2012-09-26, 15:40
Medlem
Jaha.

Efter fyra års universitetsstudier, examen och flitigt jobbsökande kan jag nu konstatera att alltihop varit bortkastad tid och möda. Det har visat sig vara omöjligt att hitta ett jobb som någorlunda motsvarar min utbildning, ja, det har faktiskt visat sig vara omöjligt att över huvud taget hitta jobb som inte är en förolämpning av ens intellekt -- och då har jag ändå ganska modesta krav. Det kan vara värt att poängtera att jag inte läst något flumämne eller hankat mig fram genom att läsa diverse strökurser.

Det enda min universitetsvistelse givit mig är ett förhållandevis stort skuldberg, och det är jag naturligtvis tacksam för.

Ska det verkligen vara så att människor som gjort rätt för sig, som gått igenom hela förbannade utbildningssystemet ska behöva söka sig till långvården och vända på gamlingar? Det är fruktansvärt förnedrande. Ungdomar, skippa universitetsvärlden om ni inte är helt hundra på att det finns stor efterfrågan på arbetskraft med er kompetens. Lär er ett hantverk istället.

Finns det några här på FB som är i samma situation? Hur ser ni på framtiden? Vad gör/gjorde ni för att hantera situationen? Detta, mina vänner, är ett riktigt samhällsproblem. Det är ett hån mot oss arbetslösa akademiker (ja jag vet att begreppet urholkats) när våra politiker pratar om det angelägna i att rikta insatser mot ungdomar utan gymnasiekompetens och annat avskräde. Tänk på oss istället, det är vi som förtjänar er omsorg och era riktade insatser. Vi har faktiskt gjort rätt för oss.

Livet är kul.
Citera
2012-09-26, 15:53
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexanderSelkirk
Ska det verkligen vara så att människor som gjort rätt för sig, som gått igenom hela förbannade utbildningssystemet ska behöva söka sig till långvården och vända på gamlingar? Det är fruktansvärt förnedrande. Ungdomar, skippa universitetsvärlden om ni inte är helt hundra på att det finns stor efterfrågan på arbetskraft med er kompetens. Lär er ett hantverk istället.
Menar du att arbetsmarknaden inom ditt yrke har förändrats drastiskt sen du påbörjade dina studier eller var du helt enkelt en av alla dessa tomtar som valt utbildning efter eget intresse? Det är klart att man bör försöka hitta ett jobb och/eller en utbildning man trivs med men samtidigt får man ju ha lite verklighetsförankring och inse att somliga branscher är ganska mättade.

Får man fråga vad du har studerat till?
Citera
2012-09-26, 16:07
Medlem
KonungHonungs avatar
Själv är jag en av alla dussinekonomer som inte ens fått jobb som ekonomiassistent. Livet är kul!
Citera
2012-09-26, 16:40
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Själv är jag en av alla dussinekonomer som inte ens fått jobb som ekonomiassistent. Livet är kul!
Får man fråga vilken skola och hur många år du läst?
Citera
2012-09-26, 16:46
Bannlyst
Det här är ett samhälleligt problem och ska därmed lösas av samhället! Blåljugande politiker ska bära hundhuvudet för sina idiotiska utspel och noll verklighetsförankring.

