belönas man för hårt arbete, i Sverige belönas man för att man är tjenis med chefen. Sverige har en korrupt arbetsmarknad som på flera sätt uppmanar människor att inte utbilda sig. Människor med vettiga utbildningar får ingen plats på arbetsmarknaden, och när dom väl får det är lönerna under all kritik.

Det är väldigt tråkigt att det ska behöva vara på detta viset. Duktiga akademiker flyr landet då dom ser ljusare möjligheter i Australien och USA exempelvis. Vi behöver en mentalitetsförändring, annars avstannar teknologiska utvecklingen som har gjort vårt land såpass framgångsrikt dom senaste 100 åren.

Hur tänker du här?

Menar du då att det ska vara krav på utbildning för att få ett visst jobb och att man int ska få lära sig det och genom erfarenhet skaffa kunskap? Duktigt folk får jobb, det är folk som inte är duktiga men som vill verka duktig som tvingas fly ev. tillsammans med dem som är överjävligt duktiga men det kommer man aldrig ifrån. Jag vet inte en enda duktig beläst person som är utan arbete eller som har haft några svårigheter med att hitta ett och då bor jag och har bott i mindre städer med låg efterfrågan.

Känns som att du går på nidbilden av USA om att det är "the land of opportunities" det var nog så en gång men inte längre. Däremot kan jag hålla med om att ingenjörer är eftertraktade i Australien.
Citera
2014-01-15, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Hur tänker du här?

Menar du då att det ska vara krav på utbildning för att få ett visst jobb och att man int ska få lära sig det och genom erfarenhet skaffa kunskap? Duktigt folk får jobb, det är folk som inte är duktiga men som vill verka duktig som tvingas fly ev. tillsammans med dem som är överjävligt duktiga men det kommer man aldrig ifrån. Jag vet inte en enda duktig beläst person som är utan arbete eller som har haft några svårigheter med att hitta ett och då bor jag och har bott i mindre städer med låg efterfrågan.

Känns som att du går på nidbilden av USA om att det är "the land of opportunities" det var nog så en gång men inte längre. Däremot kan jag hålla med om att ingenjörer är eftertraktade i Australien.

Det jag menar är att i USA hyllas utbildning. I Sverige verkar utbildning motverkas med nuvarande arbetsmarknadspolitik och lönestruktur. Jag vet exempelvis flera kemister som tvingas arbeta med okvalificerade yrken. Ska det verkligen vara så att kemister, fysiker och matematiker tvingas arbeta med okvalificerade yrken? Är det inte ur utvecklingsperspektiv i intresse att få fram många duktiga inom ovanstående områden?

Detta sträcker sig förövrigt ända ner till grundskolenivå. Den svenska skolan har på sistone blivit ett skämt. Läraryrket, som är en av samhällets viktigaste funktioner, ses ner på. Dagens liberala samhällsklimat har varit mer till skada för samhället än något annat.
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2014-01-15 kl. 15:58.
Citera
2014-01-15, 15:58
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Det jag menar är att i USA hyllas utbildning. I Sverige verkar utbildning motverkas med nuvarande arbetsmarknadspolitik och lönestruktur. Jag vet exempelvis flera kemister som tvingas arbeta med okvalificerade yrken. Ska det verkligen vara så att kemister, fysiker och matematiker tvingas arbeta med okvalificerade yrken? Är det inte ur utvecklingsperspektiv i intresse att få fram många duktiga inom ovanstående områden?

Att utbildade människor inte får arbete inom sin bransch är absolut beklagligt och ett icke önskvärt problem. Men andledningen till det är nog främst att det är dåligt med jobb inom dessa branscher, jag har svårt att tro att en utan utbildning "snor" jobb från en kemist i någon större utsträckning. I USA är det väl som så att har du utbildning där så har du ofta ett bra jobb med bra lön/vettiga förmåner medans har du ingen utbildning så tvingas du ta 2-3 jobb för att kunna överleva i vissa extremfall.

Jag kan också tycka att utbildning i många fall lönar sig dåligt rent ekonomiskt och att enklare sysslor har väl hög lön i många fall men att ha det så extremt som där ser jag inga fördelar med.

