Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Ah det var väl det här jag var ute efter främst. Varför då använda en ring för att härleda (-a)(-b) = ab om det går att härleda direkt från operationen multiplikation på heltalen (och, antar jag bara iofs, från definitionen av multiplikation på Q och R)?
Det är ju det som inte går. Du behöver bland annat axiomet distributiva lagen för att härleda detta.
Du missförstår begreppet ring och ordet ring. Det är inte själva ringen som behövs, utan det är egenskaperna som en operation har, tillsammans med en annan operation i en viss talmängd som gör att det går att härleda. Dessa kriterier, för att kollektivisera det vi talar om kallar vi ring. Vi behöver inte ringen i sig för att göra det. Men axiomen och definitionen av operationerna behövs för att härleda det.
Men om man gör det så använder man ju begreppet ring, även om man inte vet om det. Lite som att Nisse som skall handla bananer åt mamma måste förstå begreppet kardinalitet för att lyckas med sin uppgift.
Om vi nu kallar det ring eller bara hänvisar till typ 3 axiom spelar mindre roll för just det exemplet. Fördelen med att tala om just ringar är generaliserbarheten till andra områden. Då kan vi direkt studera om något är en ring eller ej och helt plötsligt vet vi en jävla massa skit om hur dessa operationer verkar tillsammans.
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Tack för ett i övrigt givande inlägg, ska kika på (R,+,x) då tillfälle ges - till exempel efter jag har skrivit klart det sista på hemtentan jag pysslar med för tillfället

Sitter också med en hemtenta. ^^