Citat:
Ursprungligen postat av
Thedoors4
Tack för råden, frisören kommer helt gå bort för det är ändå alldeles för dyrt för mig men ska försöka vara försiktig med håret och använda mycket inpackningar

Jag hade varit platinablond i år, och sedan i augusti i år skulle min bror gifta sig och jag kände att ville göra en förändring. Så jag färgade det blåsvart och självklart vart det blåare eftersom att jag var så ljus. Jag ångrade mig direkt när jag lät färgen verka. Men jaja det var ju bara att gå på bröllop i blått hår :/
Sedan läste jag om colour B4 att det skulle va så bra och så, så jag köpte mig en förpackning och
för er som inte vet är colour B4 en avfärgning utan ammoniak och blekmedel. Det färgar inte håret utan "drar" ur färg.
Hur som helst, jag använde en förpackning och fick bort allt det blå. Istället blev håret kopparfärgat. Men jag var inte riktigt nöjd så en vecka senare gjorde jag en nytt försök och det blev lite ljusare. Men det var ju inte heller så jag ville ha, men jag tänkte att jag inte skulle göra ett tredje försök pga priset. En förpackning kostar trots allt 150 kr på ica maxi.
Därefter gav jag mig på en blondering och håret blev betydligt ljusare än om jag hade gått direkt till blekningen. Så jag tror på att även om inte så jättemycket färg försvinner av colour B4 så tar den ändå bort många pigment som gör det lättare att bleka det efter eller vad man nu vill göra med håret.
Efterbehandlingen gör dessutom så att håret får rätt ph, vilket gör att man kan färga det direkt efter. Men jag vet inte hur bra det är att bleka direkt efter, så man kanske bör vänta någon vecka.
Men en sak skall man tänka på att det är mycket sköljande efteråt och det luktar pyton. Men är ett bättre alternativ om man vill göra en avfärgning.