2012-09-27, 01:37
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RastaFelix
Vem var det egentligen som misshandlade flicka? Har hört att det var varken pappan eller mamman som gjorde det, utan att hon blev lämnad till en annan man? Styvpappa? Vad är det frågan om?

Mamman försvann. Socialnämnden i Lund lät mammans pojkvän ta hand om flickan. De trodde (felaktigt) att han var pappan - inget DNAtest gjordes.

Det var den pojkvännen (fd?) som misshandlade flickan sägs det. Blev dock inget åtal pga att det inte kunde bevisas att han gjorde det.
2012-09-27, 05:59
Medlem
Har inte orkat läsa igenom hela denna tråd men en sak jag inte riktigt förstått är detta kring adoptionen av Hadile. Dom fosterföräldrar hon är hos nu är ju båda för gamla för att adoptera. Verkar ändå som om många svenskar tycks ha trott att dessa två skulle fått adoptera Hadile.

Noterbart är också den denna svenska fostermammas otroligt nedlåtande uttalande riktat mot den biologiska mamman.

Citat:
– Det måste tyda på någon slags brist hos en mamma om man väntar så här länge, säger Malén Liewehr.
Herregud vilket extremt korkat uttalande. Hon har ju faktiskt inte en aning om varför mamman hållit sig undan. Påminner lite om sånt folk slänger ur sig i vårdnadstvister. Allt för att få den andre att framstå som en dålig förälder. Ett riktigt klavertramp av denna suspekta gamla tant.
Senast redigerad av Andrimner 2012-09-27 kl. 06:03.
2012-09-27, 06:42
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Jag vet inte... men jag kan tänka mig att spädbarn bara placeras hos erfarna familjehem som har gott rykte. Då spelar nog 39 eller 44 mindre roll i sammanhanget.

Dessutom så kan personer äldre än 42 få adoptera om barnet i fråga har haft en familjerelation tidigare med adoptionsföräldrarna.

ex. Lisa 12 år adopteras av mormor 57 och morfar 58 efter att mamma och pappa dog i en bilolycka.

Då behövs väl ingen adoption utan man för bara över vårdnaden....!? Varför klippa av de juridiska arvförhållandet till den andra delen av släkten som barnet då inte får ärva?
Det är ju den enda juridiska skillnaden. Byta namn på ungen kan man göra ändå utan adoption när föräldrarna är döda , om det är ett problem.

Detta är väl inte förenligt till barnets bästa? I övrigt håller jag med dej helt. Man kan få vårdnaden för barn inom den egna om föräldrarna förolyckas, men att ändra vad barnet ska ärva som vuxen är väl lite onödigt? Adoption eller bara för över vårdnaden är ju bara två olika juridiska former.

Jag har ensam vårdnad om min son eftersom modern är avliden och har som bilaga i mitt testamente uttryckt att min ensam syster (inte tillsammans med sin man) ska prövas i vårdnadsfrågan, men inte att hon ska adoptera min son tillsammans med sin man. Då kan min son inte ärva efter moderns släkt vilket är en onödig begränsning som inte är förenligt med barnets bästa och han bör rimligen ha band till båda sina släktled?

Ett barn bör ju ha rätt till sitt ursprung?
Senast redigerad av Rektangel 2012-09-27 kl. 06:52.
2012-09-27, 06:54
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Klart flickan skall till sin biologiska moder! Jag blir smått äcklad av historier som denna - vit välbärgad (?) kvinna vill självförverkliga sig själv genom att vara "god" och så mycket bättre mamma, till lilla sötnosen. Undrar om hon tycker lika mycket om sötnosen när hon revolterar om ett decennium?
2012-09-27, 07:36
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Hur slutar det tror ni? Hur slutar det, ni islamofober, hur tror ni det slutar om ungen visar sig få bestående men av familjens misshandel mot henne.

Tänk vad lätt allt hade varit om inte ordet "om" hade funnits...
2012-09-27, 09:20
Medlem
glorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Klart flickan skall till sin biologiska moder! Jag blir smått äcklad av historier som denna - vit välbärgad (?) kvinna vill självförverkliga sig själv genom att vara "god" och så mycket bättre mamma, till lilla sötnosen. Undrar om hon tycker lika mycket om sötnosen när hon revolterar om ett decennium?
Fast då tänker jag på mitt tvååriga barn och hur ogärna det hade velat skiljas från mig. Biologi i all ära men det är ju totalt ovidkommande för en liten unge som bara vill ha kärlek och trygghet.
Det är därför så många reagerar som de gör och försvara familjehemmet. För att det är en mardröm för en tvååring att ryckas upp och bort från den enda familj hon känner.
2012-09-27, 09:36
Medlem
Atlanteans avatar
Självklart har inte mamman rätt till sin dotter. Svenska asylsnyftare har alltid rätt och deras mångkulturella Sverige är det bästa som har hänt utsatta människor världen runt, så dottern tillhör nu lämpligast denna skara av världsförbättrare. Hoppas det finns fler barn där ute som kan stjälas för att stärka invandringsvurmarnas hybris.
2012-09-27, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloria
Fast då tänker jag på mitt tvååriga barn och hur ogärna det hade velat skiljas från mig. Biologi i all ära men det är ju totalt ovidkommande för en liten unge som bara vill ha kärlek och trygghet.
Det är därför så många reagerar som de gör och försvara familjehemmet. För att det är en mardröm för en tvååring att ryckas upp och bort från den enda familj hon känner.

Det gläder mig att se en klok person och riktig människa i denna tråd. Blod är inte tjockare än vatten, särskilt om den biologiska modern har en svår situation (det behöver inte vara fel på mamman, utan på hennes omständigheter). Jag tolkar det som att socialnämnden i Lund ska gå till botten med barnets nuvarande situation.

