Mina första intryck av iPad3 efter att ha kört mina andra två iPad2 en längre tid.
Först så blir jag nästan lite förbannad på Apple, för hur fan kan de göra så här mot mig/oss...? Nu kan man ju för fan inte stå ut med en ”sunkig” 1440 X 900 på sin MacBook Pro när man blivit bortskämd med en Retina på iPad3. Kommer inte Apple med Retina på nästa MBP så blir jag sur, och gör de det så blir det dyrt för lädret....
Det har talats lite om skillnaden i vikt och tjocklek mot iPad2 , att trean är lite tjockare och tyngre, men det är inget man/jag känner av utan att väga de båda i händerna, då kanske kanske man märker att det skiljer lite mellan dem. Tjockleksskilnaden får man glo sig skelögd för att upptäcka.
Att iPad3 har sämre viewing angel kan så vara, men det är inget man egentligen märker, för vem sitter och glor på skärmen i så bizarra vinklar...?
Skärmen, Retinan, är det som verkligen är det som sticker ut. Vid en snabb kik på saker saker som inte avslöjar den mycket högre upplösningen på skärmen, så kan man kanske tycka att den inte var så märkvärdig. Men jämför man när man har material på skärmen som gör den höga upplösningen rättvisa så är det en påtaglig skillnad, och efter att ha blivit bortskämd med Retinan så är det inte kul att glo på en vanlig skärm igen. Bara en så enkel sak som att jämföra snedstrecket i batteriprocenten mellan Retinan och den vanliga iPad-skärmen visar tydligt att det är stor skillnad.
Värmen har jag inte märkt mycket av. Den blir förvisso mycket varmare än iPad2, men det är inte tal om att bli het. Det har i alla fall inte jag lyckats med. Men mycket varmare handlar ju om att iPad2 i princip inte blev ens ljummen, så skillnaden till iPad3 blir då stor utan att den senare blir het.
Det mest retsamma hittills är att den tar riktigt god tid på sig att ladda, och det är därför tur att den har så pass bra batteritid.
Appar och annat som är uppdaterat för Retinastöd ser riktigt smaskigt ut.
Skärmen har märkbart klarare/tydligare färgåtergivning, och det ska bli intressant att de kommade tester om Apple träffat bra vad gäller korrekt färgkalibrering och vitbalans. Jag tror det är riktigt bra.
Tyvärr är iPad3 inte riktigt lika ljusstark som iPad2 vad gäller max-ljus. Men iPad3 är lite ljusare när båda är på 50%.
Dr Tinnitus