2012-02-06, 12:57
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skachso
Lästa någon stans att Ipad 3 skulle ha stöd för 4G. Någon annan som har hört detta???
Ipad 3 lär få LTE ja, eftersom den har ett väl tilltaget batteri jämfört med iPhone. LTE-chipen har blivit strömsnålare, men är fortfarande i överkant för vad en iPhone skulle klara av.

Frågan är om det kommer bli en ren LTE-platta, eller om den kommer falla tillbaka på 3G/edge/gprs? Å ena sidan täcker LTE ett stort frekvensutrymme där täckning inte borde bli något problem, men å andra sidan är LTE inte vidare välutbyggt än, vad jag vet.

Det var inte särskilt många månader sedan budgivningen mellan operatörerna på frekvensutrymmen avslutades här i Svedala, så tekniken kanske inte är riktigt mogen än. Hur det ser ut på de större marknaderna; USA, Kina osv borde vara den drivande kraften bakom en eventuell implementering.

Man kan även tänka sig att simkortet blir helt inbyggt, i form av ett chip, i ipad 3. Dataavtalen man tecknar med operatörerna för en ipad är utan bindnings- och uppsägningstid, så det spelar ingen roll för dem om man ger kunder den friheten, och tekniken finns. Gemalto har utvecklat ett "chip-simkort", och apple har utvecklat mjukvara för att teckna datatrafikavtal med operatörerna direkt i iOS.
Senast redigerad av KonungHonung 2012-02-06 kl. 13:15.
Citera
2012-02-06, 13:31
Medlem
saggesalivs avatar
Hoppas på flash nu när Steve Jobs är död...
Vad tror ni?
Citera
2012-02-06, 13:43
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Hoppas på flash nu när Steve Jobs är död...
Vad tror ni?
Kommer aldrig hända, det är en döende teknik som dessutom dras med säkerhetsproblem. Allt som flash gör kan eller kommer du kunna göra med HTML5.

Då var det avklarat.
Citera
2012-02-06, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Kommer aldrig hända, det är en döende teknik som dessutom dras med säkerhetsproblem. Allt som flash gör kan eller kommer du kunna göra med HTML5.

Då var det avklarat.

Fast å andra sidan så finns det ju vissa här på FB som hyllar Flash som guds gåva till människan, och som på varje punkt på varje vis alltid är totalt överlägset HTML5. Och alla som säger att det finns nåt problem med Flash är okunniga idioter...

Nåväl, jag tror vi har svaret på det hela inom några år.

Jag tror heller inte att Flash kommer till iOS trots Jobs bortgång, och för min del så ser ja inga problem i det då jag sällan har några problem att tala om p g a avsaknad av Flash i mina mobila enheter.

Dr Tinnitus
Citera
2012-02-06, 18:45
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fast å andra sidan så finns det ju vissa här på FB som hyllar Flash som guds gåva till människan, och som på varje punkt på varje vis alltid är totalt överlägset HTML5. Och alla som säger att det finns nåt problem med Flash är okunniga idioter...

Nåväl, jag tror vi har svaret på det hela inom några år.

Jag tror heller inte att Flash kommer till iOS trots Jobs bortgång, och för min del så ser ja inga problem i det då jag sällan har några problem att tala om p g a avsaknad av Flash i mina mobila enheter.

Dr Tinnitus
Det är väl samma människor som vill ha tillbaka floppydisken förmodar jag. Och som beklagar sig över att nästa generations laptops kommer göra sig av med optisk enhet och ersätta hdd med ssd.

Inga visionärsmaterial således.
Citera
2012-02-11, 10:05
Medlem
dannywtfs avatar
Det har ju börjat dyka upp lite bilder på delar som sägs tillhöra iPad 3 och enligt de bilderna så har Apple gjort någon form av modifiering av skärmen samt gjort plats för ett större batteri. Retina + 12 timmars batteritid under arbete, kanske? Fast batteriet måste väl vara starkare för att driva en bättre skärm, eller hur fungerar det? Drar retina mer kraft?
Citera
2012-02-11, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannywtf
Det har ju börjat dyka upp lite bilder på delar som sägs tillhöra iPad 3 och enligt de bilderna så har Apple gjort någon form av modifiering av skärmen samt gjort plats för ett större batteri. Retina + 12 timmars batteritid under arbete, kanske? Fast batteriet måste väl vara starkare för att driva en bättre skärm, eller hur fungerar det? Drar retina mer kraft?
Vet inte riktigt hur det är med att Retina drar mer kraft, men finns vissa spekulationer/rykten som säger att det blir en Quad-core A6 samtidigt som vissa säger att den inte kommer komma. (eftersom den börjar säljas 16 mars?) Och det kommer absolut dra mer.

