2012-03-24, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maltzor
Din ipad wifi har inte gps.
Vad är det jag ser min position med då? Får upp en gps ikon lite då och då, och google maps visar min position oerhört exakt. Samma med geoposition
Senast redigerad av Gluffe 2012-03-24 kl. 15:00.
Citera
2012-03-24, 15:00
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iGenocide
Läste att det tar 7 timmar att ladda den nya iPaden från 0% till 100%. Känns lite extremt, eller?

Jag läste 6 timmar, vilket faktiskt låter som väldigt lång tid. Men med tanke på att den tar 10 timmar att ladda ur ifrån 100 så tror jag inte att det ska vara något problem. Tvivlar på att man ens behöver ladda den varje dag.

Jag skulle rekommendera att man kollar hur mycket batteri man har på kvällen innan man går och lägger sig och är det typ på 30 % så kan man ju alltid sätta i den i väggen. Men som sagt, 10 timmars batteritid, du lär knappast behöva ladda den mer en en gång om dagen då.
Citera
2012-03-24, 15:03
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffe
Vad är det jag ser min position med då? Får upp en gps ikon lite då och då, och google maps visar min position oerhört exakt. Samma med geoposition

Om du har Wi-Fi modellen så har du ingen inbyggd GPS. Den använder istället Wi-Fi för att söka rätt på din position som inte är riktigt lika exakt som om du hade GPS.
Varför?: iPad/ iPhone använder både 3G nätet och GPS för att kunna få en så exakt position som möjligt.
Citera
2012-03-24, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
Jag läste 6 timmar, vilket faktiskt låter som väldigt lång tid. Men med tanke på att den tar 10 timmar att ladda ur ifrån 100 så tror jag inte att det ska vara något problem. Tvivlar på att man ens behöver ladda den varje dag.

Jag skulle rekommendera att man kollar hur mycket batteri man har på kvällen innan man går och lägger sig och är det typ på 30 % så kan man ju alltid sätta i den i väggen. Men som sagt, 10 timmars batteritid, du lär knappast behöva ladda den mer en en gång om dagen då.
Har läst att iPad 2 har cirka 3 timmar, iPad 3 skulle ha dubbelt så mycket. Sedan läste jag att en professor eller något liknande pratade om att iPaden "ljög" när den var på 100% och att man skulle ladda den 1 timma till för att verkligen få 100%. Tycker fortfarande det är bra.
Citera
2012-03-24, 15:09
Medlem
Citat:
Om du har Wi-Fi modellen så har du ingen inbyggd GPS. Den använder istället Wi-Fi för att söka rätt på din position som inte är riktigt lika exakt som om du hade GPS.
Varför?: iPad/ iPhone använder både 3G nätet och GPS för att kunna få en så exakt position som möjligt.
Aha! Då behöver jag inte tänka mer på det i alla fall
Citera
2012-03-24, 15:11
Medlem
Citat:
Aha! Då behöver jag inte tänka mer på det i alla fall

Citat:
Skulle man inte kunna använda iPhonens (eller annan hot-spots) 3G via hot-spot för att få GPSen att fungera? Ifall man då köpt till exempel Navigons GPS-app?
Citera
2012-03-24, 15:14
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malkia
Skulle man inte kunna använda iPhonens (eller annan hot-spots) 3G via hot-spot för att få GPSen att fungera? Ifall man då köpt till exempel Navigons GPS-app?

Du kan ju köra över din 3G anslutning ifrån din iPhone men tror inte att det funkar med GPS, då Wi-Fi versionen helt enkelt inte har en GPS inbyggd. Jag har ingen iPad så vet inte säkert hur det fungerar men som jag tror så om du delar din internetanslutning ifrån telefonen så kommer din padda bara att uppfatta det som vanligt Wi-Fi och kan därför inte ta nytta av att navigera via 3G anslutningen.
Citera
2012-03-24, 15:30
Medlem
Citat:
Du kan ju köra över din 3G anslutning ifrån din iPhone men tror inte att det funkar med GPS, då Wi-Fi versionen helt enkelt inte har en GPS inbyggd. Jag har ingen iPad så vet inte säkert hur det fungerar men som jag tror så om du delar din internetanslutning ifrån telefonen så kommer din padda bara att uppfatta det som vanligt Wi-Fi och kan därför inte ta nytta av att navigera via 3G anslutningen.
Menar att man har laddat ner en app, appar med GPS måste ju funka ifall man sitter på Wifi, och då tar den där Wifin är inkopplad. Som är svår när du åker på vägen, men kopplar du in telefonen är ju telefonen Wifin och då är den ju på samma plats som iPaden.

Bara en tanke, men kanske skulle funka Bara att man är testa om man är intresserad av att använda GPS ändå!
Citera
2012-03-24, 15:37
Medlem
irrblosss avatar
Till er snåljåpar som köpt en iPad utan GPS kan jag rekommendera följande:
http://www.expansys.se/dual-universal-bluetooth-gps-receiver-wirelessly-add-gps-to-your-devices-229394/

En av få (den enda?) blåtands-GPS som funkar med iOS. Den funkar trådlöst till iPhone, iPad och iPod Touch. Dessutom är den noggrannare än den inbyggda som sitter i iPhone/iPad 3G/4G. Som bonus funkar den även till laptops.
Citera
2012-03-24, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malkia
Jag tethrade från en iPhone igår i skolan, mina bilder geotaggades korrekt så borde fungera
Citera
2012-03-24, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Till er snåljåpar som köpt en iPad utan GPS kan jag rekommendera följande:
http://www.expansys.se/dual-universal-bluetooth-gps-receiver-wirelessly-add-gps-to-your-devices-229394/

En av få (den enda?) blåtands-GPS som funkar med iOS. Den funkar trådlöst till iPhone, iPad och iPod Touch. Dessutom är den noggrannare än den inbyggda som sitter i iPhone/iPad 3G/4G. Som bonus funkar den även till laptops.
Man behöver väl internetuppkoppling för att använda t.ex. Google maps till det va?
Citera
2012-03-24, 16:09
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Man behöver väl internetuppkoppling för att använda t.ex. Google maps till det va?
Ja eller en riktig navigationsapp, typ Navigon eller Tomtom. Där är kartorna inbyggda.

Angående att iPhonen skulle dela med sig av GPS-koordinater när man kör hotspot stämmer inte. Förmodligen plockades något/några närliggande wifi-nätverk upp där positionen räknades ut på ett ungefär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in