Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-09-23, 14:28
Medlem
BedStuys avatar
Hej!
Vill börja med att snällt be om att vara seriös i denna tråd, trams kan tas någon annanstans.

Det finns en Imam som kommer ifrån Al Azhar universitet i Egypten, världens äldsta universitet, som representerar 99% av sunnimuslimer världen runt. Den som styr den Europiska Islamiska Kommitén (om den nu hette så?) som utger fatwor i Europa kommer själv ifrån Al Azhar.

De ses och är den mest liberala, "moderata" "gren" av Islam man kan hitta.

Ställ era frågor så kommer jag skriva ner dom, läsa först upp dom på svenska (och sedan översätta det på arabiska), få ett svar som jag sedan översätter på videon. Transcript kommer upp här sen..

Han är här i 14 dagar. Nästa vecka tänkte jag filma in det här.

Jag tänkte mig 10-15 frågor, kanske 20. Helst inte för djupa frågor (med tanke på tiden) - gärna provocerande frågor, han sa själv att det är just sådana frågor han ville ha då det är så vanligt med fördomar och missförstånd i väst, speciellt i media.

Så undrar du någonting? Ställ en fråga! Du har chansen att få den besvarad direkt av en lärd muslim, en Alim. Imam.

Edit: Han är egyptier och har studerat vid universitet i 8 år
Edit2: Frågor som rör Sverige, teckningar, m.m är välkomna med. Ordet är fritt
Senast redigerad av BedStuy 2012-09-23 kl. 14:44.
Citera
2012-09-23, 14:33
Medlem
Hur ser han på alla mohammed karikatyrer och allt hån mot deras religion och speciellt vad han tycker om reaktionerna som har hänt i M.Östern.
Citera
2012-09-23, 14:33
Medlem
nineteen74s avatar
Vad är bräckt vatten?
Hur ser du på att Muhammed fullbordade sitt äktenskap med Aisha när hon var 9 år gammal?
Vad är yttrandefrihet och religionsfrihet för dig?
Citera
2012-09-23, 14:37
Medlem
BedStuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattenmatte
Hur ser han på alla mohammed karikatyrer och allt hån mot deras religion och speciellt vad han tycker om reaktionerna som har hänt i M.Östern.
Bra fråga! Denna kommer ställas.
1/15
Citera
2012-09-23, 14:39
Medlem
BedStuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nineteen74
Vad är bräckt vatten?
Hur ser du på att Muhammed fullbordade sitt äktenskap med Aisha när hon var 9 år gammal?
Vad är yttrandefrihet och religionsfrihet för dig?
Nu var det 1 fråga var va
Välj 1 fråga

PS. Han kommer svara från 1.) sitt eget perspektiv 2.) Al Azhars syn. Vilka svar ni vill få får ni säga till i förhand. Men jag kommer som standard ta Al Azhars syn när det gäller svar på frågor som ställs här
Citera
2012-09-23, 14:40
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BedStuy
Nu var det 1 fråga var va
Välj 1 fråga

PS. Han kommer svara från 1.) sitt eget perspektiv 2.) Al Azhars syn. Vilka svar ni vill få får ni säga till i förhand. Men jag kommer som standard ta Al Azhars syn när det gäller svar på frågor som ställs här
Jag ger dig friheten att välja vilken fråga som helst, men om du inte kan bestämma dig så ta frågan om bräckt vatten.
Citera
2012-09-23, 14:41
Medlem
BedStuys avatar
Citat:
Jag ger dig friheten att välja vilken fråga som helst, men om du inte kan bestämma dig så ta frågan om bräckt vatten.
Jag har ingen aning om vad bräckt vatten är själv. Kan du förklara lite mer så frågan kan ställas rätt?
Citera
2012-09-23, 14:42
Medlem
BedStuys avatar
Skitsamma, jag tar fråga nr 2 om Aisha's giftemål vid 9 års ålder.
2/15
Citera
2012-09-23, 14:43
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BedStuy
Jag har ingen aning om vad bräckt vatten är själv. Kan du förklara lite mer så frågan kan ställas rätt?
Enkelt förklarat är det sötvatten som blandas med saltvatten. Enligt koranen går inte det...
Citera
2012-09-23, 14:45
Medlem
BedStuys avatar
Citat:
Enkelt förklarat är det sötvatten som blandas med saltvatten. Enligt koranen går inte det...
Vad jag vet så står det ingenstans i Koranen att det inte går. Det står om 2 vattenmassor som möts men står skilda (elr likn.) vilket stämmer. Det handlar om något hav, kommer inte på namnet nu, men någon mer insatt kan säkert fylla på här.
Exempel på vad jag menar: https://lh5.googleusercontent.com/-k...42290982_n.jpg
Citera
2012-09-23, 14:48
Medlem
baylifes avatar
Huruvida han anser att Koranen besitter absoluta vetenskapliga fakta eller att detta endast är semantiska efterkonstruktioner som följer efter vetenskapens upptäckter, snarare än tvärtom vilket skulle vara fallet om alternativ 1 vore korrekt.

Vad jag vet, det enda vi har att tacka för Islam är algebra.
Senast redigerad av baylife 2012-09-23 kl. 14:52.
Citera
2012-09-23, 14:52
Medlem
BedStuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Huruvida han anser att Koranen besitter absoluta vetenskapliga fakta eller att detta endast är semantiska efterkonstruktioner som följer efter vetenskapens upptäckter, snarare än tvärtom vilket skulle vara fallet om alternativ 1 vore korrekt.
Bra fråga!
Du menar om Koranen besitter vetenskaplig fakta som tidigare inte fanns, snarare än tvärtom?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in