Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-09-24, 18:19
  #1
Medlem
Jag har en fundering angående teckningserbjudandet i Klövern.
Jag har sedan tidigare preferensaktier i Klövern men jag funderar på att teckna flera.
Erbjudandet innebär att jag kan teckna en ny aktie till kursen 136 kr.
Dagens stängningskurs(2012-09-24) är 141,5 kr.

En tanke är att sälja mitt innehav i preferensaktierna till 141,5 kr och sedan köpa nya till 136 kr.
Det är 3 dagar mellan det att jag fått reda på om jag fått ta del av erbjudandet och att jag måste betala, så därför kan jag vänta med att byta tills jag vet om jag kan köpa nya till en lägre kurs eller inte.
Jag är relativt ny angående teckningserbjudanden, men vad är det som talar emot denna strategi?
Det måste vara fler än jag som funderar i de här banorna, vilken kanske innebär att kursen pressas nedåt mot 136kr, men jag har som sagt ingen tidigare erfarenhet av att teckna aktier.
__________________
Senast redigerad av Fister-Sisters 2012-09-24 kl. 18:25.
2012-09-24, 18:53
  #2
Medlem
Emissionen lär bli övertecknad så man lär i bästa fall bara få en mindre del av de aktier som man tecknar för. Jag har inte kollat detaljerna men visst bör det gå att teckna aktier och sedan sälja av för att betala de aktier som man får i tilldelningen. Risken är väl att något händer som får kursen att rasa efter teckningen och att du dels får stor tilldelning dels tvingas sälja dina befintliga aktier med förlust.
2012-09-25, 22:05
  #3
Medlem
Äger man redan aktier i Klövern har man förtur till teckningen.
Detsamma gäller om man är kund hos Swedbank, men jag tror liksom du att det kommer att vara ett stort intresse.
Jag har några dagar kvar att bestämma mig hur jag ska göra.
2012-09-26, 21:32
  #4
Medlem
Privata Affärer rekommenderar teckning.
http://www.privataaffarer.se/borsgui...klovern-446781
2012-09-27, 07:20
  #5
Medlem
Goto10s avatar
Har noterat att preferensaktien har pressats ned något under de senaste dagarna. Tecknade mig för ett gäng av dem igår. Får se om jag får tag i några.
När det gäller det institutionella erbjudandet så förkortade de teckningsperioden då intresset var så pass stort.
2012-09-27, 11:16
  #6
Medlem
Husings avatar
Rent spontant skulle jag tro att det här är mer gynnsamt för stamaktieägarna, eftersom man får tillgång till mer /billigt/ kapital. Tänker jag fel då?
2012-09-27, 12:45
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Rent spontant skulle jag tro att det här är mer gynnsamt för stamaktieägarna, eftersom man får tillgång till mer /billigt/ kapital. Tänker jag fel då?

Det du i realiteten betalar är ju Klöverns löpande kostnader, löner, räntekostnader, m.m. du får väl fundera på om syftet med aktieinnehav är att betala pengar, igen, och igen, och igen...
2012-09-27, 22:38
  #8
Medlem
Jag förstår inte riktigt syftet med att före anmälningstidens slut tala om att intresset från institutionella investerar är högre än väntat. Varför vill man tala om det samt varför anser man att borde ge mer informationen till personer som anmäler sig sent under teckningsperioden? Jag kan inte se någon anledning till att man måste eller borde göra så och jag vet inte riktigt om jag tycker om det sättet att lägga upp något på, det luktar som man vill endast vill fiska upp kursen.
2012-09-29, 01:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galofix
Jag förstår inte riktigt syftet med att före anmälningstidens slut tala om att intresset från institutionella investerar är högre än väntat. Varför vill man tala om det samt varför anser man att borde ge mer informationen till personer som anmäler sig sent under teckningsperioden? Jag kan inte se någon anledning till att man måste eller borde göra så och jag vet inte riktigt om jag tycker om det sättet att lägga upp något på, det luktar som man vill endast vill fiska upp kursen.

Det är bra reklam för både Klövern och de som sköter nyemissionen, varför skulle de inte vilja få gratis medial uppmärksamhet som stärker deras varumärke?

Att en nyemission är övertecknad ger intrycket av att det är en prisvärd teckningskurs, vilket de kan använda som reklam nästa gång de tar in pengar via nyemission av preferensaktier.

Har tidigare ägt preferensaktier i Sagax och Corem och är väldigt nöjd med de investeringarna så jag passade på och anmäla mig till Klövern imorse.

Troligtvis kommer kursen pressas ner till strax över teckningskursen när de som tecknat i spekulativt syfte börjar sälja av, men så länge Klövern inte hamnar i obestånd har jag svårt att se kursen i preferensaktien sjunka särskilt mycket. Inte ens under förra finanskrisen föll kurserna på preferensaktierna nämnvärt i de andra svenska fastighetsbolagen.
2012-09-29, 01:35
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gummiankafb
Det du i realiteten betalar är ju Klöverns löpande kostnader, löner, räntekostnader, m.m. du får väl fundera på om syftet med aktieinnehav är att betala pengar, igen, och igen, och igen...

Har du läst prospektet? Vet du ens vad en preferensaktie är? Varför skulle ett företag som går med vinst låna pengar till 7,4% ränta för att betala löpande kostnader?

De tar in pengar genom en nyemission för att investera i nya fastigheter.

Till skillnad från många andra aktieinnehav skulle jag säga att preferensaktier är väldigt bra på att ge just avkastning.
2012-09-29, 11:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limited Edition
Har du läst prospektet? Vet du ens vad en preferensaktie är? Varför skulle ett företag som går med vinst låna pengar till 7,4% ränta för att betala löpande kostnader?

Prospektet är ju ett reklamblad från Klövern, för en "produkt" som dom vill att du ska köpa. Jag har granskat stora delar av Klöverns fastighetsinnehav, och dom är belånade till ungefär 4ggr värdet. DÄRIFRÅN kommer "vinsterna".

Anledningen till att man nu gör en nyemission är att man inte kan/får låna mer, och pengarna tar slut.

Citat:
Ursprungligen postat av Limited Edition
De tar in pengar genom en nyemission för att investera i nya fastigheter.

Och varför investera i nya fastigheter? För att låna mer pengar.
2012-09-29, 12:38
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gummiankafb
Prospektet är ju ett reklamblad från Klövern, för en "produkt" som dom vill att du ska köpa. Jag har granskat stora delar av Klöverns fastighetsinnehav, och dom är belånade till ungefär 4ggr värdet. DÄRIFRÅN kommer "vinsterna".

Anledningen till att man nu gör en nyemission är att man inte kan/får låna mer, och pengarna tar slut.



Och varför investera i nya fastigheter? För att låna mer pengar.

Du har granskat illa om du kommer fram till att fastigheterna är belånade till 4 gånger värdet.
Soliditeten är 25%, men det är något helt annat än det som du skriver. De räntebärande skulderna är i grova drag 3 gånger större än det egna kapitalet.

Att många fastighetsbolag emitterar preferensaktier beror på att bankerna inte vill belåna i lika hög grad som tidigare. Att man emitterar preferensaktier beror på att man vill fortsätta att växa och öka vinsten per aktie.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback