2012-03-18, 18:40
  #337
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haziza
På Elgiganten gick det inte att boka iaf.

Men på Mediamarkt gick det, kanske är från butik till butik.
Okej, tack tack. Får ta och kolla på de närmaste Mediamarkt butikerna här i Göteborg och se ifall de kan förhandsboka!

Hade varit skönt så man är 100!
Citera
2012-03-18, 19:10
  #338
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tazchaos
Jag funderar på vad som är mest prisvärt av dessa alternativ:

*Ipad 2 32 Gb med 3G
*Ipad 3 32 Gb utan 3G

Blir någon av dessa jag ska köpa men vad skulle ni säga är mest prisvärt?
Tror nämligen att de lär kosta ungefär lika mycket.
3an enkelt. Du saknar 3G sällan.
Citera
2012-03-18, 20:22
  #339
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
3an enkelt. Du saknar 3G sällan.

Det beror väl lite på hur man lever. Själv kommer jag använda den till stor del i bilen, och fattar inte hur man inte kan ta med 3G. Men det är klart, har man den nästan uteslutande hemma eller oftast har ett wifi nära så kanske det funkar utan.

Edit, förresten vad har ni för tankar om "värmeproblemet" som diskuterats under helgen? Tänker ni köpa en direkt eller avvakta och se hur stort problem det är? Verkar ju som att 0-85% ljusstyrka är lugnt men över 85% kan den bli väldigt varm? Har skummat igenom 2-3trådar om problemet och det var uppfattningen jag fick. Verkar inte ha med 3G/wifi att göra iaf.
Citera
2012-03-18, 20:40
  #340
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tazchaos
Jag funderar på vad som är mest prisvärt av dessa alternativ:

*Ipad 2 32 Gb med 3G
*Ipad 3 32 Gb utan 3G

Blir någon av dessa jag ska köpa men vad skulle ni säga är mest prisvärt?
Tror nämligen att de lär kosta ungefär lika mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av estone
3an enkelt. Du saknar 3G sällan.


Nåt att tänka på är ju att utan 3G/4G så får man inte GPS med.

På WiFi-modellerna är det alltså ingen riktig GPS inbyggd utan det är bara lokalisering via WiFi-nätet m.m. Det är alltså bara modellerna med 3G/4G som funkar som t ex bilnavigatorer.


Dr Tinnitus
Citera
2012-03-19, 15:54
  #341
Medlem
Jag är också inne på att skaffa en 3a men så läser man att överhettning av batteriet blivit en stor grej i USA.

Kan det vara något som fixas med en software-update eller bör man vänta med köp tills det fixas hardware-vägen på fabrikerna dvs vänta till dom första serierna lämnat hyllorna här i landet?
Citat:
The One Problem Everyone Is Having With Their New iPad
http://www.businessinsider.com/new-ipad-overheating-2012-3

Citat:
https://discussions.apple.com/thread/3810951?start=120&tstart=0
Citera
2012-03-19, 16:13
  #342
Medlem
BadassRolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingWeatherhat
Jag är också inne på att skaffa en 3a men så läser man att överhettning av batteriet blivit en stor grej i USA.

Kan det vara något som fixas med en software-update eller bör man vänta med köp tills det fixas hardware-vägen på fabrikerna dvs vänta till dom första serierna lämnat hyllorna här i landet?

http://www.businessinsider.com/new-ipad-overheating-2012-3

Riktigt orolig för detta.....
Citera
2012-03-19, 17:46
  #343
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingWeatherhat
Jag är också inne på att skaffa en 3a men så läser man att överhettning av batteriet blivit en stor grej i USA.

Kan det vara något som fixas med en software-update eller bör man vänta med köp tills det fixas hardware-vägen på fabrikerna dvs vänta till dom första serierna lämnat hyllorna här i landet?

http://www.businessinsider.com/new-ipad-overheating-2012-3

Citat:
Ursprungligen postat av BadassRolf
Riktigt orolig för detta.....
Jag har också börjat tänka på detta innan mitt eventuella köp av en iPad 3. Men det påstås ju att man inte ska ha skärmstyrkan på allt för högt. Spelar man sen inte flera timmar i sträck eller använder GPS:en i flera timmar så ska den ju inte bli så väldans varm.
Men frågan är ju, kan detta fixas med en mjukvaruuppdatering eller är det ett hårdvarufel?
Citera
2012-03-19, 17:50
  #344
Medlem
BadassRolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quwerrt93
Jag har också börjat tänka på detta innan mitt eventuella köp av en iPad 3. Men det påstås ju att man inte ska ha skärmstyrkan på allt för högt. Spelar man sen inte flera timmar i sträck eller använder GPS:en i flera timmar så ska den ju inte bli så väldans varm.
Men frågan är ju, kan detta fixas med en mjukvaruuppdatering eller är det ett hårdvarufel?

