Citat:
Ursprungligen postat av Ustyugov2
Är för dåligt insatt i den tidens politik för att veta varför tydliga nationella partier dök upp och vad som de störra etablerade partierna enligt dessa gjorde dåligt. Skulle tippa på att det handlade om att de nationella var mer för utpräglad antikommunism och en annan ekonomisk modell, förmodligen korporatistisk.
Det var väl samma snack då som nu bland de "nationella", att de styrande var köpta av judar och liknande. Redan SSS konstaterade ju att det svenska folket var på väg att utrotas, så det är ni knappast först med.
Citat:
Men Erlander prisade ju tidigare förd politik när han uttalade sig om Sveriges rasliga homogenitet angående USAs raskravaller på 60-talet.
Tror inte att hans uttalande innebär att han automatiskt försvarade den tidigare rasforskningen direkt, även om steriliseringar mycket riktigt förekom ganska länge.
Citat:
Om jag levat i Sverige på 40-talet hade jag undrat varför jag skulle rösta på SSS när S eller något annat av partierna ger ett svenskt och tryggt Sverige utan att förespråka genetisk undergång och konstig/fientlig kultur. De stora partierna gav och förespråkade det som uttalade nationella gör idag.
Du hade säkert inte undrat, det är nämligen samma typ av personer som dras till SvP idag som drogs till SSS på den tiden. Du hade garanterat röstat på dem och känt dig hemma där, och något stöd fanns det, precis som idag, inte att tala om för era idéer.