2013-02-16, 15:18
Medlem
knasen80s avatar
Jotack, fick genomlida detta helvete för ett tag sen.
Och som någon annan i tråde skrev, så vaknade jag upp med en jävla pipeline i dicken utan att nån informerat om det innan, utan det kom fram en sköterska, när jag fortf ligger halvdäckad av narkosen på uppvaket, och säger med världens bredaste flin "nu ska jag ta bort katetern".

Känslan när dom drog ut den önskar jag inte ens min värsta fiende, och det jävliga är att jag fick praktisera denna behandling ytterligare 2 ggr samma dag då blåsan vägrade funka!!!

Worst days of my life !
Citera
2013-02-16, 15:23
Medlem
jag har satt kateter, men sluppit o ha det själv.
Citera
2013-02-17, 16:09
Medlem
EmmaKlaras avatar
När jag vaknde upp efter en operation hade de satt dit en kateter men det tog ett bra tag innan jag ens märkte det. Sedan var det bara praktiskt att slippa ta sig till toaletten första dygnet.

Det gjorde inte alls ont när de tog bort den, så ibland har man tur som är född kvinna.
Citera
2013-02-17, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen80
Och som någon annan i tråde skrev, så vaknade jag upp med en jävla pipeline i dicken utan att nån informerat om det innan, utan det kom fram en sköterska, när jag fortf ligger halvdäckad av narkosen på uppvaket, och säger med världens bredaste flin "nu ska jag ta bort katetern".

Känslan när dom drog ut den önskar jag inte ens min värsta fiende, och det jävliga är att jag fick praktisera denna behandling ytterligare 2 ggr samma dag då blåsan vägrade funka!!!

Worst days of my life !

I och med att jag arbetat på en urologavdelning så har jag sett/ satt en massa katetrar. Att smacka på en massa bedövningsgel i urinröret är a och o, det brukar knappt kännas att få en kateter (om folk vet vad de pysslar med), tjong så är den inne. Yngre män kan tycka det är lite pinsamt (man kan ju få stånd gubevars!) men det brukar gå att avdramatisera snabbt, man ser en jävla massa kukar på "Snopp och slang avd" . Tvärtom brukar det kännas som en stor lättnad eftersom man kanske har ont pga urinstämma (dvs att man inte kunnat kissa). Att ta ut den brukar inte heller kännas något särskilt, de flesta säger typ: "Hoppla, är det redan klart?". Jag antar att du var spänd som en fiolsträng, då kan man få spasm i den inre sfinktermuskulaturen, då är det 2 tuber Xylocaingel som gäller ..
Citera
2013-02-17, 17:29
Medlem
gavlips avatar
Jag har haft en de stoppade in den när jag var sövd. De tog ut den när jag var vaken. Jag trodde det skulle göra ont men det var inte så farligt.
Citera
2013-02-17, 18:59
Medlem
Flamsans avatar
Har haft kateter efter operationer några gånger. Då har dom satt in dom medan jag varit sövd och sedan har jag haft dom några dagar. Och första gången jag hade en sån ville jag inte låta dom ta ut den, för jag trodde det skulle göra skitont. Jag hade även haft slangar i näsan och dom gjorde ont som fan att ta bort, jag hade ett bråk med sköterskorna om att jag visst kunde gå omkring med en slang i näsan, hellre än att de tog bort den men det gick dom inte med på utan de tog slangen.

Sen när de skulle ta katetern var jag lika tjurigt envis och tjafsig jag kunde gå med den resten av livet så det så Medan jag tjafsade drog de ut den och det kändes ingenting. Och så har det varit de andra gångerna också, enkelt och smärtfritt har de tagit bort den.

Jag kan tänka mig mycket värre saker .
Citera
2013-02-17, 19:29
Medlem
Har aldrig haft kateter men genomgått en cystoskopi. Kändes självklart då de sticker in ett metallrör i urinröret, jämfört med en kateter som är en mjuk slang. Som någon skrev innan är bedövning a och o men tyckte inte de var så farligt ändå. Har även satt, och dragit en hel del katetrar men har inte haft någon som har tyckt det varit så farligt som många här beskriver.

