2012-09-24, 11:37
Medlem
Hej.

En snabb fråga, jag har för någon dag sedan upptäckt en märklig knöl i undersidan av käken på höger sida.
Den sitter så att säga på insidan av underkäken och känns om man rör tummen mot käkbenet och trycker in en liten bit så att säga och den är ganska hård om än inte stenhård.

Jag har ingen direkt känsel i den och den går att rulla lite fram och tillbaka och över kanten på käkbenet så att den ligger på undersidan av benet istället för insidan.

Den finns bara på höger sida och inte på vänster vilket får mig att tro att den inte har något där att göra.

Är det någon som har en aning om vad tusan det kan vara för något? Jag börjar av någon märklig anledning bli lite irriterad på den.
Citera
2012-09-24, 11:41
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Hej.

En snabb fråga, jag har för någon dag sedan upptäckt en märklig knöl i undersidan av käken på höger sida.
Den sitter så att säga på insidan av underkäken och känns om man rör tummen mot käkbenet och trycker in en liten bit så att säga och den är ganska hård om än inte stenhård.

Jag har ingen direkt känsel i den och den går att rulla lite fram och tillbaka och över kanten på käkbenet så att den ligger på undersidan av benet istället för insidan.

Den finns bara på höger sida och inte på vänster vilket får mig att tro att den inte har något där att göra.

Är det någon som har en aning om vad tusan det kan vara för något? Jag börjar av någon märklig anledning bli lite irriterad på den.
Hej
Kan vara någon form av exostos (benutskott, kan vara enkelsidigt), eller så är det kanske halsmandeln du känner?
Jag tycker du ska kolla upp den, alla knölar i halsområdet ska undersökas.
Citera
2012-09-24, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Hej
Kan vara någon form av exostos (benutskott, kan vara enkelsidigt), eller så är det kanske halsmandeln du känner?
Jag tycker du ska kolla upp den, alla knölar i halsområdet ska undersökas.

Exostos är detta något som är frikopplat från själva käkbenet? Jag kan nämligen få in ett finger mellan själva knölen och benet.

Du har nog rätt i att det kan behöva kollas upp, har dock inte haft något problem av det direkt, men inväntar några fler svar och ser om nått verkar rimligt, annars får jag masa mig iväg framöver. Kostar det ngt fresten? Har inte varit på en vårdcentral på hur många år som helst och vet inte riktigt hur det funkar.
Citera
2012-09-24, 12:09
Medlem
cannaBes avatar
Låter som vi har samma "knöl". Jag har som en kula som jag kan flytta runt lite på som snäpper tillbaka när jag slutar pilla på den. Hittade den när jag var typ 12-13 och har aldrig märkt några besvär. Tycker tvärtom att den är lite rolig att leka med då och då.

Jag hittade den efter att tjej i min dåvarande klass sa att hon hade vad hon kallade "spottstenar" och då kände vi på mig och konstaterade att även jag hade en....

Hon var 100% säker på att de varkulor man får upp ur halsen ibland producerades av dessa spottstenar.

Ja jävlar
Citera
2012-09-24, 14:13
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Hej.

Vanlig körtel. Alla har det.
Inget att oroa sig över
Citera
2012-09-24, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Vanlig körtel. Alla har det.
Inget att oroa sig över

Intressant, vet du vad den heter isf?
Har fått ett visst intresse för min nyfunna "vän" nu och känner att vi behöver bekanta oss, om inte annat är det ju lite irriterande med kroppsdelar som man inte förstår vad de är bra för.
Citera
2012-09-24, 17:18
Medlem
De där kan svullna lite när man har nån infektion (hör ihop med lymfsystem). Går man då och nojjar samt klämmer så blir den 'retad' och svullnaden lägger sig så snabbt. Rätt vanligt att läkare får in människor som nojjar över den knölen.

Är det dock så att man har massa förstorade lymfkörtlar så kanske man bör kolla upp det.
Det man då kan få göra är att åka in och ta ett cellprov. De sticker in en liten nål för att få ett prov, sen får du besked via brev om några veckor.
I 99.9% av fallen så är det inget speciellt, bara står att vävnad är retad pga inflammation eller så.
Citera
2012-09-24, 17:48
Medlem
Har du varit sjuk nyligen, typ snuva, hosta etc? Eftersom du skriver att den är hård och ej ömmande tycker jag det kan vara en bra idé att kolla upp den, kolla hellre en gång för mycket än en gång för lite.
Citera
2012-09-26, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TubeStation
Har du varit sjuk nyligen, typ snuva, hosta etc? Eftersom du skriver att den är hård och ej ömmande tycker jag det kan vara en bra idé att kolla upp den, kolla hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Jag har inte direkt varit sjuk, men lite hängig sådär som man är när det ändå är någon skit i systemet så att säga. Kanske är det så att den är svullen av den anledningen då.

Jag jämför när jag är pigg och munter igen helt enkelt, är den fortfarande hård som den tydligen inte ska vara så får jag kolla upp det.
Citera
2012-09-26, 10:31
Medlem
Citat:
Jag har inte direkt varit sjuk, men lite hängig sådär som man är när det ändå är någon skit i systemet så att säga. Kanske är det så att den är svullen av den anledningen då.

Jag jämför när jag är pigg och munter igen helt enkelt, är den fortfarande hård som den tydligen inte ska vara så får jag kolla upp det.

Har du inga andra symptom än knöllen o trötthet? t.ex. problem med att sova, nattliga svettningar eller att det kliar på kroppen?

Om det bara är en knöl så är det oftast inget farligt(känn runt vid halsen och nyckelbenet om du hittar något mer), att du kan röra den är också ett bra tecken. Jag har själv 2 st knölar på halsen som jag undersökt ett flertal gånger men inte har varit något farligt.

Men alltid bäst att kolla med läkare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in