2012-09-23, 17:42
Medlem
Bagettis avatar
Hej!

Jag är nyfiken hur det verkligen är att bo i Rinkeby, Tensta eller något annat liknande område med hög kriminalitet och med en stor mängd människor med invandrar bakgrund. Jag har hört mycket hemskt om sådana områden fast jag kan faktiskt inte föreställa mig att det verkligen är så illa som det sägs.

Finns det någon här som bor, har bott eller ofta besökt rinkeby, tensta eller liknande som kan berätta hur det skulle vara för en t.ex. blond svensk att bo där? Är det en omedelbar dödsdom eller?
Citera
2012-09-23, 18:11
Medlem
MadDog76s avatar
Tycker att medias vinkling av dessa förorter är överdrivna. Har själv bott i Hjulsta och upplevde aldrig några problem.

Jag är dock inte svenskfödd så jag smälte väl in i miljön antar jag.
Citera
2012-09-23, 18:19
Medlem
Juventinas avatar
Bor många svenskar i samma område som mig i Tensta. Dom lever sitt liv precis som alla andra. Media förstorar upp allting och jag kan säga att under mina 27 år i Tensta har jag aldrig stött på bråk eller dylikt.
Citera
2012-09-23, 18:46
Medlem
Bagettis avatar
Hm. Så det är inte så att en ensam svensk som går hem kl 1800 blir omringad av ett gäng och nedslagen för att man är svensk?
Citera
2012-09-23, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bagetti
Hm. Så det är inte så att en ensam svensk som går hem kl 1800 blir omringad av ett gäng och nedslagen för att man är svensk?
Nej, chansen är mycket liten.

Lämnar du folk ifred får du sällan problem.

Men om du tex ser några ungar som klottrar eller gör något annat bus och du tillrättavisar dom så lär det inte vara så lyckat.

Använd hjärnan och sätt dig inte i dumma situationer.
Citera
2012-09-23, 19:03
Bannlyst
Jag bor i ett av nämda områdena. Och jag finner inte något farligt där jag bor. Dock har jag blivit misshandlad (sparkad på) av 6 st 15åriga mörka snorungar(brudar) för att jag var på allmänt dåligt humör och dom kolla bak på mig o skratta osv flera ggr så jag skrek vad dom egentligen ville, Då började det. Fått grus kastat på mig. Plus så är det ca 10 turkar/araber per dag som är sliskiga o äckliga men annars. Nej.

Dock skulle jag inte råda dig att flytta till nåt av dessa områden. Det är nasty och det känns som du är utomlands. No Offence. Men jag känner mig utstött i dessa områden.
Citera
2012-09-23, 19:22
Medlem
Keihs avatar
Bodde i Tensta ett par veckor, jag märkte inget speciellt. Rinkeby kan väl vara lite värre dock.

Kan tänka mig att Gottsunda i Uppsala är värre än Tensta.
Citera
2012-09-23, 19:22
Medlem
audios avatar
Har bott i ett utav dessa områden tidigare. Aldrig stött på några problem, men det finns ju också en anledning till att man flyttade. Det är ju inte direkt de fräschaste områdena eller har ett gott rykte.

Som tidigare talare sa; sköt ditt så bryr sig ingen om dig.
Citera
2012-09-23, 19:38
Medlem
Jag har varit där ett par gånger men inte stött på något bråk. Jag bor i vällingby/hässelby och kan säga att så fort man går ut på kvällen kan man räkna med att man stöter på en och annan blattejävel som vill bråka, i värsta fall gäng.

Här om dagen så var jag i Spånga på kvällen, går förbi en kille, kollade lite snabbt på honom innan vi passerade varandra, han såg jävligt påverkad ut. 10 sekunder senare hör jag honom skrika åt mig nått i stil med: Vad?! Vad vill du din fucking svenska horunge!

Bara att gå där ifrån om man inte vill bli stucken.
Citera
2012-09-23, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BambinAdeNfinA
Jag bor i ett av nämda områdena. Och jag finner inte något farligt där jag bor. Dock har jag blivit misshandlad (sparkad på) av 6 st 15åriga mörka snorungar(brudar) för att jag var på allmänt dåligt humör och dom kolla bak på mig o skratta osv flera ggr så jag skrek vad dom egentligen ville, Då började det. Fått grus kastat på mig. Plus så är det ca 10 turkar/araber per dag som är sliskiga o äckliga men annars. Nej.

Dock skulle jag inte råda dig att flytta till nåt av dessa områden. Det är nasty och det känns som du är utomlands. No Offence. Men jag känner mig utstött i dessa områden.
Skyll dig själv, svennehora

Min tjej bor i Tensta, vilket mer eller mindre gör att jag själv bor i Tensta och jag har verkligen inte märkt av något "farligt" eller "oroväckande". Media har definitivt förstorat hela bilden av Tensta/Rinkeby, och då har jag bara bott där i två månader typ.

En märklig sak som hände för ett par veckor sedan var att jag och min tjej hade bråkat som fan, fulla och äckliga var vi. Slutar med att jag packar min väska och drar därifrån. Går ner mot Tensta C och en utlänning sitter på en bänk och frågar "har du en cigarett". Jag var skitarg och gav honom ett "nä, det har jag inte", med en elak ton i rösten samtidigt som jag tog ett bloss på den ciggen jag själv gick och rökte på. Av någon anledning så gick jag fram till honom och sa med en betydligt trevligare ton "eller jo, jag har en cigarett", å så gav jag honom en. Han hade tydligen låst ute sig och vi satt och snackade om allt och inget.