Kanske har det att göra med ålder och hur den kända generation pjosk är?
Citera
2013-02-17, 20:32
Medlem
knasen80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen80

Worst days of my life !

Citat:
Ursprungligen postat av vaniljpuddingen
I och med att jag arbetat på en urologavdelning så har jag sett/ satt en massa katetrar. Att smacka på en massa bedövningsgel i urinröret är a och o, det brukar knappt kännas att få en kateter (om folk vet vad de pysslar med), tjong så är den inne. Yngre män kan tycka det är lite pinsamt (man kan ju få stånd gubevars!) men det brukar gå att avdramatisera snabbt, man ser en jävla massa kukar på "Snopp och slang avd" . Tvärtom brukar det kännas som en stor lättnad eftersom man kanske har ont pga urinstämma (dvs att man inte kunnat kissa). Att ta ut den brukar inte heller kännas något särskilt, de flesta säger typ: "Hoppla, är det redan klart?". Jag antar att du var spänd som en fiolsträng, då kan man få spasm i den inre sfinktermuskulaturen, då är det 2 tuber Xylocaingel som gäller ..

Jo spänd var man allt, kan ju säga att jag gav ifrån mig världens glädjetjut när jag äntligen lyckades pinka själv inne på dass efter en halvtimmes hårt jobb..
Citera
2013-10-06, 23:41
Medlem
ThingThings avatar
Blir en bump på en tråd som inte har varit aktiv på ett par månader, men det är lugnt, jag lovar.

Jag ligger just nu själv här hemma i sängen med kateter sedan strax över en vecka tillbaka.

Det är inte ett dugg roligt.

Jag fick röret (på 6mm, hela vägen upp i urinblåsan och låst med en sådan där liten "ballong") monterat efter en operation i urinvägarna för ungefär en och en halv vecka sedan, och blev då informerad om att jag skulle bli kallad till sjukhuset i början av den vecka som nu är slut för att (vad jag förstod) få nuvarande helvetesslang bortplockad, och lära mig trycka in en sådan själv för att använda ett tag framöver (sades något om tre månader, men jag är faktiskt inte helt säker på hur allt ligger till då jag fortfarande var oklar i huvudet efter nedsövningen inför operationen och inte fick någon info öht. med mig från sjukhuset).

Det var inte så farligt de första dagarna, men förra helgen så gick något snett och jag fick så djävulskt ont i (vad jag identifierar som) urinblåsan och längs med i stort sett hela urinvägen sådär, vilket ledde till att jag fick ta mig till akuten där de först gjorde lite otrevliga saker med mig, samt tog lite prover och rättade till slangen vilket gjorde smärtan lite lindrigare. Men det slutade med att jag fick ta mig därifrån trots att jag knappt kunde gå, och fick lite Citodon utskrivet som jag plockade upp på vägen hem.

Tabletterna som jag fick utskrivna tog slut i fredags och sedan dess så har det börjat göra ont igen, och just nu så är det som värst. Jag försökte att så kontakt med sjukhusfolket både i torsdags och fredags för att fråga varför de ännu inte hade ringt, men lyckades med att missa de löjliga tider som de har bemanning på sina telefoner, så det blir att ringa imorgon på morgonen för att se till att få veta vad som händer.

Sammanfattning av min upplevelse av att bära kateter:

Det är hemskt och jag önskar inte ens min värsta fiende något liknande.
Säger de att jag ska behöva bära skiten i flera veckor eller mera efter det här, så får de skriva ut mera smärtlindring till mig för att jag ska klara det, och kan de inte göra det så får jag helt enkelt bara säga att det inte kommer att fungera och att det får bli så bra som det blir ändå, för det här fixar jag inte många dagar till.
Citera
2013-10-07, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThingThing
Blir en bump på en tråd som inte har varit aktiv på ett par månader, men det är lugnt, jag lovar.

Jag ligger just nu själv här hemma i sängen med kateter sedan strax över en vecka tillbaka.

Det är inte ett dugg roligt.

