2012-09-21, 22:40
Medlem
oojEs avatar
haha helt rätt. tack!...man skall alltid tänka framåt...aldrig ge upp....och försöka göra det bästa för att alla ska både hade enkelt och bra.... därav ett unikt sökmötor
Citera
2012-09-21, 23:06
Medlem
Mysfarbrorn-s avatar
Att enbart kunna programmera räcker inte helt och hållet. För att sökmotorn överhuvudtaget ska kunna gå att använda i någon mening behöver du på något sätt lista ut vilka träffar som är relevanta till sökningen.

Google har löst detta problem via deras berömda Google PageRank som utvecklades av Sergei Brin och Lawrence Page, vilket bygger på en matematisk formel. Formeln i sig bygger på elementär linjär algebra, och är förhållandevis simpel:

r = Hr
Där r är H's egenvektor.
För mer information se "THE $25,000,000,000 EIGENVECTOR"

Nåväl, vad jag vill säga är att om du vill göra en sökmotor som du faktiskt kan dra nytta av så behöver du goda kunskaper inom matematik.

Frid!
Citera
2012-09-22, 00:19
Medlem
Om man kollar på Google så använder nog dom ganska många olika språk, såklart så krävs det lite erfarenhet av webbutvecklings språken.
Citera
2012-09-22, 10:16
Medlem
Protons avatar
Egna projekt -> Övriga utv. frågor /Mod
Citera
2012-09-22, 14:35
Medlem
winINCs avatar
Kan ju också säga det att googles sökmotor baseras inte så mycket på den formeln längre. De lägger mycket vikt på tidigare sökningar, youtube-klipp kollade på etc etc. Så din historia har mycket vikt i deras sökningar.

Det är något du inte kommer kunna använda eftersom du inte äger youtube eller någon annan stor sida.
Citera
2012-09-22, 15:42
Medlem
Mysfarbrorn-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winINC
Kan ju också säga det att googles sökmotor baseras inte så mycket på den formeln längre. De lägger mycket vikt på tidigare sökningar, youtube-klipp kollade på etc etc. Så din historia har mycket vikt i deras sökningar.

Det är något du inte kommer kunna använda eftersom du inte äger youtube eller någon annan stor sida.

Absolut, det stämmer. Google tar fram sina sökresultat så att de ska passa in till vad vederbörande brukar gå in på för sökresultat och liknande. Men fortfarande så behöver du på något sätt avgöra huruvida en träff är relevant till ditt sökord eller inte, vilket avgörs med hjälp av formeln.

Men som sagt det stämmer det du säger, men anledningen till Googles framgång är just deras PageRank. Och det var det jag ville få fram i min post.
Citera
2012-09-22, 17:40
Medlem
oojEs avatar
Haha riktigt najs fakta jag fått. Men när ni kan så mycket..Varför gör ni inte något eget och blir framgångsrika på det? Jag menar jag är inte den perfekta snubben för matematiken men. Det kanske inte behöves. Peace!
Citera
2012-09-22, 19:39
Medlem
winINCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oojE
Haha riktigt najs fakta jag fått. Men när ni kan så mycket..Varför gör ni inte något eget och blir framgångsrika på det? Jag menar jag är inte den perfekta snubben för matematiken men. Det kanske inte behöves. Peace!

För du kan inte konkurera med google. bing är bara så stort som det är(vilket inte är särskillt stort) för att microsoft har det som standard i IE.

Googla har till och med blivit ett verb i söksammanhang, så nej, du har inte en chans att få användare även om du har en bättre sökmotor sett till resultat.

Mycket hänger på hur mycket olika saker de har kopplade till sin sökmotor också, de har en översättare, bildsökning och bakvänd bildsökning, de har G-mail, youtube, maps, google docs... De har helt enkelt tagit över hela marknaden. Så enda chansen du har är att komma på något helt nytt och sedan koppla din bättre sökmotor till detta på samma sätt, då kanske du får användare.
Citera
2013-05-21, 17:15
Medlem
oojEs avatar
Tack!
Citera
2013-05-22, 12:15
Medlem
gotos avatar
Har läst att Googles sökalgoritm är ett väldigt omfattande C++-program, vilket är ganska rimligt.

Man har två huvudsakliga språk på Google: C++ och Python, men sedan använder man förstås massor av språk, inklusive egenutvecklade Go.

Själva datan är distribuerat över många maskiner.

Googles främsta konkurrensfördel är inte resultaten per se utan hur resultaten rankas.
Citera
2013-05-22, 12:37
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goto
Har läst att Googles sökalgoritm är ett väldigt omfattande C++-program, vilket är ganska rimligt.

Man har två huvudsakliga språk på Google: C++ och Python, men sedan använder man förstås massor av språk, inklusive egenutvecklade Go.

Själva datan är distribuerat över många maskiner.

Googles främsta konkurrensfördel är inte resultaten per se utan hur resultaten rankas.
Men om man i sin egen sökmaskin inte behöver tusentals samtidiga sökfrågor, distribuerat data, snabb datasökning från hårdskivorna, riktigt samma enorma datamängder, begränsat med för-sökta sökord, web-crawling med enkel rakt av algoritm, flera servers och internet förbindelser, osv.

En liten sökmaskin för endast en enda användare torde vara enormt mycket enklare, på en dator med en internetförbindelse och en enkel databas. I synnerhet en användare som gör sökfrågor antingen då webcrawlern är off-line eller så att man beordrar webcrawlern att hitta nåt specifikt. Man kunde ju göra en egen sökmaskin enbart som en webcrawler -- altså helt utan lokalt data och vänta på svaren några timmar eller dagar.
Citera
2013-05-22, 20:26
Medlem
gotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Men om man i sin egen sökmaskin inte behöver tusentals samtidiga sökfrågor, distribuerat data, snabb datasökning från hårdskivorna, riktigt samma enorma datamängder, begränsat med för-sökta sökord, web-crawling med enkel rakt av algoritm, flera servers och internet förbindelser, osv.

En liten sökmaskin för endast en enda användare torde vara enormt mycket enklare, på en dator med en internetförbindelse och en enkel databas. I synnerhet en användare som gör sökfrågor antingen då webcrawlern är off-line eller så att man beordrar webcrawlern att hitta nåt specifikt. Man kunde ju göra en egen sökmaskin enbart som en webcrawler -- altså helt utan lokalt data och vänta på svaren några timmar eller dagar.

Tro det eller ej, men jag har byggt en mindre, specialanpassad sökmaskin. Använde Lucene för textsökningen och en dokumentdatabas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in