2012-09-23, 11:36
Medlem
anartris avatar
Godmorgon! Körde igång vmware fusion igår och blev helt tagen av hur fint det fungerade. Kör windows xp istället för 7 för att kunna maxa spelprestandan. Testade ett spel som finns portat till mac men inte är kompatibelt med mitt grafikkort i osx men som är det i windows. Det flöt fan på utan problem, rent av bättre än liknande spel gör i osx.

Eftersom jag har noll koll på vad det är jag sysslar med så oroar jag mig dock nu att tex hårdvaran eller rent av programvaran i macen och osx kan ta skada av detta. Hur funkar det egentligen med sånt här, varför är grafikkortet komptatibelt genom vmware men inte direkt i osx? Kan datorn ta skada? Vidare, har nån bra tips på hur man maximerar prestandan i vmware?

Tack!
Citera
2012-09-23, 12:48
Medlem
merlin2s avatar
för det första så kan din dator inte ta skada för att du kör vmware fusion, det är som vilket program som helst, så den idéen, bara släpp den.

för det andra, så flyttas inte din riktiga (host) hårdvaran till din vmware xp (guest) utan guest skapar en emulering (falsk, kommer inte på bättre ord för tillfället) hårdvara för just guest vilket gör att du har i teorin 2 uppsättningar operativsystem med 2 helt olika hårdvaror. då guest inte bryr sig om din host hårdvara mer än är lite beroende av minnet och annat smått så är dem helt olika från varandra.

om du skulle kolla i din xp:s hårdvara i kontrollpanelen så ska du se att det finns nästan inget som har med din riktiga hårdvara här att göra.

detta är väldigt enkelt förklarat och är säkert snurrigt men hoppas du förstår.

se till att du ställer bara rätt inställningar för din vmware program, för den virtuella maskinen och ställ i xp att den ska köra allt på prestanda inte kvalité.

good luck...
Citera
2012-09-23, 14:31
Medlem
anartris avatar
Ok, fint! Tror jag fattar.

Kan man ändra hårdvara för windows, typ grafikkort? Det står att jag har 512mb ram i windows vilket ju är lite lite för många saker. Har 4gb ram i maccen med integrerat grafikkort. Hur mkt kan jag pumpa över i vmware så att maccen fortfarande går smidigt? Är detta en efterbliven fråga?
Citera
2012-09-23, 15:08
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anartri

Kan man ändra hårdvara för windows, typ grafikkort? Det står att jag har 512mb ram i windows vilket ju är lite lite för många saker. Har 4gb ram i maccen med integrerat grafikkort. Hur mkt kan jag pumpa över i vmware så att maccen fortfarande går smidigt? Är detta en efterbliven fråga?

Cmd+E när du har VMware öppet, där har du lite inställningar du kan göra, t.ex. RAM. I övrigt så beror det helt på vad du har igång i OS X. Du får helt enkelt titta hur mycket RAM du använder i OS X och sedan utgå från det.

Jag har t.ex. reserverat 3 GB för VMware, men vi alla är ju olika. Du får helt enkelt se efter och bilda en egen uppfattning över hur mycket du kan reservera.
Citera
2012-09-23, 18:12
Medlem
merlin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anartri

nja, enligt mig så kan du lägga över 1000 mb-1500 till alltså mellan 1500 -2000 mb ram sammanlagt. Alltså du ska ha kvar minst 2 gb ram till osx annars kan den strula nog. Att ändra grafikkort i vmware kan du inte, det är kodat så att man inte kan ändra vmwares hårdvara, tyvärr (finns undantag dock). Att ändra vmware inställningar kan du endast göra när du inte kör vmware instansen, alltså stäng av xp:en helt och sedan ändra inställningarna till xp:en i vmware programmet.
Citera
2012-09-24, 17:10
Medlem
anartris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
-

Citat:
Ursprungligen postat av merlin2
nja, enligt mig så kan du lägga över 1000 mb-1500 till alltså mellan 1500 -2000 mb ram sammanlagt. Alltså du ska ha kvar minst 2 gb ram till osx annars kan den strula nog. Att ändra grafikkort i vmware kan du inte, det är kodat så att man inte kan ändra vmwares hårdvara, tyvärr (finns undantag dock). Att ändra vmware inställningar kan du endast göra när du inte kör vmware instansen, alltså stäng av xp:en helt och sedan ändra inställningarna till xp:en i vmware programmet.

Tack för hjälpen! Testade köra över 2gb och det funkade finfint. Eller, vet inte om jag märkte nån skillnad. Det spel jag först testade, som har 2gb som min-gärns funkade lika bra med 512mb som 2gb. Nåväl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in