Jag var mycket i Tensta för flera år sedan och det är skitsnack att man får vara ifred bara man sköter sitt. Jag har fått höra glåpord och "svennejävel" när jag har promenerat genom centrum utan att så mycket som titta på någon. Är du vit, ljusblond och blåögd så kan du ge dig fan på att någon stör sig på att du är där och Rinkeby är som sagt ännu värre.
Nalin Pekgül flyttade ju ifrån Tensta p.g.a. buset och islamisterna.
"Det var under en marknad i Stockholmsförorten Tensta i höstas som en man skottskadades alldeles i närheten av famljen Pekguls bostad.
Pekgul berättar att hon var på väg hem med sin åttaårige son och såg dramat.
- Det var blod överallt och det är inte roligt för en åttaåring att behöva se sånt, säger Pekgul i Studio Ett.
Nalin Pekgul har bott i förorten och varit invandrarnas förkämpe där sedan hon kom till Sverige 1980.
Nu säger hon att det är för farligt att bo kvar.
Skrämmer henne gör också den religiösa fundamentalism som fått fäste i Tensta.
Hennes egna barn kommer hem och frågar varför mamma inte bär slöja eller går till moskén. Barnen har också fått höra att muslimer är bättre än kristna.
- Jag tycker inte om när min son kommer hem och säger att ”mamma vi muslimer vi ljuger inte, men det gör de kristna för de har inte gud.” Det där har han inte fått av oss. Vi hade inte räknat med den här religiösa fundamentalismen, säger hon till Studio Ett.
Nu letar familjen efter en ny bostad i ett bostadsområde som inte är lika segregerat och där det finns fler svenskar.
Under tiden får någon alltid komma och möta henne vid tunnelbanan när hon kommer hem sent, eftersom hon inte känner sig säker."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10700288.ab
Till och med Adam Tensta himself överväger att flytta och hans mamma, som är svensk, har redan dragit.
"Innan blev jag någon sorts representant för det positiva Tensta, beviset för att det inte var så hemskt där som många tror. Men jag känner mig inte bekväm med den mediebilden längre, varken av mig själv eller av Tensta. Min mamma flyttade nyligen från Tensta, hon var trött på att bli trakasserad på vägen hem från jobbet.
Hur kan jag prata positivt om ett ställe som min mamma inte klarar av att bo kvar på? Och det känns också annorlunda nu när jag inte kan vara anonym längre. Men jag bor fortfarande kvar i Tensta, än så länge."
http://nojesguiden.se/artiklar/noejesguiden-aelskar-adam-tensta