2012-09-21, 21:58
Medlem
oojEs avatar
Hej tänker lite djupt på hur man kan göra en egen sökmotor som tex. Bing, Google etc.... Hur går det egentligen till? Vad för språk behöver man kunna Css, Html?
Citera
2012-09-21, 22:07
Medlem
micaeles avatar
CSS och HTML är språk som i sak enbart definierar utseendet på sidan. Du behöver ha kunskaper i bakomliggande språk, och då pratar vi t.ex. PHP, C#, Visual Basic (undvik!), Python och andra mer drivande varor som kan hantera databaskopplingar, lagring och liknande.

I sak är det jätteenkelt att göra en egen sökmotor, jag har gjort flera för rent nöjes skull, men det hänger på att man har oändligt med kraft för att söka av nätet, oändligt med kraft för att lagra resultat och kopplingar, och extremt kunnande i att göra snabba sökningar även då man hanterar miljarder utav databasrader.
Citera
2012-09-21, 22:09
Medlem
oojEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
CSS och HTML är språk som i sak enbart definierar utseendet på sidan. Du behöver ha kunskaper i bakomliggande språk, och då pratar vi t.ex. PHP, C#, Visual Basic (undvik!), Python och andra mer drivande varor som kan hantera databaskopplingar, lagring och liknande.

I sak är det jätteenkelt att göra en egen sökmotor, jag har gjort flera för rent nöjes skull, men det hänger på att man har oändligt med kraft för att söka av nätet, oändligt med kraft för att lagra resultat och kopplingar, och extremt kunnande i att göra snabba sökningar även då man hanterar miljarder utav databasrader.

Nice man du verkar jävligt kunnig . Dessutom tack för tipsen!..Haru en länk där man kan tjuvtitta lite på din/dina sökmotorer?
Senast redigerad av oojE 2012-09-21 kl. 22:12. Anledning: kallt
Citera
2012-09-21, 22:12
Medlem
gulaLejonets avatar
vad ska sökmotorn heta?
Citera
2012-09-21, 22:14
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oojE
Hej tänker lite djupt på hur man kan göra en egen sökmotor som tex. Bing, Google etc.... Hur går det egentligen till? Vad för språk behöver man kunna Css, Html?
Om du vill använda och anpassa en befintlig sökmotorlösning så kolla t.ex. Webkite. Om du ska koda en sökmotor från början kan du än så länge strunta i gränssnittet, det du behöver bygga är en spindel som hämtar samt lagrar och indexerar information i en databas. Så det är databaser som du ska kika på först.
Citera
2012-09-21, 22:14
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulaLejonet
vad ska sökmotorn heta?

Nya Google

ont: du måste kunna programera först
Citera
2012-09-21, 22:15
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Nice man du verkar jävligt kunnig . Dessutom tack för tipsen!..Haru en länk där man kan tjuvtitta lite på din/dina sökmotorer?
Nix, dom finns inte offentligt för tillfället. Det är hobbyprojekt som söker av nätet och följer länkar, sparar resultat på olika intrikata sätt och presenterar på det sätt jag själv vill ha det. Problemet är inte att göra en spindel som söker av nätet, problemet är att skala upp det till den storlek som behövs för att det ska vara användbart...
Citera
2012-09-21, 22:17
Medlem
Programmeringsmässigt så behöver du inte kunna ett dugg, i princip. Det finns flera stycken som är öppen källkod: http://en.wikipedia.org/wiki/Web_crawler

Det stora problemet är nog hårddisk utrymmet och trafikkostnaden. Du kommer behöva mycket mycket utrymme, några TB hårddiskar räcker nog inte långt.
Citera
2012-09-21, 22:19
Medlem
oojEs avatar
Jävligt trevligt grabbar tack för tipsen!......Men hur långt tid skulle ett sådant projekt ta?...och kommer folk verkligen att vilja använda den?....Vad är skillnaden mellan mitt och googles?...är det för att Google kan lagra typ allt möjligt och att de säljer annonser?
Citera
2012-09-21, 22:24
Medlem
sommarlovs avatar
Precis som Google måste du komma på en bra idé.
Innan Google fungerade alla sökmotorer inte bättre än en vanlig ordsökning.
Google listar träffarna efter antalet relevanta länkar från andra sidor...
Citera
2012-09-21, 22:27
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Jävligt trevligt grabbar tack för tipsen!......Men hur långt tid skulle ett sådant projekt ta?...och kommer folk verkligen att vilja använda den?....Vad är skillnaden mellan mitt och googles?...är det för att Google kan lagra typ allt möjligt och att de säljer annonser?
Skillnaden är att Google är en aning större och komplexare: http://en.wikipedia.org/wiki/Google_platform
Citera
2012-09-21, 22:31
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Time to market, precis som Twitter och Dropbox - timing är allt. Tänk framåt - vad tror du kommer att behövas om 2-3 år? Min gissning är att sökmotorer måste kunna integreras till föremål och/eller kopplas till vardagsbehov. Den dagen kommer då "att googla" blir en omväg för att få ett svar - ungefär som om du skulle behöva hämta en telefonkatalog i pappersform för att hitta telefonnummer till en kompis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in