Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-09-24, 22:37
Medlem
Har ett problem. Sökt men ej funnit.

Har två döttrar i lägre tonåren med varsin Mac som de fått via skolan. Problemet är de är frälsta och har jäkligt svårt lyda pappa och låta bli datorn när det ska sovas. Chattas och what not sent in på nätterna. Fungerar inte.
Så jag gjorde det ända rätta och koppla ur wifi routern. Hjälpte föga när de vet hur man använder internetdelning via mobil. Och dem kan jag inte ta ifrån dem. Sen är det någon av mina kära grannar som har öppna oskyddade nätverk som de loggar in på. Tror ni det hjälpte jag förbjöd dem. Känner jag inte kan lita på dem ett dugg efter ha kommit på dem flera gånger.

Så då undra jag om det finns ett program jag kan installera som sonika fimpar deras wifi i burken en tid jag tycket är bra som endast jag kan administrera över?

Med vänlig hälsning, Alex
Citera
2012-09-24, 22:41
Medlem
låt dom vara tills dom fattar att dom behöver sova.
Citera
2012-09-24, 22:46
Medlem
Sproxxs avatar
OS X har inbyggd "föräldrakontroll". Där kan du t.ex. ställa in antal timmar per dag som datorn får användas. Samt tider för "läggdags", som då kommer förhindra tillgång till datorn efter ett visst klockslag.
Självklart behövs lösenord för att ändra detta, och det ska du inte dela med dig av till döttrarna.

Det bästa är såklart att prata med dina döttrar, men annars så är det en bra funktion.
Citera
2012-09-24, 22:50
Medlem
Tack där. Ska jag absolut kolla upp.

Tjejerna är bra brudar men de är lite för kära i burkarna för sitt eget bästa. Säger inget om hur och när de använder dem dagligen men kl 22 ska dom vara av. Helt enkelt väldigt trött på det eviga tjatet varenda kväll att nu är det dags stänga av och svaren är " jag ska bara" tills kl är 23.
Citera
2012-09-24, 22:52
Medlem
TriciaMcMillans avatar
Låt dem lämna datorerna i köket/v-rummet på kvällen?
Om de missbrukar mobilerna - samma sak. Köp väckarklockor ifall det är problemet.

Låt dem förtjäna rätten till att ha sakerna på rummet. Tillit måste fungera i en familj och gör hemliga små program onödiga.
Citera
2012-09-24, 22:58
Medlem
Sproxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TriciaMcMillan
Låt dem förtjäna rätten till att ha sakerna på rummet. Tillit måste fungera i en familj och gör hemliga små program onödiga.

Fördelen med föräldrakontrollen är ju att man inte behöver göra något hemligt. Det kommer klart och tydligt stå att "om 15 minuter är det läggdags, spara det du håller på med för datorn kommer stängas ner". Då vet dem vad som gäller, och deras privatliv är skyddat.

Sen om det uppskattas är en annan sak.
Citera
2012-09-24, 23:02
Bannlyst
gör som denna far
http://www.youtube.com/watch?v=kl1ujzRidmU
Citera
2012-09-24, 23:03
Medlem
Kan tala om de är inget hemligt med det. De vet precis vad jag vill göra och varför så de har sig själva att skylla.
De är mästarinnor i allt de företar sig så jag är en stolt pappa men två lik på väg till skolan är inte acceptabelt.

Alex
Citera
2012-09-24, 23:15
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Men om det är skoldatorer kanske du inte får göra vad som helst med dem...
Citera
2012-09-24, 23:20
Medlem
Får göra precis vad jag vill med dem som förälder sade de på mötet för barnens egen säkerhets skull. Vi vart mer eller mindre uppmuntrade gör det av den anledningen.
Får installera vad som helst på dem förutom det uppenbara som ladda ner olagligt och allmänt pirat. Sunda förnuftet ni vet.
Citera
2012-09-25, 00:19
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexSh
Tack där. Ska jag absolut kolla upp.

Tjejerna är bra brudar men de är lite för kära i burkarna för sitt eget bästa. Säger inget om hur och när de använder dem dagligen men kl 22 ska dom vara av. Helt enkelt väldigt trött på det eviga tjatet varenda kväll att nu är det dags stänga av och svaren är " jag ska bara" tills kl är 23.

En timme, det är inte så farligt. Tur att du inte hade mig som son

Citat:
Ursprungligen postat av AlexSh
Får göra precis vad jag vill med dem som förälder sade de på mötet för barnens egen säkerhets skull. Vi vart mer eller mindre uppmuntrade gör det av den anledningen.
Får installera vad som helst på dem förutom det uppenbara som ladda ner olagligt och allmänt pirat. Sunda förnuftet ni vet.
Barnets egna säkerhet, vad innebär det? Är det när du har problem att få dina döttrar att sova istället för att sitta vid datorn? Vad föreslog de på mötet för program att installera när de kom till den punkten? Kanske sa de helt sonikt: "Ni får installera vad ni vill på datorerna "

Varför inte föreslå att de får ha datorerna till 23:00 men om datorn är på längre än så, så blir det 22:00 nästa dag?
Citera
2012-09-25, 00:50
Medlem
kstad93s avatar
Var nu inte en sådan mes, ta helt enkelt datorerna ifrån dem på kvällen och ge tillbaks dem på morgonen, är själv 18+ och när morsan tycker man städat rummet dåligt ryker mitt internet några dagar.
Grow a pair!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in