Citat:
Ursprungligen postat av Matchilin
Jag har haft kateter flera veckor massor av gånger i mitt liv pga kirurgiska ingrepp. För mig är det inte behagligt. Den ilar och skär när jag rör mig. Dock inte värre än att jag står ut med det. Samtidigt känner jag en gubbe som haft kateter i flera månader utan att känna något obehag, så det är nog individuellt.
Däremot finns det ju alltid en anledning till att man måste ha kateter och alternativet är helt klart sämre.
Det finns dock en kontroversiell sak med katetrar. Om man har stopp pga en kraftig uvi eller yttre våld bör man inte gå med kateter den "naturliga vägen" eftersom det kan skada urinröret. Då är det både säkrare och bättre att, under lokalbedövning, sticka katetern genom magen.
Detta låter läskigt, men jag kan lova att det är mycket behagligare, framför allt att röra sig, med kateter genom magen.
Problemet är att man har inte så ofta resurser på vårdcentraler att göra detta, utan kräver oftast att man tas om hand av kirurger. De två gånger det har hänt mig var det på sjukhusets akutmottagning. Situationen med totalt urinstopp krävde nämligen akut behandling.
Jag har varit under behandling av Sveriges skickligaste urolog och fått veta att väldigt många skador på urinrör är skapade av sjukvården i liknande fall när man inte har haft resurser till att sätta katetern genom magen.Men som sagt. Är man i behov av kateter så är alternativet att vara utan alltid det sämsta.
(min markering)
Ja, visst är det många anledningar till akut totalstopp på blåstömning. Och urinstopp är ju faktiskt urakut. Det finns många olika anledningar.
Inte minst dom som förlamas av olika anledningar. Buksjukdomar/kirurgi, ryggskador o.s.v.
Jag kan tänka mej att det är betydligt bättre att få kateter via buken, om det är så att den ska sitta längre tid.
För visst är det så att upprepat kateteranvändande kan ge skador. Först o. främst många urinvägsinfektioner och sedan irritationer, småsår i slemhinnan i urinröret mm.
F.ö. är det ju onekligen männen som har det jobbigast med tanke på anatomin. Men enstaka tillfällen kan man leva med.
Det finns bedövningssalva för ändamålet som kan sättas in före - begär att den får verka några minuter före katetersättningen. Man kan givetvis be om smärtstillande av annat slag om det verkligen behövs.
Men precis som gäller i det mesta: att kunna slappna av är den bästa metoden.