Tycker för övrigt att det har blivit lite av utbildningshets även i Sverige nu, då många arbetsgivare har onödigt höga utbildningskrav när de söker personal.
Citera
2014-01-15, 16:03
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Att utbildade människor inte får arbete inom sin bransch är absolut beklagligt och ett icke önskvärt problem. Men andledningen till det är nog främst att det är dåligt med jobb inom dessa branscher, jag har svårt att tro att en utan utbildning "snor" jobb från en kemist i någon större utsträckning. I USA är det väl som så att har du utbildning där så har du ofta ett bra jobb med bra lön/vettiga förmåner medans har du ingen utbildning så tvingas du ta 2-3 jobb för att kunna överleva i vissa extremfall.

Jag kan också tycka att utbildning i många fall lönar sig dåligt rent ekonomiskt och att enklare sysslor har väl hög lön i många fall men att ha det så extremt som där ser jag inga fördelar med.

Tycker för övrigt att det har blivit lite av utbildningshets även i Sverige nu, då många arbetsgivare har onödigt höga utbildningskrav när de söker personal.

Är ju en rätt naturlig följd av att fler utbildar sig. Om jag som arbetsgivare vet att det finns väldigt många personer med en master, då kan jag kräva att de sökande ska ha en master utan att det egentligen krävs "masterkunskaper" för att behärska arbetsuppgifterna i sig. Utbildningen fungerar då endast som en signaleffekt, dvs. du läser en master (eller vilken utbildning du nu väljer) för att signalera att du är smartare/duktigare/mindre lat/effektivare/whatever än de som inte väljer att läsa din utbildning.
Citera
2014-01-15, 16:13
Medlem
Citat:

Jag kan hålla med om att vi inte ska sträva efter USA:s modell helt och hållet. Men vi måste beakta att vi är ganska mycket färre än dom, och har en stabilare ekonomi. Därför behöver det aldrig bli det extrema att "knegare" måste ha flera jobb. Däremot är vi påväg mot det motsatta extrema, vilket är ännu värre.
Citera
2014-01-15, 17:00
Medlem
Citat:

Detta sträcker sig förövrigt ända ner till grundskolenivå. Den svenska skolan har på sistone blivit ett skämt. Läraryrket, som är en av samhällets viktigaste funktioner, ses ner på. Dagens liberala samhällsklimat har varit mer till skada för samhället än något annat.

I USA är det väl i så fall pengar som hyllas enligt ditt resonemang? Då "enbart" människor med pengar kan studera i USA, särskilt på en bra skola, så blir det ju så att de med pengar får den bra utbildningen.

Däremot ställer svenska LAS säkert till det för många. Rädslan för att anställa någon som inte sköter sig är så stor då det innebär en enorm kostnad för företaget så man försöker helt undvika risker genom att behålla sin personal (även om den inte är mer än medelmåttig) samt enbart rekrytera bland personer med mycket referenser och erfarenheter. Mindre trygghet på arbetsmarknaden vore naturligtvis bra för de bästa, men samtidigt så är ju tryggheten något önskvärt. Att sedan utbildning i Sverige är gratis (eller till och med ger pengar) gör ju att folk studerar inte bara för att de ser det som en framtida karriär, utan för att "göra något annat". Skulle man själv plöjt in hundratusentals kronor som familjen fått spara undan kanske man skulle sett ett större ansvar att välja något som sedan betalar sig i slutändan. Harry Potterkurserna kanske trots allt inte är så eftertraktade?
Citera
2014-01-15, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JAQ
I USA är det väl i så fall pengar som hyllas enligt ditt resonemang? Då "enbart" människor med pengar kan studera i USA, särskilt på en bra skola, så blir det ju så att de med pengar får den bra utbildningen.

Än en gång. Det finns mycket i USA som är helt åt helvete, och jag säger inte att vi blint ska ta efter dom. Däremot så tycker jag att deras syn på utbildning är något som vi bör efterlikna lite mer.
Citera
2014-01-15, 18:37
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredagsmys-negern
Så tänker inte de flesta 19-åringar som nyss tagit studenten och vill plugga vidare.

De har fått höra i tolv års tid att de alltid ska göra det de tycker om och är intresserade av. De får höra det av lärarna och syokonsulenterna i grundskolan och på gymnasiet. Sedan blir de blåsta av studievägledarna på högskolorna och universiteten som säger att just deras ämne minsann är en säker väg till jobb.

Det kan faktiskt vara dags att börja sätta upp varningstexter i universitetens informationskataloger. Något i stil med: "OBS! Denna utbildning ger ej jobb!"
De vill inte göra så. Varför? Då blir det mer konkurrens om de jobb som finns samt att de som är lärare på de utbildningar som inte ger jobb kommer att bli arbetslösa.