Du kommer att få många konstiga, uppochnedvända svar på ditt kloka, normala inlägg, bry dig inte om bemöta det.
Senast redigerad av hammocken 2012-09-27 kl. 09:50.
2012-09-27, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloria
Det är därför så många reagerar som de gör. Det är en mardröm med Soc i Lund och familjehemsplacering utan underliggande utredning.
Det är därför så många reagerar som de gör. Statsfinansierad/ kommunalfinansierad kidnapping av barnet.
Att dessutom framhärda i att det är för "barnets bästa" och att det finns folk som sväljer den versionen ger rysningar långt utanför landets gränser. Associationer till Hitlertyskland är korrekta, likaså andra kopplingar till totalitära system.
Konsten att koka en groda bygger på att stegvis höja temperaturen tills grodan inte orkar ta sig ur grytan. Det är konstkockar bakom den här soppan.
Det är konstkockar bakom mycket i dagens Sverige.
2012-09-27, 10:26
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hammocken
Det gläder mig att se en klok person och riktig människa i denna tråd. Blod är inte tjockare än vatten, särskilt om den biologiska modern har en svår situation (det behöver inte vara fel på mamman, utan på hennes omständigheter). Jag tolkar det som att socialnämnden i Lund ska gå till botten med barnets nuvarande situation.

Du kommer att få många konstiga, uppochnedvända svar på ditt kloka, normala inlägg, bry dig inte om bemöta det.

Och det är såklart kommuntjänstemän i Lund som avgör om det är fel på mammans "omständigheter" gissar jag?

Känns liksom supertryggt att detta sköts av proffs...
2012-09-27, 10:44
Medlem
Cheetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hammocken

Men håll med om att fostermamman beter sig synnerligen olämpligt. Exponera sig med barnet i knät i tidningar och morgonsoffor ivrigt deklarerande hur gärna hon vill behålla sin lilla maskot.

Socialtjänsten i Lund kommer att stå sig slätt den dagen franska folket börjar intressera sig för fallet och kräver att få hem sin franska lilla medborgare. Tror du inte?
2012-09-27, 10:53
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lingonskogen
Det är därför så många reagerar som de gör. Det är en mardröm med Soc i Lund och familjehemsplacering utan underliggande utredning.

Det är därför så många reagerar som de gör. Statsfinansierad/ kommunalfinansierad kidnapping av barnet.

Att dessutom framhärda i att det är för "barnets bästa" och att det finns folk som sväljer den versionen ger rysningar långt utanför landets gränser. Associationer till Hitlertyskland är korrekta, likaså andra kopplingar till totalitära system.

Konsten att koka en groda bygger på att stegvis höja temperaturen tills grodan inte orkar ta sig ur grytan. Det är konstkockar bakom den här soppan.

Det är konstkockar bakom mycket i dagens Sverige.

Och dessa kockar har satsat på ett verkligt l-å-n-g-k-o-k över ett par generationer.

I grenen att skilja ett barn från dess föräldrar, så spelar Sverige i en helt egen liga betr. antalet omhändertagna barn per capita. Det fanns en liten diskussion om detta i början av 80-talet, då det bl.a. uppmärksammades av den tyska tidningen Der Spiegel.

http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-14019042.html

Den debatten kvävdes - i likhet med de flesta andra systemkritiska (och makthavarna misshagliga) synpunkter som framförs i Sverige.

Precis som varje ny ökning av antalet anmälda våldtäkter välkomnas (!) av polichefer och svenska kriminologer - med argumentet att den skyhöga och ökande anmälningsfrekvensen är ett mått på, att svenska kvinnor har blivit ännu mer jämställda, varför de till skillnad från sina norska och danska systrar är fyra (4) gånger så frimodiga, när det gäller att anmäla att de blivit våldtagna, hipp, hipp, hurra! - så anses det stora antalet barn, som omhändertas och omplaceras i Sverige, vara ett *självklart* bevis på, att det enbart är i Sverige, som STATEN förstår "barnets bästa".

Brita Sundberg-Weitman skriver:

Citat:
Redan 1981 blev jag uppmärksammad på de problem Eva fostermamman beskriver. Jag har därefter skrivit ett stort antal debattartiklar bl a i SvD, DN, Expressen och publicerade 1985 boken "Rättsstaten Åter!" Jag har under alla år avfärdats med samma svepande avståndstagande som nu får Hedda Sandström att avfärda Eva fostermamman: "inget är så bra att det inte kan bli ännu bättre, men godtycke förekommer bara i enstaka undantagsfall."

Efter att jag 2001 avgick med pension från en lagmanstjänst beslöt jag att göra en systematisk genomgång av samtliga fall där JO under en bestämd period tagit ställning till människors klagomål på sociala myndigheters sätt att ingripa till skydd för barn; det blev 169 fall under drygt två och ett halvt år. Min bok som redovisar dessa fall ("Sverige och rättsstaten på 2000-talet") bekräftar den bild Eva fostermamman ger av godtycke och visar, dessvärre, även att JO i dessa fall inte bryr sig om grundlagens krav på saklighet och opartiskhet utan så gott som enbart är intresserad av formalia. Trots att jag i likhet med Eva fostermamman framfört förslag på åtgärder för bättre rättssäkerhet har jag hos tongivande politiker, journalister mfl aldrig lyckats väcka något intresse. (min fetstil)

http://www.newsmill.se/artikel/2011/08/10/larsson-m-ste-agera-mot-dem-som-felaktigt-omh-ndertar-barn#comment-290233
Senast redigerad av Meiji 2012-09-27 kl. 10:58.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in