2005-11-14, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SLAKT
Vore bra för jämställdheten om alla män fick gå igenom en sån undersökning 1-5 gånger i sina liv utom jag då förstås!

Vad menar du då?
Vi får fler hjärtinfarkter, lever ett kortare liv och blir sjuka på riktigt när vi är förkylda.

Räcker inte det?
Citera
2005-11-14, 22:00
Medlem
Etanols avatar
Ryser av bara tanken. Fy fan, ska sluta ta risker helt och hållet. Jag som lovat att åka slalom för första gången i mitt liv i år. Nu blev det inget med det.

Jag lider med er som behövt uppleva detta trauma.
Citera
2012-09-06, 05:07
Medlem
Mvks avatar
Jag har haft det.
Opererade mig för en sak.
När den var inne tänkte man inte på det så mycket.
Det jävliga var när dom skulle dra ut den/sätta in den.

Känns som om dom drog ut din tarm från ollonet.
Mycket obehaglig känsla.

Kändes också skumt att inte behöva kissa när man var nödigt.
Sen kände man sig "uppfylld".
Som om någon tagit ett sugrör och blåst upp din blåsa.

Kommer ihåg att katetern var det vidrigaste av allt trots att jag gick på kryckor i 2mån och hade 2st 15cm ärr som läkte långsamt.

Det värsta var att jag inte hade den blekaste aning om att dom skulle sätta katetern då jag kom in akut och däckade av narkosen inför op.
Vaknar på morgonen med en fet slang i snorren.
Va i helv.......
Citera
2012-09-06, 12:06
Medlem
Jag hade det när jag låg sövd, så jag minns ingenting av hur det kändes att sätta in den, men:

När jag vaknade hade jag inte den blekaste om att jag hade en kateter, det blev förklarat för mig efter några timmar...
Ta ut den kändes ingenting. Alls. Det var ingen smärta, inget svid, inget gallskrik. Sköterskan bara...tog ut den. Kanske för att jag är kvinna?
Citera
2012-09-06, 12:48
Medlem
Rompetrolls avatar
Som sjukvårdspersonal har jag satt många katetrar likväl som dragit ut också.
Ingen har skrikit och burit sej åt, varken kvinna eller man! Givetvis är det lättare för kvinnor som har kortare urinrör.

Att ha en kateter är inte något speciellt jobbigt. Den sitter där och man slipper plåga sej ut till toa varje gång man behöver kissa (om man kan)
Men självklart hoppas man slippa.
När den tas ut säger man vanligtvis till patienten: "ta ett långt andetag och andas ut" - när man gjort det är katetern ute! (och slängd)
Det gäller att slappna av.

Tänk på att det finns barn, likväl som vuxna med medfödda skador/sjukdom/olyckor som kanske i hela sitt liv får tappa sina blåsor själva med katetrar flera gånger om dagen! För att slippa kateter.
Citera
2012-09-06, 13:59
Medlem
Matchilins avatar
Jag har haft kateter flera veckor massor av gånger i mitt liv pga kirurgiska ingrepp. För mig är det inte behagligt. Den ilar och skär när jag rör mig. Dock inte värre än att jag står ut med det. Samtidigt känner jag en gubbe som haft kateter i flera månader utan att känna något obehag, så det är nog individuellt.

Däremot finns det ju alltid en anledning till att man måste ha kateter och alternativet är helt klart sämre.

Det finns dock en kontroversiell sak med katetrar. Om man har stopp pga en kraftig uvi eller yttre våld bör man inte gå med kateter den "naturliga vägen" eftersom det kan skada urinröret. Då är det både säkrare och bättre att, under lokalbedövning, sticka katetern genom magen.

Detta låter läskigt, men jag kan lova att det är mycket behagligare, framför allt att röra sig, med kateter genom magen.

Problemet är att man har inte så ofta resurser på vårdcentraler att göra detta, utan kräver oftast att man tas om hand av kirurger. De två gånger det har hänt mig var det på sjukhusets akutmottagning. Situationen med totalt urinstopp krävde nämligen akut behandling.

Jag har varit under behandling av Sveriges skickligaste urolog och fått veta att väldigt många skador på urinrör är skapade av sjukvården i liknande fall när man inte har haft resurser till att sätta katetern genom magen.

Men som sagt. Är man i behov av kateter så är alternativet att vara utan alltid det sämsta.
Citera
2012-09-06, 14:03
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Så jävla farligt är det inte, jag har haft det ett par gånger, bara att bita ihop & tänka på fosterlandet. Det jobbigaste tycker jag är att efter dom dragit ut den så känns det som om man behöver pissa hela tiden i typ 5 timmar.
Citera
2012-09-06, 16:50
Medlem
Unbalanceds avatar
Har haft det vid två tillfällen och jag ryser bara jag tänker tillbaka på det.

