2012-09-26, 15:31
Medlem
ligermans avatar
Jag och min tjej har hand om 2 stycken barn, ett gemensamt och ett från hennes tidigare förhållande. Vi är inte gifta. Jag undrar om vi kan göra så att hon hyr av mig i andra hand, på så sätt betalar hon ca 4500 i hyra medan jag är skriven som inneboende hos mina föräldrar. Men egentligen bor vi båda två i min lägenhet som hon hyr i andra hand ifrån mig. På så sätt tänkte jag att hon kan söka bostadsbidrag för den lägenheten med 2 st barn och få 3100 kr av försäkringskassan. Hon är nämligen "hemmafru" och jag tjänar för mycket för att vi ska kunna få något av försäkringskassan om vi söker gemensamt.

Någon kunnig som kan ge svar?
Citera
2012-09-26, 15:39
Medlem
Din forbannade parasit, om du jobbar sa ar det val javligt onodigt att smutsa ner sig for 3100:-
For att svara pa fragan sa, ja det KAN du sakerligen. Du KAN aven lata ditt barn som du "har hand" om ga ut o tigga lite pengar at er.
Citera
2012-09-26, 15:54
Medlem
ligermans avatar
Man behöver inte tjäna mycket för att inte få bidrag och eftersom hon inte tjänar något så är vi knappast rika med 2 barn och en inkomst. Är ingen bidragstorsk men om varenda somaliesmuts med gula tänder ska ha av mina skattepengar så ska jag också ha ut max av systemet.
Citera
2012-09-26, 16:02
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ligerman
Är ingen bidragstorsk men om varenda somaliesmuts med gula tänder ska ha av mina skattepengar så ska jag också ha ut max av systemet.
Två fel blir inte ett rätt. Är det verkligen värt allt strul för att få in några få tusenlappar? Att skriva dig hos dina föräldrar kan ju kanske t.o.m. påverka erat gemensamma barn, man anses nog lite olämplig som förälder om man inte ens kan ordna ett eget boende och står skriven hos sina föräldrar. Din plan känns f.ö. inte särskilt genomtänkt eftersom de antagligen genomskådar att ett par med gemensamma barn hyr ut lägenheter till varandra.

Dessutom blir väl din sambo återbetalningsskyldig om det hela uppdagas och hon gör sig dessutom skyldig till bidragsbrott vilket i värsta fall kan leda till fängelse. Är det inte enklare att bara skaffa sig ett extrajobb några enstaka dagar i månaden? Arbetar hon inom en "OB-tät" bransch räcker det med att jobba en helg i månaden för att få in motsvarande summa via arbete.
Senast redigerad av antagonisten 2012-09-26 kl. 16:05.
Citera
2012-09-26, 16:18
Medlem
ligermans avatar
Jo jag har kommit fram till att det inte är värt det i slutändan. Precis som du säger så ser det inte bra ut på pappret med dom omständigheterna. Så dåligt med cash är det inte frågan om men när man lever i bidrags-Sverige så vill man ju få sin del av kakan när alla andra gör så.
Citera
2012-09-30, 22:40
Medlem
Teoretiskt kan det nog mycket väl fungera. Dock inget att rekommendera ifall ni skulle bli påkomna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in