2012-09-21, 19:53
Medlem
Jag behöver lite tips och råd.
Jag har svart färgat hår,men vill ha min naturliga hårfärg tillbaka.
Jag hade lite åt det rödblonda/honungsblonda håret förut.
Jag undrar vad som är bäst, blekning eller avfärgning? Och efter det,ska man färga till någon ton som är lik min naturliga hårfärg? Räcker det med en gång att göra det?
Ge gärna tips på billiga men bra hårfärger/blekningar/avfärgningar som jag ska använda.

Sen är det så konstigt då jag tappar jätte mycket hår, när jag borstar det, drar egenom det när jag duschar och så... Väldigt läskigt är det, men det har vart såhär i kanske ett halv år nu men jag har inte blivit något tunnhårigare... Varför är det så?
Citera
2012-09-21, 21:21
Medlem
Zelogaths avatar
Att man tappar hår kan bero på flera olika orsaker; stress/depression, vitaminbrist, dålig hårvård bland annat.
Alla färgningar och avblekningar sliter på håret, så att gå från färgat svart och till blond i en handvändning skulle jag personligen inte göra..
Men sedan är ju jag ganska rädd om mitt hår och har bara tonat det några gånger.
Citera
2012-09-22, 00:30
Medlem
Börja med att gå och klippa dig så ger du ditt hår en bättre chans om du verkligen vill ljusa upp det. Om du bestämt dig för att göra det hemma, testa avfärgning innan du bleker! Det sliter inte alls lika mycket. Color B4 som det heter finns på Kicks, Åhléns och Lindex och kostar ca 160 kr. På mig funkar det iaf. Ta den starkaste varianten men var beredd på att få upprepa proceduren (lägg i toning, ej permanent färg mellan gångerna om det ser förjävligt ut). Det är nästan omöjligt att veta hur resultatet blir, speciellt eftersom att du har svart och kanske har flera lager med färg på längderna?
Alternativa lösningar:
Långt hår- Få hjälp med att bleka slingor till en början
Kort hår- Låt det växa en bit och klipp bort det svarta
Citera
2012-09-22, 01:03
Medlem
"Billigt" och "bra" går sällan ihop. Det bästa är att lalla iväg till frisören, men det kommer också kosta en förmögenhet.
Slingblek håret istället för att köra i en blekning i allt, det ger ett naturligare övergångsresultat och sliter inte lika jävligt varje gång, så man har lite mer känsla för när håret inte klarar mer. Använd mängder med inpackningar och balsam emellan blekningsomgångarna, och blek inte oftare än max en gång i veckan. Hur många gånger som krävs är helt upp till hur lättblekt ditt hår är, sånt varierar enormt.
Poängen är att ta hand om håret under tiden och låta det ta tid, annars kan du snagga dig med en gång eftersom allt hår ändå kommer gå förlorat. Typiskt problem bland otåliga småungar som inte inser att håret aldrig kan läka från den misshandeln blekningar åstadkommer, så gör inte samma misstag.
Vill du verkligen ha tillbaka din originalfärg så du slipper färga sen bör du gå till frisören för att färga det när du blekt klart, de kan blanda till en passande nyans istället för att du skall välja en som är nära från hyllan i den lokala mataffären. Och klippa topparna, det kommer behövas.

Håravfall finns det inte allt för mycket att göra åt. Käkar man dåligt kan vitamintillskott hjälpa, sen kan du alltid köpa en bättre borste. Fastnar borsten/kammen i håret när man reder ut det rycker man i regel loss en del.
Citera
2012-09-22, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banankalas
Börja med att gå och klippa dig så ger du ditt hår en bättre chans om du verkligen vill ljusa upp det. Om du bestämt dig för att göra det hemma, testa avfärgning innan du bleker! Det sliter inte alls lika mycket. Color B4 som det heter finns på Kicks, Åhléns och Lindex och kostar ca 160 kr. På mig funkar det iaf. Ta den starkaste varianten men var beredd på att få upprepa proceduren (lägg i toning, ej permanent färg mellan gångerna om det ser förjävligt ut). Det är nästan omöjligt att veta hur resultatet blir, speciellt eftersom att du har svart och kanske har flera lager med färg på längderna?
Alternativa lösningar:
Långt hår- Få hjälp med att bleka slingor till en början
Kort hår- Låt det växa en bit och klipp bort det svarta

