2020-11-14, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det där är inte ingenjörsrelaterat, egentligen. Enkla grejor som bara är att läsa in.
Det blir värre när man skall göra beräkningar på saker, men det sliper du med dom där grejjor.
Personlighetsmässigt oroar jag mig också. Ofta passar jag inte in då det tar tid för mig att känna mig socialt trygg men jag ska chansa.
Citera
2020-11-14, 19:28
När de gäller ekonomutbildningar så jobbar nästan alla jag känner som gått det på högskola inom IT numer. Nån var kvar på revisionsbyrå ett tag men tyckte det var extremt tråkigt. Den enda jag känner som är kvar i det fältet är chef på en myndighet numer. Doktorerade i ekonomi och enorm smart.

Gällande jurister är det som socionomer. De har täljt guld sista åren pga invandringen..
Citera
2020-11-14, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
När de gäller ekonomutbildningar så jobbar nästan alla jag känner som gått det på högskola inom IT numer. Nån var kvar på revisionsbyrå ett tag men tyckte det var extremt tråkigt. Den enda jag känner som är kvar i det fältet är chef på en myndighet numer. Doktorerade i ekonomi och enorm smart.

Gällande jurister är det som socionomer. De har täljt guld sista åren pga invandringen..

Nu.är det tufft

https://www.realtid.se/tufft-juriste...osa-akademiker
Citera
2020-11-14, 21:28
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Nu.är det tufft

Citat:
Utrikesfödda utgör en femtedel av akademikerna i arbetskraften, men 55 procent av de arbetslösa.

Bland inrikesfödda akademiker är arbetslösheten 3,4 procent.

Betydligt tuffare om man är invandrare.
Citera
2020-11-15, 11:47
Medlem
Citat:
Nu är det tufft för många jurister

Så jäkla skönt att se, nu kan unghögern som skrikit om hur fantastiskt det är med konkurrens från hela världen på arbetsmarknaden medan de själva suttit tryggt med sina juristutbildingar få känna på konkurrens på allvar.
Citera
2020-11-18, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Så jäkla skönt att se, nu kan unghögern som skrikit om hur fantastiskt det är med konkurrens från hela världen på arbetsmarknaden medan de själva suttit tryggt med sina juristutbildingar få känna på konkurrens på allvar.

Juristutbildningen har varit en pajasutbildning i bra många år nu. Bara de flottiga lallarna som läser där som tror att de sitter på en "statusutbildning". Jag menar, 1,25 på HP för att komma in. Vilken jävla skämt.

Enda statusutbildningen som är kvar i Sverige är väl läkare. Ingenjörer är t.o.m. dem en dussinvara, även om dessa nördar och töntar alltid tycks få jobb (någon måste ju uppfinna och snickra fram onödig skit, tydligen).
Citera
2020-11-18, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av transient91
Juristutbildningen har varit en pajasutbildning i bra många år nu. Bara de flottiga lallarna som läser där som tror att de sitter på en "statusutbildning". Jag menar, 1,25 på HP för att komma in. Vilken jävla skämt.

Enda statusutbildningen som är kvar i Sverige är väl läkare. Ingenjörer är t.o.m. dem en dussinvara, även om dessa nördar och töntar alltid tycks få jobb (någon måste ju uppfinna och snickra fram onödig skit, tydligen).

Civilingenjör har ju hög status på det sättet att det är en av de utbildningar du måste vara mest intelligent för att klara av (betydligt svårare än läkarutbildningen). Statusen på läkarutbildningen är att det är svårt att komma in samt pengarna du kan tjäna.
Citera
2020-11-18, 23:23
Medlem
Citat:
Civilingenjör har ju hög status på det sättet att det är en av de utbildningar du måste vara mest intelligent för att klara av (betydligt svårare än läkarutbildningen). Statusen på läkarutbildningen är att det är svårt att komma in samt pengarna du kan tjäna.

Ja och nej, det finns civ. ingenjörsutbildningar som är rätt enkla, och bara för att man har ett sinne för siffror är det inget kvitto på att man har något innanför pannbenet. Jag har stött på så många småautistiska hjon som läst till ingenjörer att det går att utskilja ett mönster. Socialt handikappade, men matematiken fungerar.