Ts, du är INTE ensam om det här och lär inte förbli det under detta liv...
Citera
2012-09-26, 17:01
Medlem
Vaskdangares avatar
1) Skapa ett LinkedIn-konto.
2) Sitt en hel dag och bläddra igenom tidningar. Ta namnet på alla företag som omnämns i både artiklar och annonser, och skriv in dom i ett Excel-blad. Leta även företag på andra ställen. Företag gör allt för att synas, och finns därför överallt.
3) Använd nästa dag till att ringa igenom hela listan. Sök rekryteringsansvarig, och säg att du har ett par frågor om företaget då du vill göra en spontanansökan.
4) När du får prata med VD, HR-chefen eller vem det nu kan vara, berätta kort vem du är och fråga vilka behov dom har. "Hej, jag heter [namn] och är en nyutexaminerad ekonom. Jag hoppas att jag inte ringer olägligt? Ok, tack. Anledningen till att jag ringer är för att jag just nu nätverkar med företag för att se om det kommer att göras några rekryteringar på ekonomisidan. Jag såg er annons i [tidning] och tänkte egentligen se om ni kommer att göra några rekryteringar, antingen nu eller framöver?"
5) Om du får ett nej, ställ en följdfråga. "Okej. Tror du att ni kommer att ha något behov under dom kommande månaderna, eller under årets gång?" eller "Jag förstår. Brukar ni träffa folk för förutsättningslösa intervjuer?"
6) När ni har pratat klart, fråga om du får lägga till personen på LinkedIn. "Okej, jag uppskattar samtalet iallafall. Jag lägger gärna till dig på LinkedIn om du inte har något emot det? Jag skulle gärna vilja finnas med på er radar nästa gång ni ska rekrytera." I värsta fall säger han/hon nej, och du kan då förmodligen åtminstone få en e-postadress att skicka dina kontaktuppgifter till.
7) Om du får ett ja, leta upp personen på LinkedIn och lägg till honom/henne. Skriv ett meddelande i din kontaktförfrågan för att tacka för samtalet och be om referenser. "Hej igen, och tack för att du tog mitt samtal idag. =) Om du mot förmodan skulle känna någon som behöver rekrytera en ekonom, säg gärna till! Annars ser jag fram emot återkoppling från er när ni själva har behov. Mvh [namn]"
6) Repetera ovanstående tills någon säger "Ja, vi har faktiskt en vakans just nu. Lustigt att du ringde".
Senast redigerad av Vaskdangare 2012-09-26 kl. 17:18.
Citera
2012-09-26, 17:28
Bannlyst
Här kommer några länkar till er:

http://natverket-arbetslosa-akademik...kademiker.html

http://www.dn.se/ekonomi/arbetslos-a...lyr-till-norge

http://www.dn.se/ekonomi/arbetslosa-...ellan-stolarna

http://www.metro.se/metrojobb/sa-far...eB!22_0812-45/

Lite gamla kanske en del men ändå.
Citera
2012-09-26, 18:27
Medlem
Att söka sig till och ägna en signifikant del av sitt liv åt utbildningar som är värdelösa borde ju rimligen diskvalificera er från arbetsmarknaden. Så utbildningen har förmodligen haft önskad effekt.

Ett mindre syrligt svar är att det är eget ansvar att göra sig attraktiv på arbetsmarknaden. Och på kollektiv nivå borde vi se till att dessa utbildningar inte påbörjas av folk som tror att utbildningen ska bidra till framtida självförsörjning.

Men det finns säkert någon typ av kränkning eller diskrimininering här så hör av er till aftonbladet.
Citera
2012-09-26, 18:47
Medlem
Schibsteds avatar
Detta är mycket vanligt. Tro inget annat.
Har en familjemedlem som har 2 universitetsutbildningar, men fick jobba i vården istället.
Nu är personen pensionär, och har inte arbetat 1 dag med det den är utbildad till, efter avslutade studier. Så typiskt Sverige!!
Citera
2012-09-26, 18:49
Medlem
Det är därför man ska läsa ett IT-program. Det är det som är framtiden.
Citera
2012-09-26, 18:51
Medlem
kolvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smygmysman
Att söka sig till och ägna en signifikant del av sitt liv åt utbildningar som är värdelösa borde ju rimligen diskvalificera er från arbetsmarknaden. Så utbildningen har förmodligen haft önskad effekt.

Ett mindre syrligt svar är att det är eget ansvar att göra sig attraktiv på arbetsmarknaden. Och på kollektiv nivå borde vi se till att dessa utbildningar inte påbörjas av folk som tror att utbildningen ska bidra till framtida självförsörjning.

Men det finns säkert någon typ av kränkning eller diskrimininering här så hör av er till aftonbladet.
En korrekt analys, tyvärr är samhället "inbilningssjukt" då man tror att utbildning är det enda som kan konkurrera med produktion, tyvärr blir det en snöbollseffekt i ekonomisk skuld för hela samhället
Citera
2012-09-26, 18:55
Medlem
ta ett avskrädesjobb tills du hittar ett där din utbildning kommer till hands.

eller gör som jag, gå på socialbidrag och hånskratta och folk som tar sig själva och vilket jobb de har på för stort allvar - då blir livet kul!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in