2012-09-26, 06:02
Medlem
Jag undrar om citalopram är narkotikaklassat i något EU-land?
Citera
2012-09-26, 06:04
Medlem
plus om det går att resa med i EU utan specialintyg?
Citera
2012-09-26, 09:08
Medlem
Emmelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedGreenMan
Jag undrar om citalopram är narkotikaklassat i något EU-land?

Citat:
Ursprungligen postat av RedGreenMan
plus om det går att resa med i EU utan specialintyg?

Frågorna Du ställer har tyärr inga omedelbara svar, då det skiljer sig åt från land till land, även inom EU.
Det enda raka Du kan göra är att fråga det landets/de länders ambassader Du vill resa till. Även Din läkare eller Ditt apotek kan vara hjälpsamma med din undran.

Citat:
Ursprungligen postat av Läkemedelsverkey

Jag ska på utlandssemester. Vilka regler gäller för införsel av läkemedel till andra länder?

Regler gällande införsel av läkemedel skiljer sig åt mellan olika länder. Detta gäller även länder inom EU. Det är därför viktigt att ta reda på vilka regler som gäller för införsel av läkemedel i det land du ska åka till. Skillnader kan till exempel gälla vilka mängder av ett läkemedel som får föras in samt om ett läkemedel är narkotikaklassat eller inte. Om du undrar vilka regler som gäller i ett visst land kan du vända sig till landets ambassad i Sverige (se externa länkar i högermarginalen för en lista över ambassader).

Om du ska resa till ett land som omfattas av Schengenavtalet (reglerna om Schengenintyg omfattar alla EU-länder (med undantag för Rumänien och Irland) samt Island, Norge, Liechtenstein och Schweiz) och behöver ta med dig ett narkotikaklassat läkemedel ska du ha med dig ett så kallat Schengenintyg, som du kan få utfärdat på ett öppenvårdsapotek. Läs mer på sidan Schengenintyg i vänstermarginalen. För information om vilka länder som ingår i EU, se länk till EU-upplysningen under externa länkar.

http://www.lakemedelsverket.se/malgr...med-lakemedel/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in