2017-08-26, 07:32
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tintin-
Han ska bah tänka ett år han... Vänta...
Jag tänkte om han kommit på andra tankar nu när terminsstarten ligger en dryg månad bort.
Citera
2017-08-26, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tintin-
Till Legionen drar man ENSAM och man försöker INTE få en massa uppmärksamhet med ett påstående om att man "I FRAMTIDEN" planerar att åka ner. Du är en fjant. Glöm din jävla svenneträning, bänkpress och annat trams. Öva på att stå 3h bredvid din säng innan läggdags. Och spring milen på typ 40 min. I kängor alltså. Helst utan sulor. Du behöver inte kunna lyfta 5 kg i bänkpress.

Hej, jag kan sympatisera med din kritik om att det är enkelt o prata om det och sen inte göra det. Men jag ser inget fel att prata om det i denna tråden, tråden handlar väl ändå om legionen så det är väl knappast något fel att skriva om sina tankar här? Jag har bestämt mig till 100% att jag ska söka in och jag kommer att göra det.

Jag tackar för din åsikt om träning, du har nog helt rätt!

Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Hur har det gått Noreld?

Det har gått bra hittills. Det jag har gjort för att förbereda mig är att jag har tränat ganska hårt i sommar(började gå i dessa tankar redan i våras). Sedan jag skrev första inlägget så har jag också testa mig psykiskt för att se om jag klarar av ett militärliv, jag bodde ute i skogen i tält ifrån 16/8 till 25/8 i syfte att simulera att vara ute i fält och se hur jag reagerar, med begränsat med mat och samma kläder under hela tiden. Har utvärderat upplevelsen under förmiddagen, och resultatet har stärkt mitt självförtroende för det jag ska göra nästa sommar, även om jag var hungrig och trött så klarade jag det utan att bryta ihop. Jag vet inte hur länge man bör klara att vara ute på det viset men jag tänker att jag ska testa igen innan vintern och se om jag klarar fler dagar samt att jag går längre sträckor varje dag.

Vad skulle ni säga?

Citat:
Jag tänkte om han kommit på andra tankar nu när terminsstarten ligger en dryg månad bort.

Nej då! Trivs inte i den akademiska världen och är bara kvar för att avsluta det jag påbörjade för 2 år sedan.
Citera
2017-08-26, 15:10
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noreld
Det har gått bra hittills. Det jag har gjort för att förbereda mig är att jag har tränat ganska hårt i sommar(började gå i dessa tankar redan i våras). Sedan jag skrev första inlägget så har jag också testa mig psykiskt för att se om jag klarar av ett militärliv, jag bodde ute i skogen i tält ifrån 16/8 till 25/8 i syfte att simulera att vara ute i fält och se hur jag reagerar, med begränsat med mat och samma kläder under hela tiden. Har utvärderat upplevelsen under förmiddagen, och resultatet har stärkt mitt självförtroende för det jag ska göra nästa sommar, även om jag var hungrig och trött så klarade jag det utan att bryta ihop. Jag vet inte hur länge man bör klara att vara ute på det viset men jag tänker att jag ska testa igen innan vintern och se om jag klarar fler dagar samt att jag går längre sträckor varje dag.

Vad skulle ni säga?

Nej då! Trivs inte i den akademiska världen och är bara kvar för att avsluta det jag påbörjade för 2 år sedan.

Skall du testa psykiskt så skall du framförallt testa hur du klarar att hela tiden vara tillsammans med ett antal människor, personer som kan vara otrevliga och vars sällskap du inte har valt.
Glöm inte att det är du som har kontroll över situationen/övningen. Oavsett vilka förhållande du utsätter dig för, så är detta någonting som du själv har valt.
Citera
2017-08-27, 00:26
Medlem
tintin-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noreld
Hej, jag kan sympatisera med din kritik om att det är enkelt o prata om det och sen inte göra det. Men jag ser inget fel att prata om det i denna tråden, tråden handlar väl ändå om legionen så det är väl knappast något fel att skriva om sina tankar här? Jag har bestämt mig till 100% att jag ska söka in och jag kommer att göra det.

Jag tackar för din åsikt om träning, du har nog helt rätt!

Vad skulle ni säga?

Att kunna göra minst 20 pull ups är också viktigt.
Citera
2017-11-04, 19:38
Medlem
BarronTrumps avatar
Hej

Har gjort GMU i FM och har jobbat som anställd soldat i drygt 4 månader. Känner att det är dags för nya utmaningar.

Har läst lite här och var om de fysiska kraven som FFL ställer. Opererade korsbandet för 3 år sen, helt rehabiliterad nu även om den inte är riktigt lika stark/uthållig som andra knät.

Men har klarat alla marscher och fältövningar i firman utan besvär, undrar hur läkarna vid mönstringen på FFL ser på gamla knäskador, kommer jag komma in eller blir jag snällt visad dörren ut?

Har väl tänkt att ta mig ner till Aubagne någon gång efter jul, men känns dumt om man inte ens har en chans att komma med.

Tacksam för svar från någon med lite koll.
Citera
2017-11-04, 19:50
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarronTrump
Hej

Har gjort GMU i FM och har jobbat som anställd soldat i drygt 4 månader. Känner att det är dags för nya utmaningar.

