• 1
  • 2
2005-04-01, 16:31
Medlem
Sylvesters avatar
Tjena!

Jag undrar hur ni ser på ert bruk och hur det har förändrat er.

Brukare: Vilken drog brukar du? Har det förändrat dig på något sätt? positivt/negativt?

Missbrukare: Det är svårt att kunna kalla sig det, men ni som gör det - jag vore tacksam om ni kunde besvara frågorna (samma frågor som ovan)

F.d missbrukare: Skulle va kul att även höra er åsikt, hur tänker man egentligen efter ett missbruk? Tänker du annorlunda nu än när du var aktiv? Svara även på de ovanstående frågorna!

Det här ska jag använda till ett skolarbete, att se hur man tänker i de olika stadierna osv.

Jag vore ytterst tacksam för de som vill dela med sig!

Tackar på förhand / Sylvester
Citera
2005-04-01, 16:41
Medlem
Nemesis1s avatar
Drogbrukets första stadie är vanligtvis högstadiet... =D

Uh, ja om du vill ha ett mer seröst svar på frågan får jag väl försöka skärpa mig... Jag sysslar mest med downerpiller, sprit och någon tripp då och då... Marijuanabolmandet går lite i perioder, man röker ett tag och tröttnar sen, sen är man rökfri ett tag tills man också tröttnar på det och börjar röka igen... Centralstimulantia har jag svårt med då jag även i nyktert tillstånd har hälsofarligt hög puls...

Tycker inte drugs har förändrat mig särskilt mycket, tror jag har blivit lite intelligentare av att knarka men annars är det svårt att se någon skillnad... =D
Citera
2005-04-01, 17:42
Medlem
svirres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Tycker inte drugs har förändrat mig särskilt mycket, tror jag har blivit lite intelligentare av att knarka men annars är det svårt att se någon skillnad... =D

håller med fullständigt....
har faktiskt rökt och snortat ladd med en lärare, tro det eller ej!!
Citera
2005-04-01, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svirre

Den historien vill jag gärna höra!
Citera
2005-04-01, 18:13
Bannlyst
de olika stadierna

1. man "testar" det är kul, det är fest
2. festen fortsätter på heltid. det är kul, det är fest
3. man får ångest eller ekonomiska problem. folk börjar snacka om att "sluta". man klipper håret och skaffar ett jobb. det är "inte längre som förr". folk blir nostalgiska. nån blir kristen.
4. man börjar svensson-knarka. lite nu och då. utan överdrift, måttligt som mellanmjölk
Citera
2005-04-01, 18:28
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svirre
Inte illa! Träffade en gång en lärare aspackad på ett grindcore-gig, han berättade att han brukade gå på horse och tjack förr... Det kan hända att han inte längre knarkar, men röker och dricker, det gör han fortfarande i excess! =D
Citera
2005-04-01, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
de olika stadierna

3. man får ångest eller ekonomiska problem. folk börjar snacka om att "sluta". man klipper håret och skaffar ett jobb. det är "inte längre som förr". folk blir nostalgiska. nån blir kristen.
4. man börjar svensson-knarka. lite nu och då. utan överdrift, måttligt som mellanmjölk
Visst, alla fastnar inte, jag känner igen mig i dina tankegångar, och de flesta från förr är gifta och har barn, liksom jag. De som var dekis förr, var det innan vi hoppade på. Vi hoppade av, och mår bra idag. Det gick ner, visst, men det tillhör skolan. Nu så röker vi på ibland, och tar en sniff. Men det är nästan roligare nu, på äldre dar, när man kan kontrollera godisetJag skulle aldrig vilja byta liv med en ungdom, livserfarenhet är det bästa i livet. Hobbyknarkare är en stor del av befolkningen i unga år. Skulle vara kul om en sociolog skaffade statistik på detta, -att de flesta klarar av ett socialt bruk. Alkisar är överrepresenterade bland missbrukare, men de flesta dricker, men få blir alkisar, mindre blir knarkare, -tror jag. Incestknullade flickor, och förorts-lowlifes är de som fastnar oftast, helt ovetenskaplig teori dock
Så ditt skolarbete bli svårt, kanske du borde prata med folk på stan som knappt vet vad internet är?
missBrukare: Vilken drog brukar du? Har det förändrat dig på något sätt? positivt/negativt?

De är nog i den kategorin du letar efter. Har du en internetuppkoppling så är du knappast en missbrukare att snacka om, och på detta forum, så hittar du bara hobbyknarkare, och fd. knarkare. Så det blir nog mest våran åsikt, inte de missbrukandes.
Citera
2005-04-02, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
de olika stadierna

Hmmm, det där kanske stämmer på de droger som brukar benämnas som "knark" men inte på alkohol. Där har du ju mer skalan(iaf min):

1. Man testar för att det är kul, för att vara ball osv osv
2. Man fortsätter på heltid, fortfarande mycket kul, men ändå mycket ångest.
3. Man börjar få ekonomiska, sociala och fysiska problem. Folk snackar om att "du super för mycket", "det är inte roligt längre", "hur kan man skaka sådär"
4. Man fortsätter tills man blir inlagd på torken/kåken eller tills man fattar att det är nog själv och startar ett helnyktert liv.