Skulle ju vara riktigt surt man skyndade sig med att köpa den på fredagen och sedan få reda på att det var ett hårdvarufel....
Citera
2012-03-19, 17:55
  #345
Medlem
Bazinga90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quwerrt93
Jag har också börjat tänka på detta innan mitt eventuella köp av en ipad 3. Men det påstås ju att man inte ska ha skärmstyrkan på allt för högt. Spelar man sen inte flera timmar i sträck eller använder GPS:en i flera timmar så ska den ju inte bli så väldans varm.
Men frågan är ju, kan detta fixas med en mjukvaruuppdatering eller är det ett hårdvarufel?

Hoppas innerligt att det inte är ett hårdvarufel. Lite nervös blir man när man läser om att den ska bli så varm, hoppas att det finns någon enkel lösning.
Citera
2012-03-19, 18:28
  #346
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quwerrt93
Jag har också börjat tänka på detta innan mitt eventuella köp av en iPad 3. Men det påstås ju att man inte ska ha skärmstyrkan på allt för högt. Spelar man sen inte flera timmar i sträck eller använder GPS:en i flera timmar så ska den ju inte bli så väldans varm.
Men frågan är ju, kan detta fixas med en mjukvaruuppdatering eller är det ett hårdvarufel?
När man läser den där tidigare amrikanska diskussionstråden verkar det vara lite olika om folk upplever bara lite värme eller hetta.

Det skulle kunna vara att vissa program drar igång batteriet mer. I så fall fixar dom det nog med en IOS-ändring. Det klarade dom på iphonen när det gällde standbytiden.

Men om olika konfigurationer har olika inverkan (wifi/3g-4g/gigabytekapacitet)på batteriet/processorn/värmen vore det rart att veta vilka som värmer minst (funderar själv på 16gb wifi+3g/4g och ha den som surf/läsplatta även i sängläge helst inte för varm då)

Ytterligare input från USA här
Citat:
http://news.cnet.com/8301-13924_3-57399443-64/does-the-new-ipad-have-a-heat-problem/
och här
Citat:
http://www.huffingtonpost.com/2012/03/19/ipad-overheating-problems-issues-complaints_n_1362659.html

Lite USA-användare som debatterar det hela här
Citat:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1341985
__________________
Senast redigerad av KingWeatherhat 2012-03-19 kl. 18:35.
Citera
2012-03-19, 19:46
  #347
Medlem
Jag skulle tippa på att det är som vanlig när det släpps nån ny Apple-grunka, att folk upplever att nåt är annorlunda och vissa tror genast att det är nåt fel o s v, sen är snöbollen i rullning. Vad som kanske från början bara är att den blir kännbart varmare än tidigare iPad’s kan snart bli påståenden rykten och rädsla om överhettning och fel på grejorna.

Sannolikt är detta även denna gång en storm i ett vattenglas, för lite extra tid i rampljuset för vissa.

Skulle det verkligen vara ett reellt problem, alltså ett fel, så lär man knappast bli lämnad i sticket av Apple utan då har man garantier med mera.

Jag tror inte heller att det är batteriet det handlar om, för de brukar inte bli varma vid användning utan mer vid laddning, vilket är helt normalt.

Nä, det är antagligen processorerna för grafik och annat, samt power management-systemet som blir varmt, vilket antagligen är normalt då det är ganska kraftiga processorer. De sitter placerade på vänstersidan en bit ned. Batteriet är placerat mot högersidan.


Dr Tinnitus
Citera
2012-03-19, 20:22
  #348
Medlem
BadassRolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag skulle tippa på att det är som vanlig när det släpps nån ny Apple-grunka, att folk upplever att nåt är annorlunda och vissa tror genast att det är nåt fel o s v, sen är snöbollen i rullning. Vad som kanske från början bara är att den blir kännbart varmare än tidigare iPad’s kan snart bli påståenden rykten och rädsla om överhettning och fel på grejorna.

Sannolikt är detta även denna gång en storm i ett vattenglas, för lite extra tid i rampljuset för vissa.

Skulle det verkligen vara ett reellt problem, alltså ett fel, så lär man knappast bli lämnad i sticket av Apple utan då har man garantier med mera.

Jag tror inte heller att det är batteriet det handlar om, för de brukar inte bli varma vid användning utan mer vid laddning, vilket är helt normalt.

Nä, det är antagligen processorerna för grafik och annat, samt power management-systemet som blir varmt, vilket antagligen är normalt då det är ganska kraftiga processorer. De sitter placerade på vänstersidan en bit ned. Batteriet är placerat mot högersidan.


Dr Tinnitus

Vettiga synpunkter, såg även någon poll någonstans och där var det cirka 40% som märkte av att den var varm på vänster sida så det är ju inte ett problem för alla direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in