Har läst lite här och var om de fysiska kraven som FFL ställer. Opererade korsbandet för 3 år sen, helt rehabiliterad nu även om den inte är riktigt lika stark/uthållig som andra knät.

Men har klarat alla marscher och fältövningar i firman utan besvär, undrar hur läkarna vid mönstringen på FFL ser på gamla knäskador, kommer jag komma in eller blir jag snällt visad dörren ut?

Har väl tänkt att ta mig ner till Aubagne någon gång efter jul, men känns dumt om man inte ens har en chans att komma med.

Tacksam för svar från någon med lite koll.
Visar du upp ett instabilt knä så tackar legionen för visat intresse.
http://en.legion-recrute.com/mdl/info_seul.php?id=8
Citera
2017-11-04, 20:10
Medlem
BarronTrumps avatar
Citat:
Visar du upp ett instabilt knä så tackar legionen för visat intresse.
http://en.legion-recrute.com/mdl/info_seul.php?id=8

Men vad menas med instabilt? Knät är stabilt, enda bekymret är väl att jag inte kan sträcka på den helt fullt, dvs sitta på huk, eller knästående skjutställning.

I listan du hänvisar till så är det damaged meniscus (vilket jag inte har) , lax knee (har ej) eller repeated kneecap dislocation vilket jag inte heller har.

Har skickat ett mejl till FFL och frågat om korsbandsoperationer som är fullt läkta och rehabiliterade.

Men då är det rätt så jävla kört om man opererat korsbandet enligt dig?
Citera
2017-11-04, 20:51
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Men vad menas med instabilt? Knät är stabilt, enda bekymret är väl att jag inte kan sträcka på den helt fullt, dvs sitta på huk, eller knästående skjutställning.

I listan du hänvisar till så är det damaged meniscus (vilket jag inte har) , lax knee (har ej) eller repeated kneecap dislocation vilket jag inte heller har.

Har skickat ett mejl till FFL och frågat om korsbandsoperationer som är fullt läkta och rehabiliterade.

Men då är det rätt så jävla kört om man opererat korsbandet enligt dig?

Du kan knappast dölja ärren ifrån operationen, så det är nog inte fel om du kan visa läkarintyg på att du är fullt återställd

Glöm inte heller att detta i sista hand är en bedömningsfråga.
Citera
2017-11-05, 11:17
Medlem
BarronTrumps avatar
Är inte riktigt helt med på synkraven. Det står att man får ha med sig glasögon. Nu har inte jag behov av korrektionsmedel, men har lite nedsatt syn i högra ögat, lite halvsuddigt på långa håll men inget som påverkar min skjutning egentligen när jag siktar med båda ögon.

Tror att svenska standard mätt så är det 0,3 eller 0,4. Borde inte vara några problem för legionen?

/Barron
Citera
2017-11-05, 12:46
Medlem
Tror inte du kommer att trivas i Legionen p g a de slödder som du kommer tvingas bo med, öva med, leva med helt enkelt. De har släppt in för mycket araber, negrer och muslimer i förbanden, vilka inte bara är urusla soldater men generellt dåliga människor. Legionen applicerar inte segregering av förbanden, så du kommer hamna bland Senegaleser, Bosnier, Irakier och annat pack, inte kul, inte fräscht.

Bättre att du söker till någon amerikansk eller engelsk private security contractor, uteslutande vita människor (någon enstaka neger är undantaget), väldigt hög kvalitet på soldaterna, och dessutom betydligt bättre betalt än Legionen.
Citera
2017-11-05, 15:54
Medlem
BarronTrumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klutz99
Tror inte du kommer att trivas i Legionen p g a de slödder som du kommer tvingas bo med, öva med, leva med helt enkelt. De har släppt in för mycket araber, negrer och muslimer i förbanden, vilka inte bara är urusla soldater men generellt dåliga människor. Legionen applicerar inte segregering av förbanden, så du kommer hamna bland Senegaleser, Bosnier, Irakier och annat pack, inte kul, inte fräscht.

Bättre att du söker till någon amerikansk eller engelsk private security contractor, uteslutande vita människor (någon enstaka neger är undantaget), väldigt hög kvalitet på soldaterna, och dessutom betydligt bättre betalt än Legionen.

Intressant. Länk till någon private security contractor som söker folk? Hittar inget bra via google, förutom företag som sysslar med private security. Drar man bara iväg mail ett "cv" med sina militära bakgrund och hoppas på att något företag nappar?
Citera
2017-11-06, 01:22
Medlem
Citat:
Intressant. Länk till någon private security contractor som söker folk? Hittar inget bra via google, förutom företag som sysslar med private security. Drar man bara iväg mail ett "cv" med sina militära bakgrund och hoppas på att något företag nappar?

Hamnar du på Legionens 2e REP eller 1e REC är det nog fortfarande väldigt bra och i allra högsta grad elitförband. Blir du däremot bara en skytteslusk på något av de andra regementena, så är det scenario jag beskrev ovan helt enkelt din vardag i 5 år. Tror inte du vill ha det så. Jag vet inte längre vilka private security contractors som nuförtiden rekryterar och i vilken omfattning. Kanske en tidskrift som SoF kan ge någon referens?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in