• 1
  • 2
2012-09-21, 22:39
Medlem
TheMeaningOfLifes avatar
Hej!

Jag har hamnat i en knepig situation och skulle behöva lite hjälp.

Kan börja med att informera om att jag studerar på heltid. Min enda inkomst är csn bidrag och lån.

Förra veckan beställde jag ett par nya glasögon, vilka anlände idag. Jag ser väldigt dåligt och behöver därför betala en hel del för glasen. 5000 kr slutade notan på. Eftersom jag är student och inte har så mycket pengar, har jag ingen möjlighet att betala hela summan på en gång. Jag behöver därför delbetala.

Men när optikern gjorde kreditbedömning på mig blev jag inte godkänd pga att jag inte taxerat någon inkomst.

Så jag fick gå därifrån utan glasögon. Detta är olyckligt både för mig och för optikern, eftersom dem redan har betalat för mina glasögon och kan inte skicka tillbaka dem till tillverkaren.

Optikern skulle se om det finns någon möjlighet att delbetala direkt till dem. Men om det inte går, vad finns det för andra möjligheter för mig som student utan inkomst? Finns det några bidrag eller liknande man kan söka?

Tycker det är lite konstigt, för jag kan inte tänka mig att jag är den första studenten som måste ha glasögon och behöver delbetala. Eller går det en massa människor där ute och famlar i en grumlig verklighet?

Jag måste ju kunna se for gods sake!
Citera
2012-09-21, 22:47
Medlem
Fraisers avatar
Föräldrar? Låna av nån polare?

Du kan ju lika gärna avbetala till dom som till optikern.
Citera
2012-09-21, 22:50
Medlem
TheMeaningOfLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraiser
Föräldrar? Låna av nån polare?

Du kan ju lika gärna avbetala till dom som till optikern.

Polare är inte aktuellt. Ingen av dem jag umgås med kan lägga ut så mycket pengar.

Mina föräldrar är verkligen sista utvägen. Går det att lösa på något annat sätt, så vore det att föredra.
Citera
2012-09-21, 23:39
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMeaningOfLife
Polare är inte aktuellt. Ingen av dem jag umgås med kan lägga ut så mycket pengar.

Mina föräldrar är verkligen sista utvägen. Går det att lösa på något annat sätt, så vore det att föredra.

Ta ett sms lån o gå till optikern med en delsumma, optikern har väldigt lågt inköpspris på bågarna och har då bara en slant ute på glasen.
Kan du täcka den kostnaden direkt tar inte han någon ekonomisk risk på att låta dig delbetala resten.

Förövrigt tycker jag att det är konstigt att du fick beställa glasögon utan att lägga en handpenning från första början.

Ett till alternativ är att gå till SOC och be dem om stöd, att kunna se ordentligt är ju direkt påverkande för dina studie resultat och din framtid.
Citera
2012-09-21, 23:47
Medlem
Du har nu lärt dig betydelsen av att ha en ekonomisk buffert, var glad att den lärdomen kom nu och inte senare.

Men det akuta problemet kvarstår. En första fråga är hur mycket du maximalt samt helst kan betala per månad, samt i detta nu. Har du något du kan sälja eller använda som pant för lån? Kanske kan du betala med ett kreditkort och försöka rulla skulden på något sätt (kräver disciplin skulle jag tro). Kan du kanske ta ett tillfälligt deltidsjobb?
Citera
2012-09-22, 00:41
Medlem
TheMeaningOfLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Ta ett sms lån o gå till optikern med en delsumma, optikern har väldigt lågt inköpspris på bågarna och har då bara en slant ute på glasen.
Kan du täcka den kostnaden direkt tar inte han någon ekonomisk risk på att låta dig delbetala resten.

Förövrigt tycker jag att det är konstigt att du fick beställa glasögon utan att lägga en handpenning från första början.

Ett till alternativ är att gå till SOC och be dem om stöd, att kunna se ordentligt är ju direkt påverkande för dina studie resultat och din framtid.

Tar jag ett sms lån får jag bara lida av det senare, så det är inget alternativ.

Kan man tycka. Jag sade att jag ville delbetala redan innan dem beställde glasögonen. Men det gjordes ingen kontroll. Trodde inte det skulle bli några problem. För bara några veckor sedan köpte jag nämligen en annan grej till min utbildning på delbetalning och då godkändes det utan vidare.

Nja, tror inte jag får pengar från soc eftersom jag studerar. Måste väl vara arbetssökande på heltid i så fall?
Citera
2012-09-22, 00:49
Medlem
TheMeaningOfLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Du har nu lärt dig betydelsen av att ha en ekonomisk buffert, var glad att den lärdomen kom nu och inte senare.

Men det akuta problemet kvarstår. En första fråga är hur mycket du maximalt samt helst kan betala per månad, samt i detta nu. Har du något du kan sälja eller använda som pant för lån? Kanske kan du betala med ett kreditkort och försöka rulla skulden på något sätt (kräver disciplin skulle jag tro). Kan du kanske ta ett tillfälligt deltidsjobb?