Det många inte verkar ha förstått är att man under sin utbildningstid måste se till att få nyttiga kontakter. På högskolor och universitet skapas många tillfällen där man har chans att få kontakt med duktiga och driftiga människor. Det gäller att hänga på dem, vara aktiv, gå med i olika aktiviteter etc. Att "endast" plugga kan leda till att man inte får jobb trots att man har okej betyg. Folk vill inte bara veta ens betyg utan även vad man är för typ. Man kan ha väldigt höga betyg men man kanske är en perfektionist som aldrig blir klar i tid eller man kanske är en sur typ som skapar dålig stämning osv.

Sen är det bra om man arbetar från tidig ålder, ju fler man känner i livet desto större chans till att få ett jobb. Fråga runt i bekantskapskretsen!
Citera
2014-01-15, 19:55
Medlem
Jag har läst många forumtrådar från amerikanare som är i samma sits, så någon ideal modell är det inte där heller.

Bristen på ingenjörer i sig finns inte. Utan i så fall är det brist på kompetent personal, men det är som att säga att vi har en brist på politiker i världen (när vi i själva verket har en brist på kompetenta politiker).

Något att tänka på: http://spectrum.ieee.org/at-work/edu...isis-is-a-myth
Citera
2014-01-15, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffenarkomanen
Det är just det. Det skiter sig jämt. Man misslyckas om och om igen men det som gör att man är framgångsrik är att man forsätter även om man misslyckas för till slut kommer man att lyckas. Se Rowling. Ensamstående mamma utan framtidsutsikter. Hon gav inte upp. Hon misslyckades hundratals gånger men forsatte en gång till än så och nu har hon åstakommit det hon ville åstakomma. Henns böcker kom inte bara till henne från ovan som någon gudomlig gåva. Dom kom till henne efter åratal av slit och uppoffringar.

Tror du har missuppfattat mig lite. Att jaga sina drömmar handlar inte om att leva på bidrag. Det handlar om att sälja röv på gatan om det så krävs för att komma närmare målet. Det kanske var att dra det till sin spets men du förstår nog inte vad jag menar. Måste man torka gamlingar i röven för att finansiera dit man vill komma så gör man det. För ingen kommer hjälpa dig och ingen kommer att tro på dig. Det är helt upp till dig själv och det gäller finansiering med. Sitta hemma plocka bidrag och låtsats att man är konstnär är bara ren idioti.

Riktigt inspirerande ord, kan inte annat än att hålla med.

Det är något speciellt med folk som har mål som dom är villiga att offra allt för, dom har en mening här i livet i en annan rätt så meningslös värld som består av att jobba och sova. Det är svårt att inte förundras över dom och bli inspirerad av deras engagemang.

Dom kommer oftast från fattiga områden och lever en allmänt fattig existens, det fascinerande är att det är självförvållat. Dom väljer hellre att leva fattiga och få hålla på med det dom brinner för än att leva ett bra liv och få hålla på med något som dom ser som tråkigt.

Det finns mängder med exempel i historien, konstnärer och olika former av artister är kända för att leva för sina intressen. Författare än ett annat exempel, sen så finns det alla dom som drömmer om att vara självförsörjande och driver egna företag.

Det är dessa människor som hamnar i de tidslösa historieböckerna.
Citera
2014-01-15, 20:26
Medlem
naknaindianens avatar
Citat:
Riktigt inspirerande ord, kan inte annat än att hålla med.

Det är något speciellt med folk som har mål som dom är villiga att offra allt för, dom har en mening här i livet i en annan rätt så meningslös värld som består av att jobba och sova. Det är svårt att inte förundras över dom och bli inspirerad av deras engagemang.

Dom kommer oftast från fattiga områden och lever en allmänt fattig existens, det fascinerande är att det är självförvållat. Dom väljer hellre att leva fattiga och få hålla på med det dom brinner för än att leva ett bra liv och få hålla på med något som dom ser som tråkigt.

Det finns mängder med exempel i historien, konstnärer och olika former av artister är kända för att leva för sina intressen. Författare än ett annat exempel, sen så finns det alla dom som drömmer om att vara självförsörjande och driver egna företag.

Det är dessa människor som hamnar i de tidslösa historieböckerna.

Eller en rik snubbe som snor all cred
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in