Jag fick röret (på 6mm, hela vägen upp i urinblåsan och låst med en sådan där liten "ballong") monterat efter en operation i urinvägarna för ungefär en och en halv vecka sedan, och blev då informerad om att jag skulle bli kallad till sjukhuset i början av den vecka som nu är slut för att (vad jag förstod) få nuvarande helvetesslang bortplockad, och lära mig trycka in en sådan själv för att använda ett tag framöver (sades något om tre månader, men jag är faktiskt inte helt säker på hur allt ligger till då jag fortfarande var oklar i huvudet efter nedsövningen inför operationen och inte fick någon info öht. med mig från sjukhuset).

Det var inte så farligt de första dagarna, men förra helgen så gick något snett och jag fick så djävulskt ont i (vad jag identifierar som) urinblåsan och längs med i stort sett hela urinvägen sådär, vilket ledde till att jag fick ta mig till akuten där de först gjorde lite otrevliga saker med mig, samt tog lite prover och rättade till slangen vilket gjorde smärtan lite lindrigare. Men det slutade med att jag fick ta mig därifrån trots att jag knappt kunde gå, och fick lite Citodon utskrivet som jag plockade upp på vägen hem.

Tabletterna som jag fick utskrivna tog slut i fredags och sedan dess så har det börjat göra ont igen, och just nu så är det som värst. Jag försökte att så kontakt med sjukhusfolket både i torsdags och fredags för att fråga varför de ännu inte hade ringt, men lyckades med att missa de löjliga tider som de har bemanning på sina telefoner, så det blir att ringa imorgon på morgonen för att se till att få veta vad som händer.

Sammanfattning av min upplevelse av att bära kateter:

Det är hemskt och jag önskar inte ens min värsta fiende något liknande.
Säger de att jag ska behöva bära skiten i flera veckor eller mera efter det här, så får de skriva ut mera smärtlindring till mig för att jag ska klara det, och kan de inte göra det så får jag helt enkelt bara säga att det inte kommer att fungera och att det får bli så bra som det blir ändå, för det här fixar jag inte många dagar till.

Fy fan alltså, att behöva ha den så länge och även sätta in själv det hade jag aldrig klarat. Du borde få starkare mediciner än citodon. Jag har endast haft kateter efter en operation i typ en dag, fick den när jag var nedsövd och när den skulle tas ut gjorde det förjävla ont och det var sjukt obehagligt.
Citera
2013-10-07, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Jajamensan, det har jag blivit utsatt för! Började med en trevlig nyårs-fest. Skulle skoja med polaren om raketer o sånt så jag tog med mig en handgranat, en riktig men utan laddning. Cyklade hem, ramlade o krossade foten.

Så jag hamnade på akuten, full & påverkad av diverse mediciner. På sjukhuset fick jag sen morfin. Men så vart jag kissnödig! Kunde inte gå eller så. Nä, det var till att en snygg sköterska började pilla in en slang i snoppen o tömma blåsan.

Senare skulle sköterskan hänga upp min jacka, och vad händer... Jo handgranaten trillar ut ur fickan. Avdelningen fick utrymmas. Securitas, Polis & Bomb-tekniker anlände. Jag låg på brittsen o hade fått i mig alkohol, bensodiazepiner och morfin. O vem trodde då på mig, sluddrandes;
-Nähä, det är bara en leksak!

Två månader senare kunde jag hoppa in på kryckor på polisstationen i Helsingborg o få tillbaka min handgranat.

Summa, summarum;
Cykla inte med en låtsasbomb på halt väglag påverkad av alkohol o massa piller! Det slutar med att bomb-patrullen kommer och sticker en slang in i snoppen!

Haha, comedy gold!

Men du åkte inte fast och blev dömd för något?
Citera
2015-06-18, 17:18
Medlem
Sorry att jag drar upp en fett gammal tråd. Men jag får dödsångest när jag läser detta. Att få en kateter är även min värsta mardröm, bara tanken på det. Ligger i väntan på operation nu och ska operera foten, tror ni jag behöver kateter då? Gör det så jävla ont? Är man för övrigt VillinteVillinteVillinteVillinteVillinteVillinte!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in