2012-09-21, 20:29
Medlem
Tjingeling!
Köpte idag ett 32gb usb-minne på expert, var ju så billigt!
men nu tänkte jag att det hade varit bra om man kunde använda det för både ubuntu och allmän lagring. Är detta möjligt? försökte hitta något sätt att partionera minnet, men det verkar inte funka längre.

Tack
Citera
2012-09-21, 22:33
Medlem
sommarlovs avatar
Finns massor med guider som visar hur du installerar en live-dist, den borde inte ta så mycket plats, så du kan skapa flera partitioner, för olika ändamål.
Citera
2012-09-21, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Finns massor med guider som visar hur du installerar en live-dist, den borde inte ta så mycket plats, så du kan skapa flera partitioner, för olika ändamål.
men hela minnet används som bootningsbart då? (alltså jag kan inte använda som lagringsmedia?)
Citera
2012-09-21, 23:15
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djztek
men hela minnet används som bootningsbart då? (alltså jag kan inte använda som lagringsmedia?)
Med allehanda metoder kan du göra en lagringssticka bootbar. Vad du sedan lagrar för filer på den utöver "bootfilerna" har egentligen ingen betydelse, dessa filer kan du alltid accessa inom ramen för det operativsystem och filsystem du bootat under och ofta också transparent mellan olika miljöer så länge det inte är rena OS-specifika programfiler.

Jag är inte helt säker på att tråden hör hemma just här i Windows, eftersom det inte framgår någon specifikation om den grundläggande datormiljön plus att det nämns önskemål om att kunna dela USB-minnet från Ubuntu-miljö.

Jag kör på en avvaktande trådlåsning eller trådflytt, ligger lågt lite och ger möjlighet till kompletterande uppgifter/frågor och tips/pekningar.

● modOlof
Citera
2012-09-22, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
Med allehanda metoder kan du göra en lagringssticka bootbar. Vad du sedan lagrar för filer på den utöver "bootfilerna" har egentligen ingen betydelse, dessa filer kan du alltid accessa inom ramen för det operativsystem och filsystem du bootat under och ofta också transparent mellan olika miljöer så länge det inte är rena OS-specifika programfiler.

Jag är inte helt säker på att tråden hör hemma just här i Windows, eftersom det inte framgår någon specifikation om den grundläggande datormiljön plus att det nämns önskemål om att kunna dela USB-minnet från Ubuntu-miljö.

Jag kör på en avvaktande trådlåsning eller trådflytt, ligger lågt lite och ger möjlighet till kompletterande uppgifter/frågor och tips/pekningar.

● modOlof

Tack för att du inte låste tråden direkt.
Jag sitter i vanliga fall i windows och tänkte därför ha usb minnet för filer och skit som jag behöver spara externt på usb minnet. Och även då ubuntu live. jag har just nu fixat ubuntu live på stickan som funkar att boota upp på men om jag ska lagra filer där blir det så ostrukturerat och tänkte därför om det finns något sätt att i windows (eller i ubuntu) att pationera en usb sticka?
på det sättet kan man ju ha tex 5gb för OS och 28gb skit.
Citera
2012-09-22, 01:29
Medlem
tossefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djztek
Tack för att du inte låste tråden direkt.
Jag sitter i vanliga fall i windows och tänkte därför ha usb minnet för filer och skit som jag behöver spara externt på usb minnet. Och även då ubuntu live. jag har just nu fixat ubuntu live på stickan som funkar att boota upp på men om jag ska lagra filer där blir det så ostrukturerat och tänkte därför om det finns något sätt att i windows (eller i ubuntu) att pationera en usb sticka?
på det sättet kan man ju ha tex 5gb för OS och 28gb skit.

Varför kan du inte göra det ändå? Skapa en mapp för lagring bara, vad gör det om den är bootbar?
Citera
2012-09-22, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tossefar
Varför kan du inte göra det ändå? Skapa en mapp för lagring bara, vad gör det om den är bootbar?

http://imageshack.us/a/img856/5386/skrmklippl.jpg
Som du kan se här så är detta in särskilt organiserat och strukturerat, skulle föredra om det är möjligt att kunna partionera precis som man göra med en vanlig hårddisk. Men det kanske inte går?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in