• 1
  • 2
2012-09-25, 10:28
Medlem
Gladjedodares avatar
Jag har en syster som har tre barn mellan 5 och 10 år. Hon vill gärna komma ut och hitta på saker eftersom hon tycker det kan bli enformigt att vara hemmamamma. Hon är ensamstående och när barnen inte är i skolan förväntar hon sig att jag ska ställa upp som barnvakt för att jag inte har fullbokade dagar varje dag i veckan.

Nu blev ena barnet sjukt i influensa och jag är ledig under dagen. Barnet kräks lite och ska nu ligga på min soffa några timmar då min syster vill ha tid för sig själv.

Jag är inte alls sugen på att dra in influensa i mitt hem. Jag kanske överdriver men det känns som en riktigt dålig idé att utsätta mig för detta då jag sedan riskerar att smitta min egen familj när den kommer hem. Och sedan allt som följer på det...

Förutom detta vill min syster att jag har hennes barn ett par timmar under kvällen då hon vill gå på gym. Detta pressar hon hårt på mig att jag bör göra, annars kommer hon aldrig att komma igång då de roliga grejerna på gymet är på kvällarna.

Plötsligen är det upp till mig att se till att hon kommer i form och får ha roligt. Det kanske kan tilläggas att jag aldrig någonsin får någon kompensation för allt barnvaktande, det är något man ska göra förbehållslöst för familjen.

Är jag självisk som känner mig utnyttjad i denna situation?
Jag hade iofs bara tänkt vara hemma och chilla. Fortfarande inte alls sugen på att ställa upp.
Citera
2012-09-25, 10:32
Medlem
25TaLifes avatar
Nej, du har helt rätt - din syster beter sig illa och behandlar dig märkligt.
Våga säg ifrån, det är hennes barn och inte dina - även om hon nu råkar vara ensamstående så är det så det är.
Citera
2012-09-25, 10:41
Medlem
Gladjedodares avatar
Hmm, önskar att jag inte hade mitt eget liv bättre ordnat, annars hade jag kunnat ge tillbaka med samma mynt...
Citera
2012-09-25, 10:42
Medlem
Men herregud människa. Säg ifrån..
Citera
2012-09-25, 10:43
Medlem
ÄR det någon speciell anledning till varför hon förväntar sig att du bara ska ställa upp?
Citera
2012-09-25, 10:52
Medlem
Gladjedodares avatar
Att jag inte sagt ifrån än är för att jag inte vet om det är jag eller hon som är självisk. Har lite dåligt samvete över henne då hon haft det jobbigt, men det behöver ju inte betyda att det ska gå ut över mig.

Att alla ska ställa upp och sådär, det är något inom-familjsligt som alltid funnits med. Dock har jag aldrig trivts med att alltid förväntas ställa upp, därav har jag fått stämpeln som den mest själviska i familjen. Svår balansgång det här.
Citera
2012-09-25, 11:03
Medlem
Någon enstaka gång är givetvis OK, men i den omfattningen som detta verkar vara så låter det definitivt som hon går över gränsen. Då jag får uppfattningen att du även har egna barn så tycker jag du ska säga till din syster att du vill ägna mer tid åt dem och inte passa hennes barn lika ofta.
Citera
2012-09-25, 11:05
Medlem
Din syster beter sig minst sagt underligt. Det är iofs dina syskonbarn, men du ska inte behöva känna som du gör. Visst kan släktingar ställa upp ibland för att det är skoj att leka med barnen eller att föräldrarna måste jobba kvällstid/eller annat som är svårt att planera bort.

Men att du måste passa sjuka barn? för att hon ska gå på gym? Nej, inte acceptabelt. Det är hennes ansvar att ta hand om sina sjuka/friska barn.

Hon får väl göra som alla andra om hon ska gå på gym eller annat kul- betala en barnvakt! Att hon är ensamstående med 3 barn beror på hennes tidigare livsval. Du ska inte axla rollen som hennes barnpassare.

Jag har 1 endaste barn. Bor med barnets far. Till och med jag har svårt att få ihop egen tid. Men jag lämnar aldrig bort barnet vid sjukdom. Aldrig någonsin. Har man valt att bli mamma- får man vara beredd på att sätta barnens välmående först. Det är ett livsuppdrag som man ska ta seriöst.
Citera
2012-09-25, 11:14
Medlem
Gladjedodares avatar
Rätt skönt att höra, nu ska jag skaffa en ryggrad.
Citera
2012-09-25, 11:35
Medlem
Esposito1887s avatar
Det är ok att säga nej utan att ha en anledning. "Bästa syster, du vet att jag ofta ställer upp för att hjälpa dig men idag har jag faktiskt ingen lust".

Kan man inte ta detta så är man inte normal.
De flesta människor ställer upp för i sina nära och kära ibland men inte jämt.

Är själv förälder och har sagt tydligt till mor/farföräldrar att endast säga ja i fall de verkligen vill det. De brukar passa barnen totalt 1-2 i månaden i några timmar och någon långhelg per år.
Citera
2012-09-25, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esposito1887

Är själv förälder och har sagt tydligt till mor/farföräldrar att endast säga ja i fall de verkligen vill det. De brukar passa barnen totalt 1-2 i månaden i några timmar och någon långhelg per år.
Precis, det ska vara på en sund nivå. Man ska värna om relationerna barnen har med sina släktingar- men inte utnyttja dem så de tröttnar.
Citera
2012-09-25, 11:51
Medlem
Otems avatar
Säg till på skarpen, ställ henne mot väggen och berätta precis hur du känner, det är inte rätt att det skall gå till på detta viset, förstår att du tycker det blir som hon utnyttjar dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in