Har även sett bilder på där de har ändrat mikrofonen. Kanske tyder på Siri? Vad vet jag.

LTE, Quad-core, Retina & Bluetooth 4.0 tror jag på iallafall!
Citera
2012-02-13, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malkia
Vet inte riktigt hur det är med att Retina drar mer kraft, men finns vissa spekulationer/rykten som säger att det blir en Quad-core A6 samtidigt som vissa säger att den inte kommer komma. (eftersom den börjar säljas 16 mars?) Och det kommer absolut dra mer.

Har även sett bilder på där de har ändrat mikrofonen. Kanske tyder på Siri? Vad vet jag.

LTE, Quad-core, Retina & Bluetooth 4.0 tror jag på iallafall!

Hade varit trevligt men frågan är om det inte drar ner batteritiden lite för mkt för apples smak och det är därför quad-core inte kommer...
Har för mig att problematiken med en så stor retinadisplay låg i belysningen och hur mkt batteri det sög. Alternativt får väl LTE vänta ett år till, vilket känns bättre då LTE inte verkar funka nått vidare ännu rent täckningsmässigt.
Citera
2012-02-13, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uhuhu
Hade varit trevligt men frågan är om det inte drar ner batteritiden lite för mkt för apples smak och det är därför quad-core inte kommer...
Har för mig att problematiken med en så stor retinadisplay låg i belysningen och hur mkt batteri det sög. Alternativt får väl LTE vänta ett år till, vilket känns bättre då LTE inte verkar funka nått vidare ännu rent täckningsmässigt.
Håller med dig, fortfarande dålig täckning, framförallt i småstäder.

Quad 2GHz känns det som att de måste uppgradera till eller i allafall 1.5GHz eftersom Asus Transformer ligger på Quad 2GHz känns det som de måste på något sätt få upp prestandan lite. Skulle väl även kunna bli dual 2GHz.

Hoppas på Quad 2GHz iallafall! + på en 8MP kamera, (iPhone 4S) eller iallafall 5MP (iPhone 4).
Citera
2012-02-13, 13:11
Medlem
TheRealEnDumEns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malkia
Håller med dig, fortfarande dålig täckning, framförallt i småstäder.

Quad 2GHz känns det som att de måste uppgradera till eller i allafall 1.5GHz eftersom Asus Transformer ligger på Quad 2GHz känns det som de måste på något sätt få upp prestandan lite. Skulle väl även kunna bli dual 2GHz.

Hoppas på Quad 2GHz iallafall! + på en 8MP kamera, (iPhone 4S) eller iallafall 5MP (iPhone 4).

Du kan dock inte jämföra klockfrekvens mellan Android och iOS. iOS kommer alltid vara ett mer effektivt OS vad gäller prestandahantering. Jämför t ex iPhone 4S SGS2; Likvärdig prestanda sånär som små detaljer men SGS2 snurrar i 1,2Ghz medan 4S snurrar i 800Mhz. 50% högre klockfrekvens! (samma sak gäller RAM-minnet.)
Citera
2012-02-13, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uhuhu

Håller med om batteri problemet. Det är en svår nöt att knäcka för utvecklarna..
Ang 4G eller 3G så tror jag att iPad 3 kommer att ha Qualcomms nya chip som hanterar både 3-4G. Hur mycket de än säljer och hur mycket de än tjänar så måste det kosta att ha två olika modeller som de har nu.
Citera
2012-02-13, 15:12
Moderator
Semesters avatar
Det jag hoppas mest på utöver en förbättrad skärm är att de släpper en egen kartapplikation med 3D.
Siri skulle vara väldigt uppskattat. Har varit många gång jag önskat få bara diktera saker istället för att knappa på skärmen. Annars är jag lite nyfiken på om de har någon plan med bluetooth 4.0 och att skapa någon intressant och oväntad lösning ellan iPhone och iPad där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in