Jag har färgat mitt hår svart i kanske ett år nu, varannan månad och så. Blir det svårare då att få en ljusare ton?
Citera
2012-09-22, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheh
"Billigt" och "bra" går sällan ihop. Det bästa är att lalla iväg till frisören, men det kommer också kosta en förmögenhet.
Slingblek håret istället för att köra i en blekning i allt, det ger ett naturligare övergångsresultat och sliter inte lika jävligt varje gång, så man har lite mer känsla för när håret inte klarar mer. Använd mängder med inpackningar och balsam emellan blekningsomgångarna, och blek inte oftare än max en gång i veckan. Hur många gånger som krävs är helt upp till hur lättblekt ditt hår är, sånt varierar enormt.
Poängen är att ta hand om håret under tiden och låta det ta tid, annars kan du snagga dig med en gång eftersom allt hår ändå kommer gå förlorat. Typiskt problem bland otåliga småungar som inte inser att håret aldrig kan läka från den misshandeln blekningar åstadkommer, så gör inte samma misstag.
Vill du verkligen ha tillbaka din originalfärg så du slipper färga sen bör du gå till frisören för att färga det när du blekt klart, de kan blanda till en passande nyans istället för att du skall välja en som är nära från hyllan i den lokala mataffären. Och klippa topparna, det kommer behövas.

Håravfall finns det inte allt för mycket att göra åt. Käkar man dåligt kan vitamintillskott hjälpa, sen kan du alltid köpa en bättre borste. Fastnar borsten/kammen i håret när man reder ut det rycker man i regel loss en del.

Tack för råden, frisören kommer helt gå bort för det är ändå alldeles för dyrt för mig men ska försöka vara försiktig med håret och använda mycket inpackningar
Citera
2013-11-30, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thedoors4
Tack för råden, frisören kommer helt gå bort för det är ändå alldeles för dyrt för mig men ska försöka vara försiktig med håret och använda mycket inpackningar

Jag hade varit platinablond i år, och sedan i augusti i år skulle min bror gifta sig och jag kände att ville göra en förändring. Så jag färgade det blåsvart och självklart vart det blåare eftersom att jag var så ljus. Jag ångrade mig direkt när jag lät färgen verka. Men jaja det var ju bara att gå på bröllop i blått hår :/
Sedan läste jag om colour B4 att det skulle va så bra och så, så jag köpte mig en förpackning och
för er som inte vet är colour B4 en avfärgning utan ammoniak och blekmedel. Det färgar inte håret utan "drar" ur färg.

Hur som helst, jag använde en förpackning och fick bort allt det blå. Istället blev håret kopparfärgat. Men jag var inte riktigt nöjd så en vecka senare gjorde jag en nytt försök och det blev lite ljusare. Men det var ju inte heller så jag ville ha, men jag tänkte att jag inte skulle göra ett tredje försök pga priset. En förpackning kostar trots allt 150 kr på ica maxi.

Därefter gav jag mig på en blondering och håret blev betydligt ljusare än om jag hade gått direkt till blekningen. Så jag tror på att även om inte så jättemycket färg försvinner av colour B4 så tar den ändå bort många pigment som gör det lättare att bleka det efter eller vad man nu vill göra med håret.

Efterbehandlingen gör dessutom så att håret får rätt ph, vilket gör att man kan färga det direkt efter. Men jag vet inte hur bra det är att bleka direkt efter, så man kanske bör vänta någon vecka.

Men en sak skall man tänka på att det är mycket sköljande efteråt och det luktar pyton. Men är ett bättre alternativ om man vill göra en avfärgning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in