2012-09-22, 21:18
Medlem
Jag skriver ett reportage och behöver komma i kontakt med flera unga missbrukare, både tjejer och killar.

Var i en stad brukar dessa personer hänga? Det är en helt ny värld för mig, jag kommer bara i "kontakt" med tunga missbrukare som jag går förbi på knutpunkten(min stads centralstation).
Där är missbrukarna äldre och slitna, jag söker som sagt unga personer som har ett riktigt missbruk, inte någon som bara drar partylinor!

Så, har ni några tips var i en stad man ska börja höra sig omkring?
Jag utgår från Helsingborg.

Om mod tycker detta är fel ämnde för att diskutera detta, var snäll att flytta på tråden.
Citera
2012-09-22, 21:31
Medlem
Tom.Bombadills avatar
Jag rekommenderar internet. Där kan folk vara mer öppna också pga anonymiteten. Eller så stämmer du träff med betalning om det inte duger att intervjua över nätet.
Citera
2012-09-22, 21:44
Medlem
Samurai7s avatar
BUP? Ungdomsmottagningar? Kanske värt ett försök?

Annars brukar missbrukande uteliggare samlas när diverse kyrkor anordnar soppkök här och var i städerna. Det är ett tämligen säkert kort, men de är sällan ungdomar.
Citera
2012-09-22, 22:09
Medlem
Tack för era svar.

Jag kan ej genomföra detta arbete genom internet utan måste träffa personerna i fråga för en serie intervjuer under en tid.

Har för hög moral för att försöka plocka upp personer utanför diverse mottagningar.
I min stad finns det både hemlösas hus och ett sk utekök, unga personer verkar lysa med sin frånvaro..
Citera
2012-09-22, 23:38
Medlem
Unga har oftast någon annan stans att hänga på än de äldre, om de så är i deras hem eller hos en vän. Vanligare att de inte syns, mycket pga att inte synas för allmänheten och polisen dessutom såklart. Sedan är det ju färre unga "riktiga pundare" än de lite slitna äldre men förvånansvärt många finns. Du går säkert förbi några varje dag på stan om du bor i en halvstor stad iaf.
Citera
2012-09-23, 00:19
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Det kan ju inte vara så svårt att hitta missbrukare i Helsingborg? Jag bor i en liten stad och här finns det fullt av missbrukare.
Citera
2012-09-23, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Det kan ju inte vara så svårt att hitta missbrukare i Helsingborg? Jag bor i en liten stad och här finns det fullt av missbrukare.

Beror nog på ens sociala umgänge.
Man måste också skilja på att "hitta" en missbrukare på stan och att komma i kontakted en missbrukare på lämpligt sätt..
Citera
2012-09-23, 01:18
Medlem
bdbdbdbds avatar
Hmm nån som känner behov att prata av sig offentligt kanske.

Tror det blir ganska svårt, beror ju på vad du är för slags journalist, personligen så tycker jag och typ alla jag känner att journalister är de mest oärliga "arbetate" som finns.

Hela branchen är en ända stor lögn, allt som skrivs är tvärtom ungefär och tror att många aldrig skulle ställa upp på nåt sånt, som blir vinklat och totala lögner...

Men nån idiot kan du säkert hitta.

Lycka till
Citera
2012-09-23, 01:33
Medlem
BVC??? Där brukar det ju finnas gott om eventuella framtida knarkare... då kan du ju göra ett reportage som skulle kunna heta "Knark - Från vaggan till graven" där du följer en liten parvel genom livet...
Citera
2012-09-23, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bdbdbdbd
Hmm nån som känner behov att prata av sig offentligt kanske.

Tror det blir ganska svårt, beror ju på vad du är för slags journalist, personligen så tycker jag och typ alla jag känner att journalister är de mest oärliga "arbetate" som finns.

Hela branchen är en ända stor lögn, allt som skrivs är tvärtom ungefär och tror att många aldrig skulle ställa upp på nåt sånt, som blir vinklat och totala lögner...

Men nån idiot kan du säkert hitta.

Lycka till

Verkar som du har begränsat ditt läsande till aftonbladet på internet med dina åsikter...
Självklart kommer inga namn eller bilder publiceras..
Citera
2012-09-23, 13:08
Medlem
storpungens avatar
Dom flesta missbrukare hänger inte på en speciell plats för missbrukare. Dom flesta alkisarna hänger inte i stadsparkerna och det samma gäller för knarkare.
Citera
2012-09-23, 13:11
Medlem
gato12s avatar
Du kanske borde börja med att ge dig ut på stan utanför kontorstid, mellan 9 å 5. Det ger nog mer att hänga runt på stan på nattetid, kolla nattöppna snabbmatshak (om ni har såna i Helsingborg), alla typer av lokaler som har nattöppet; kollektivtrafiken osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in