Som någon skrev innan mig så skavde och ilade det i hela kuken upp i blåsan, väldigt obehaglig känsla.
Jag minns inte när dom stoppat in den men minns väl när dom drogs ut och man (jag) tror alltid att det ska göra ondare än vad det faktiskt gör men obehagligt är det.
Citera
2012-09-06, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Daddy Dajmkryzz
Jo, frågan lyder alltså som ovanstående

Detta ter sig vara en av Daddy Dajmkryzz värsta mardrömmar.
Har läst samt hört från stackars krakar som varit med om detta att det är en högst oangenäm upplevelse.
Kommer jag någon gång hamna i en situation där detta blir nödvändigt, kommer jag konsekvent att vägra. Det är bättre att dom avlivar mig i så fall.

Någon som kan bekräfta det helvete som det verkar vara....eller t.o.m istället kanske dementera. Hade ju varit ännu bättre.

Jag har haft kateter och vet mycket väl vilken svår smärta man går igenom när den skall tas bort.
Även när den ska sättas in vilket kan behövas om komplikationer uppstår efter en operation. Jag fick morfin när de skulle sätta katetern på mig men den gav mig ingen vidare lindring mot den bedrövliga smärtan som jag fick uthärda sen.Det gjorde sjukt ont. Det hjälpte bara när de skulla ta ut skitet däremot. Ett tips. Be om smärtstillande helst morfin. Ljug om man tvunget måste hitta på smärta en stund innan de kommer och tar bort katetern om ni vill slippa smärtan som väntar annars.
Citera
2012-09-06, 21:45
Bannlyst
Fick några gånger efter en epiduralbedövning. Jag fick Xylocain innan och det kändes inte ett dugg.
Citera
2012-09-06, 21:49
Medlem
Min man har haft det i 6 månader nu p g a sjukdom.
Den måste bytas ut var tredje månad och då så säger han att det svider men det är något
som han står ut med utan några större problem.

Du kanske aldrig får det, och OM du skulle få det är det absolut inget att bekymra sig för.
Det finns det som är tusen gånger värre inom sjukvården.
Citera
2012-09-06, 22:31
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matchilin
Jag har haft kateter flera veckor massor av gånger i mitt liv pga kirurgiska ingrepp. För mig är det inte behagligt. Den ilar och skär när jag rör mig. Dock inte värre än att jag står ut med det. Samtidigt känner jag en gubbe som haft kateter i flera månader utan att känna något obehag, så det är nog individuellt.

Däremot finns det ju alltid en anledning till att man måste ha kateter och alternativet är helt klart sämre.

Det finns dock en kontroversiell sak med katetrar. Om man har stopp pga en kraftig uvi eller yttre våld bör man inte gå med kateter den "naturliga vägen" eftersom det kan skada urinröret. Då är det både säkrare och bättre att, under lokalbedövning, sticka katetern genom magen.

Detta låter läskigt, men jag kan lova att det är mycket behagligare, framför allt att röra sig, med kateter genom magen.

Problemet är att man har inte så ofta resurser på vårdcentraler att göra detta, utan kräver oftast att man tas om hand av kirurger. De två gånger det har hänt mig var det på sjukhusets akutmottagning. Situationen med totalt urinstopp krävde nämligen akut behandling.

Jag har varit under behandling av Sveriges skickligaste urolog och fått veta att väldigt många skador på urinrör är skapade av sjukvården i liknande fall när man inte har haft resurser till att sätta katetern genom magen.
Men som sagt. Är man i behov av kateter så är alternativet att vara utan alltid det sämsta.

(min markering)

Ja, visst är det många anledningar till akut totalstopp på blåstömning. Och urinstopp är ju faktiskt urakut. Det finns många olika anledningar.
Inte minst dom som förlamas av olika anledningar. Buksjukdomar/kirurgi, ryggskador o.s.v.
Jag kan tänka mej att det är betydligt bättre att få kateter via buken, om det är så att den ska sitta längre tid.

För visst är det så att upprepat kateteranvändande kan ge skador. Först o. främst många urinvägsinfektioner och sedan irritationer, småsår i slemhinnan i urinröret mm.
F.ö. är det ju onekligen männen som har det jobbigast med tanke på anatomin. Men enstaka tillfällen kan man leva med.
Det finns bedövningssalva för ändamålet som kan sättas in före - begär att den får verka några minuter före katetersättningen. Man kan givetvis be om smärtstillande av annat slag om det verkligen behövs.
Men precis som gäller i det mesta: att kunna slappna av är den bästa metoden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in