Enda "svåra" utbildningen i hela Sverige är väl F. Teknisk fysik. Alla andra utbildningar kan vem som helst ta sig igenom om man bara lägger lite tid på det, och inte har IQ som en kusinknullare från Mellanöstern eller en bananbåtsflykting från Afrika.
Citera
2020-11-18, 23:26
Medlem
Citat:
Ja och nej, det finns civ. ingenjörsutbildningar som är rätt enkla, och bara för att man har ett sinne för siffror är det inget kvitto på att man har något innanför pannbenet. Jag har stött på så många småautistiska hjon som läst till ingenjörer att det går att utskilja ett mönster. Socialt handikappade, men matematiken fungerar.

Enda "svåra" utbildningen i hela Sverige är väl F. Teknisk fysik. Alla andra utbildningar kan vem som helst ta sig igenom om man bara lägger lite tid på det, och inte har IQ som en kusinknullare från Mellanöstern eller en bananbåtsflykting från Afrika.

Tror du måste nog ha minst 110-115 i iq för att fixa matten på civilingenjörsutbildningen.
Citera
2020-11-18, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaskdangare
1) Skapa ett LinkedIn-konto.
2) Sitt en hel dag och bläddra igenom tidningar. Ta namnet på alla företag som omnämns i både artiklar och annonser, och skriv in dom i ett Excel-blad. Leta även företag på andra ställen. Företag gör allt för att synas, och finns därför överallt.
3) Använd nästa dag till att ringa igenom hela listan. Sök rekryteringsansvarig, och säg att du har ett par frågor om företaget då du vill göra en spontanansökan.
4) När du får prata med VD, HR-chefen eller vem det nu kan vara, berätta kort vem du är och fråga vilka behov dom har. "Hej, jag heter [namn] och är en nyutexaminerad ekonom. Jag hoppas att jag inte ringer olägligt? Ok, tack. Anledningen till att jag ringer är för att jag just nu nätverkar med företag för att se om det kommer att göras några rekryteringar på ekonomisidan. Jag såg er annons i [tidning] och tänkte egentligen se om ni kommer att göra några rekryteringar, antingen nu eller framöver?"
5) Om du får ett nej, ställ en följdfråga. "Okej. Tror du att ni kommer att ha något behov under dom kommande månaderna, eller under årets gång?" eller "Jag förstår. Brukar ni träffa folk för förutsättningslösa intervjuer?"
6) När ni har pratat klart, fråga om du får lägga till personen på LinkedIn. "Okej, jag uppskattar samtalet iallafall. Jag lägger gärna till dig på LinkedIn om du inte har något emot det? Jag skulle gärna vilja finnas med på er radar nästa gång ni ska rekrytera." I värsta fall säger han/hon nej, och du kan då förmodligen åtminstone få en e-postadress att skicka dina kontaktuppgifter till.
7) Om du får ett ja, leta upp personen på LinkedIn och lägg till honom/henne. Skriv ett meddelande i din kontaktförfrågan för att tacka för samtalet och be om referenser. "Hej igen, och tack för att du tog mitt samtal idag. =) Om du mot förmodan skulle känna någon som behöver rekrytera en ekonom, säg gärna till! Annars ser jag fram emot återkoppling från er när ni själva har behov. Mvh [namn]"
6) Repetera ovanstående tills någon säger "Ja, vi har faktiskt en vakans just nu. Lustigt att du ringde".

Detta.

Samma engagemang i arbetet gäller sedan, det var därför du fick jobbet.
Citera
2020-11-18, 23:34
Medlem
Citat:
Tror du måste nog ha minst 110-115 i iq för att fixa matten på civilingenjörsutbildningen.

Det har jag väldigt svårt att tro. Stött på många nötter (främst inom maskinteknik och V&V, av någon anledning) som varit så jävla blåsta att de inte kunnat utröna samband om det så bet dem i röven, men ändå lyckas de ta sig vidare - termin efter termin.

Klassisk IQ i all ära, men det är bara en av många faktorer.
Citera
2020-11-19, 07:51
Medlem
Citat:

F/Y torde dessutom vara de utbildningar som är minst efterfrågade på arbetsmarknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in