Citat:
Ursprungligen postat av allt
han är sin egen publik därför får han sig själv skratta.Kurd är han ju.
Özz är själv inte rolig, MEN...
Özz och hans gäng har gjort väldigt mycket för svensk Stand-up. Özz och Shan kom in som två kaxiga komiker i slutet av 90-talet och räddade svensk Stand-up från en säker död som vi har "Släng dig i brunnen" att tacka en hel del för. Fortfarande kan jag höra folk som inte följer svensk Stand-up stöna och stånka inför begreppet, och detta är ofta ett arv från tiden före andra generationen komiker.
Nå, in kom Özz med följe och lyfte scenen både en, två och tre nivåer. Deras skämt var fortfarande rätt fräsha, och de hade stort inflytande i mediasverige och gav en massa nya förmågor chansen. Hela den nya generationen MYCKET duktiga komiker kanske inte hade sett dagens ljus utan dessa killar. Jag tänker då främst på Betnér, Järven, Lasse Karlsson, Möller, Glans och de andra pajsarna i nya generationen.
Och det slutar inte faktiskt inte här. Nûjen, Öqvist och Westerlund (samtliga dåliga eller medelmåttiga), har verkligen fortsatt att bredda scenen och missionera för svensk Stand-up. Ta bara Skrattstock och Stockholm Live som exempel. Det är banne mig inga dåliga bedrifter tycker jag. Mårten Anderssons RAW i all ära, men det är att missionera för de redan frälsta.
Så sammanfattningsvis så är Özz ingen vidare komiker, men han har gjort väldigt, väldigt mycket bra för svensk Stand-up.