Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2021-04-04, 23:12
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
I

Det står dock att valet då 1 st Klövern Pref byts in mot 1 st Corem Pref är ett "alternativt vederlag" så väljer man inte aktivt när den dagen kommer blir det bara D-aktier man får.

Corem D kommer ha samma premisser rörande utdelning som preferensaktierna? Bör väl bli ungefär motsvarande skillnad i kurs som Sagax har för sina D- resp preferensaktier då de småningom finns att handla.
2021-04-04, 23:26
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Corem D kommer ha samma premisser rörande utdelning som preferensaktierna? Bör väl bli ungefär motsvarande skillnad i kurs som Sagax har för sina D- resp preferensaktier då de småningom finns att handla.
Förmodligen, men det största problemet är att D-aktierna i Corem inte ens finns idag och därmed vet man inte vad kursen blir på dom. Kurs kanske kommer senare när/om budet accepteras och vi närmar oss byten. Man får avvakta.

Den stora skillnaden är ju att preferensaktien fortfarande kommer att ha prio ett på utdelningar jämfört med A/B/D-aktierna som får sitt först när ägarna till preferensaktien fått sitt.
2021-04-05, 19:38
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Förmodligen, men det största problemet är att D-aktierna i Corem inte ens finns idag och därmed vet man inte vad kursen blir på dom. Kurs kanske kommer senare när/om budet accepteras och vi närmar oss byten. Man får avvakta.

Den stora skillnaden är ju att preferensaktien fortfarande kommer att ha prio ett på utdelningar jämfört med A/B/D-aktierna som får sitt först när ägarna till preferensaktien fått sitt.

Kommer nog göra samma. Känns säkrare. Kanske inte helt uteslutet inställda utdelningar på stamaktier någon gång i närtid. 6% av något är ändå mer än 6,15% av ingenting. Blir totalt väldigt mycket Corem pref i portföljen min dock.
2021-07-30, 15:29
Medlem
På min banks aktieinfosida står att erbjudandet om Corem D-aktier för Klövern pref fick bakslag av juridiska skäl, men på depån ser jag ingen skillnad mot tidigare.

Om de nu bara får byta pref mot pref, behöver jag bry mig om att välja?

Samma fråga kan ställas om B-aktierna, inget egentligt alternativ anges.

Vad händer om jag struntar i att välja — blir det kontantinlösen eller vad??
2021-08-03, 18:15
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Klövern är väl avnoterat numera? Ser inte att det går att handla med aktien.
2021-08-23, 17:34
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Hur gick det med aktien?
Jag glömde att svara om jag ville köpa Corem aktier och nu verkar det som att min klövern B aktie verkar vara såld och jag ser bara att jag har avkastning kvar.

Betyder detta att Corem köpte upp mina aktier med tvång?
Jag har inget emot detta då jag gick inte med förlust så mycket. Endast 20% på små potatis.

Citat:
För att erhålla D-aktier behöver du svara på uppköpserbjudandet Klövern AB Pref (Corem D). Vid uteblivet svar erhålls istället preferensaktier i Corem. Vill du behålla dina preferensaktier i Klöven behöver du svara "0" i uppköpserbjudandet Klövern AB Pref (Corem Pref).

Så antar att jag har aktier i Corem nu?
https://www.nordnet.se/faq/5220-vad-innebaer-corems-uppkoepserbjudande-foer-kloevern

Citat:
5.3 Vinstutdelning på preferensaktier
Preferensaktierna ska medföra företrädesrätt framför stamaktierna till årlig utdelning av tjugo (20) kronor per aktie med kvartalsvis utbetalning om 5,00 kronor per aktie. Avstämningsdagar för utbetalningarna ska vara sista vardagen i juni, september respektive december månad efter årsstämman samt mars månad året efter årsstämman.

Om ingen utdelning lämnats till preferensaktieägare, eller om endast utdelning understigandes tjugo (20) kronor per preferensaktie lämnats under ett eller flera år, ska preferensaktierna medföra rätt att av följande års utdelningsbara medel också erhålla Innestående Belopp, såsom det definieras nedan, (innefattande på Innestående Belopp belöpande Uppräkningsbelopp såsom det definieras nedan) innan utdelning på stamaktierna sker. Om ingen utdelning lämnas eller om endast utdelning understigande tjugo (20) kronor per preferensaktie lämnats under ett eller flera år ankommer det på följande års årsstämma att fatta beslut om fördelningen av den kvartalsvisa utbetalningen av Innestående Belopp. Preferensaktierna ska i övrigt inte medföra någon rätt till utdelning.

Så jag ska alltså få 20 kr per aktie i utdelning...kanske?
https://www.corem.se/sv/om-corem/bolagsordning/
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2021-08-23 kl. 18:14.
2021-08-24, 12:08
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Ingen som vet?
2021-09-12, 21:21
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
eller?
2021-10-28, 23:22
Medlem
Jag hade några klövern prev och glömde svara på uppköpserbjudandet och nu ser jag att mina preffar är borta och jag har varken fått nån likvid eller nya aktier i corem ?
Vad är det som hänt? Hittar ingen information
2021-12-07, 17:42
Moderator
Dr Kings avatar
Tråden låses eftersom Corem har köpt upp Klövern.

/Moderator
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in