En buffert hade definitivt varit bra att ha i den här situationen.

Kan betala runt 1000 kr i månaden. Just nu kan jag däremot inte betala så mycket tyvärr.

Har inget att sälja. Sålde av alla onödiga ägodelar och betalade mina skulder innan jag började studera. Så lever ett minst sagt minimalistiskt liv just nu. Glasögonen måste jag ju däremot ha.

Skulle inte bli godkänd för kreditkort.

Ska faktiskt börja på en timanställning inom kort, vilket jag sade. Men det hjälpte tyvärr inte.
Citera
2012-09-22, 00:50
Medlem
Napis avatar
Citat:
Tar jag ett sms lån får jag bara lida av det senare, så det är inget alternativ.

Kan man tycka. Jag sade att jag ville delbetala redan innan dem beställde glasögonen. Men det gjordes ingen kontroll. Trodde inte det skulle bli några problem. För bara några veckor sedan köpte jag nämligen en annan grej till min utbildning på delbetalning och då godkändes det utan vidare.

Nja, tror inte jag får pengar från soc eftersom jag studerar. Måste väl vara arbetssökande på heltid i så fall?

Du måste vara i behov av hjälp, att du som student inte har råd att köpa glasögon är ju ganska rimligt.
Du skulle bli förvånad om du visste vad folk får av soc utan att lyfta ett minsta lilla finger.

"Socialbidrag heter egentligen ekonomiskt bistånd. Det är ett ekonomiskt stöd som man kan få från sin kommun om man har ekonomiska problem. Man kan få ekonomiskt bistånd till försörjningen (försörjningsstöd) eller till andra behov som exempelvis läkemedel, tandvård, glasögon eller hemutrustning."
Senast redigerad av Napi 2012-09-22 kl. 00:53.
Citera
2012-09-22, 09:26
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Förra veckan beställde jag ett par nya glasögon, vilka anlände idag. Jag ser väldigt dåligt och behöver därför betala en hel del för glasen. 5000 kr slutade notan på.
Är inte så insatt i olika glas men 5000:- låter mycket, gick du till den billigaste optikern? Tror Glasögonfabriken och Specsavers har ok priser om man jämför, tog du billigaste bågarna utan något fjantigt märke och struntade du i extra behandlingar mot repor, imma m.m.? Det kan också funka att skicka pappret från synundersökningen till en billig optiker utomlands eller på nätet

Om dina föräldrar går i borgen för avbetalningen så behöver dom inte betala något om du sköter återbetalningarna.
Citera
2012-09-22, 13:37
Medlem
TheMeaningOfLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Är inte så insatt i olika glas men 5000:- låter mycket, gick du till den billigaste optikern? Tror Glasögonfabriken och Specsavers har ok priser om man jämför, tog du billigaste bågarna utan något fjantigt märke och struntade du i extra behandlingar mot repor, imma m.m.? Det kan också funka att skicka pappret från synundersökningen till en billig optiker utomlands eller på nätet

Om dina föräldrar går i borgen för avbetalningen så behöver dom inte betala något om du sköter återbetalningarna.

Nä, dem kostar faktiskt så mycket. Det är för att jag ser så fruktansvärt dåligt. Dem måste slipas på ett speciellt sätt, annars blir dem tjocka som flaskbottnar. Dem här glasögonen är faktiskt billigare än mina förra. Märkesbågar skulle jag aldrig få för mig att köpa! Det hade kanske varit en bättre idé att skicka receptet, men nu är ju redan glasögonen färdiga. Får göra det nästa gång.
Citera
2012-09-22, 14:08
Medlem
jag har för mig att det finns en hel del stipendier att söka av typen -jag behöver råd med glasögon.
det anses vara en orättvisa och drabba fattiga människor hårt (särskilt barn).
ofta instiftades förr fonder som skulle stödja mindre bemedlade aka fattiga, idag fokuserar de mycket på tandläkarbesök, glasögon, kunna åka på kollo osv.
kolla runt lite, tror tex att det finns någon bok som har samlat alla fonder.
Citera
2012-09-22, 14:21
Medlem
TheMeaningOfLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
jag har för mig att det finns en hel del stipendier att söka av typen -jag behöver råd med glasögon.
det anses vara en orättvisa och drabba fattiga människor hårt (särskilt barn).
ofta instiftades förr fonder som skulle stödja mindre bemedlade aka fattiga, idag fokuserar de mycket på tandläkarbesök, glasögon, kunna åka på kollo osv.
kolla runt lite, tror tex att det finns någon bok som har samlat alla fonder.

Det jag sett verkar vara riktat främst mot barn. Men ska kika runt lite och se om jag hittar något.
Länka gärna om ni känner till några sidor där man kan söka stöd som vuxen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in