Alternativ till nummer 4:
Man super så jävla hårt att man till slut dör, detta tar många många år och man kommer under denna tid gå igenom alla stadier ett par gånger om. Alkohol = Repetitionens Drog

För att svara på frågorna som ställdes ursprungligen:

Missbrukare: För mig är det bara alkohol som gäller, kanske lite röka ibland, men mer än tre-fyra ggr per år blir det inte längre. Jag blir den person jag alltid velat vara på min drog, jag blir den där pratglada, sociala personen som alltid har något vettigt att säga (tror jag själv)... Även fast jag varit nykter i perioder, allt ifrån 1 vecka till 4 månader, så saknar jag alltid alkoholen, jag saknar att supa ensam, att ha tid för sig själv och ölen.
Citera
2005-04-02, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Inte illa! Träffade en gång en lärare aspackad på ett grindcore-gig, han berättade att han brukade gå på horse och tjack förr... Det kan hända att han inte längre knarkar, men röker och dricker, det gör han fortfarande i excess! =D

hehe

minns en tyskalärare vi hade i högstadiet...
ett nervvrak... fick utrbrott för minsta lilla prata i klassrummet.

han hade sedan vad jag fått höra i efterhand frågat några killar om de hade knark på sig... (=

han ville väl komma bort från verkligheten som vi.
det kvittar varför. bara man kommer dit att man tar knark så är det bra.
Citera
2005-04-02, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av varning
hehe
Varför börjar du alla dina inlägg med "hehe"?
Citera
2005-04-02, 13:57
Medlem
gakushis avatar
Missbruket påbörjas
1. Man börjar ta droger när man föresatt sig att inte göra det.
Citera
2005-04-02, 14:18
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sylvester
Tjena!

Jag undrar hur ni ser på ert bruk och hur det har förändrat er.

Brukare: Vilken drog brukar du? Har det förändrat dig på något sätt? positivt/negativt?

Missbrukare: Det är svårt att kunna kalla sig det, men ni som gör det - jag vore tacksam om ni kunde besvara frågorna (samma frågor som ovan)

Det här ska jag använda till ett skolarbete, att se hur man tänker i de olika stadierna osv.

Jag vore ytterst tacksam för de som vill dela med sig!

Tackar på förhand / Sylvester

Jag är 27 år i dag, började dricka folköl varje helg vid 14 års åldern, rökte första holken vid samma ålder. Men tog det väldigt lugnt med rökat eftersom dom som försåg mig med drogen var folk som utan förvarning kunde köra in en skruvmejsel i ögat på dig eftersom det såg roligt ut.

Om jag hade hållt mig borta från alkoholen under tonåren så skulle jag säkert vara i bättre fysiskt skick än i dag?

När jag var 19 år satte jag i gång med att röka gräs och hasch flera gånger i veckan. Jag kunde lätt göra uppehåll, jag kände aldrig ett beroende av det.
Alkohol fastnade jag i ett tag men tog mig ur det ganska lätt.

Haschet gjorde att saker som man nyss har gjort lätt glöms bort, man blev klumpigare. Under ruset kan man verka lite knäpp, om man får en fråga t.ex. sitter man tyst och tolkar frågan ett tag och svarar långt efteråt. Då har personen som frågade nästan glömt bort att han har frågat dig något!

Svamp och LSD är de absolut roligaste drogerna, jag har stor respekt för LSD och jag tar det helst ute i naturen, som i skogen eller vid havet. Gärna med folk som tar det tillsammans med mig. Är man på LSD vill jag också att det finns nyktra personer närvarande som kan se till att inget går riktigt snett.
Ecstacy är mysigt men ibland gillar jag det inte, jag gillar inte att se mig själv så fredfull och vänlig som jag kan bli.

Affe och kola är inte riktigt min grej helt enkelt, har en negativ syn på affe eftersom när jag gjorde debuten fick jag med mig en fin brud hem som jag inte kunde ha sex med eftersom kuken hade krympt. Kola är så jävla dyrt så jag gör hellre andra saker för pengarna.

Opiater har jag för lite erfarenhet för att kunna uttala mig om.

I dag använder jag nästan enbart alkohol. Hade tillgången till droger funnits på den här skitön jag bor på så skulle jag gå loss på dom.

Jag vet inte riktigt hur drogerna har påverkat mig under åren. Misstänker att min motivation till att ta itu med saker skulle ha kunnat vara starkare om jag hade levt ett sundare liv.
Om jag skulle kunna ändra på det i dag, så skulle jag nog göra det. Att inte ha supit och rökt så djävulskt mycket hasch. Det jag inte ångrar är LSD och svamp tripparna, jag är glad för att gjorde dom. Det är fan otroligt var sinnet är kapabelt till under påverkan av dom drogerna!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in