Sen kom fler av hans polare och de var skittrevliga men jag var lite på spänn ändå, att de skulle råna mig eller nåt. En av hans polare hade precis varit på donken och gav mig en cheese. Sen kom två till som hade fixat gräs. De rullade en joint och vi delade alla på den. Stark som fan var den så jag blev ju skitbäng, och därmed även jävligt paranoid. Jag sa sen att jag skulle gå tillbaka till min tjej, men kom på mig själv att jag varken hade portkod eller nyckel till dörren, men jag lämnade sällskapet ändå, och gick och la mig i en buske och sov. Innan jag lämnade dem så hade en av killarna rullat in lite weed åt mig som jag senare tappade bort, men hela mötet med dessa grabbar var så sjukt. För skulle man se dem på avstånd så tror jag att man som ensam svensk kille skulle vända om och gå en omväg. Men dem var fan skitschysta. Varje gång jag är ute i Tensta så kollar jag lite efter dem, men har ännu inte lyckats stöta på dem igen.

Dock så förstår jag om man som svensk tjej är lite orolig över att gå ensam hem från T-banan eller nåt. Finns många dryga jävlar på alla orter som förföljer tjejer (främst) om kvällarna/nätterna.
Citera
2012-09-23, 20:06
Medlem
M_Wittmanns avatar
Det rör sig inte om ghetton med sydafrikanska eller latinamerikanska mått mätt. Vita kanske är i minoritet i dessa kommuner eller statsdelar, men inte i landet som helhet. Det finns alltså fortfarande ett fungerade polisväsende och fungerande myndigheter. Områdena är en del av den civiliserade världen, med allt vad det innebär.

Medias "skeva" rapportering om skjutningar och knivrån visar att vi i Sverige fortfarande inte upplever våld och kriminalitet som någonting normalt. Det räcker med "lite" av den varan, för att Svensson ska lyfta på ögonbrynen och häpna i förfäran.

Områdena är mer fattiga och hopplösa, än våldsamma och farliga. Det är väl den snabba ökningen av våldet, snarare än den egentliga omfattning, som skrämmer. Brottsligheten har minskat i Sverige de senaste 30-åren, men i dessa områden har den ökat. Trenden är även ihållande.

Jag tror dock inte att Rinkeby och Tensta är värst i Sverige.
Citera
2012-09-23, 20:06
Medlem
Vimurs avatar
Jag var mycket i Tensta för flera år sedan och det är skitsnack att man får vara ifred bara man sköter sitt. Jag har fått höra glåpord och "svennejävel" när jag har promenerat genom centrum utan att så mycket som titta på någon. Är du vit, ljusblond och blåögd så kan du ge dig fan på att någon stör sig på att du är där och Rinkeby är som sagt ännu värre.

Nalin Pekgül flyttade ju ifrån Tensta p.g.a. buset och islamisterna.

"Det var under en marknad i Stockholmsförorten Tensta i höstas som en man skottskadades alldeles i närheten av famljen Pekguls bostad.
Pekgul berättar att hon var på väg hem med sin åttaårige son och såg dramat.
- Det var blod överallt och det är inte roligt för en åttaåring att behöva se sånt, säger Pekgul i Studio Ett.
Nalin Pekgul har bott i förorten och varit invandrarnas förkämpe där sedan hon kom till Sverige 1980.
Nu säger hon att det är för farligt att bo kvar.

Skrämmer henne gör också den religiösa fundamentalism som fått fäste i Tensta.
Hennes egna barn kommer hem och frågar varför mamma inte bär slöja eller går till moskén. Barnen har också fått höra att muslimer är bättre än kristna.
- Jag tycker inte om när min son kommer hem och säger att ”mamma vi muslimer vi ljuger inte, men det gör de kristna för de har inte gud.” Det där har han inte fått av oss. Vi hade inte räknat med den här religiösa fundamentalismen, säger hon till Studio Ett.

Nu letar familjen efter en ny bostad i ett bostadsområde som inte är lika segregerat och där det finns fler svenskar.
Under tiden får någon alltid komma och möta henne vid tunnelbanan när hon kommer hem sent, eftersom hon inte känner sig säker."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10700288.ab

Till och med Adam Tensta himself överväger att flytta och hans mamma, som är svensk, har redan dragit.

"Innan blev jag någon sorts representant för det positiva Tensta, beviset för att det inte var så hemskt där som många tror. Men jag känner mig inte bekväm med den mediebilden längre, varken av mig själv eller av Tensta. Min mamma flyttade nyligen från Tensta, hon var trött på att bli trakasserad på vägen hem från jobbet.
Hur kan jag prata positivt om ett ställe som min mamma inte klarar av att bo kvar på? Och det känns också annorlunda nu när jag inte kan vara anonym längre. Men jag bor fortfarande kvar i Tensta, än så länge."

http://nojesguiden.se/artiklar/noejesguiden-aelskar-adam-tensta
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in