Citat:
Ursprungligen postat av JAQ
Genom att vara höginkomsttagare i Sverige och betala full skatt (och har ett alternativ att fuska med skatt/flytta till land med lägre skatt) kan man egentligen säga att man gör just detta?
Utbildning + sjukvård till alla inom Sverige går ju till såväl rika som fattiga. Sen om man hellre skulle låta bli att betala det eller ej är ju en annan fråga. Mat till ett svältområde kan ju kännas som mer av en quick fix än utbildning till en outbildad..
Det är inte höginkomsttagarna som byggt upp systemet, eller ändrar lagar och regler, utan det får nog anses vara en politisk fråga. Men i den mån man kan som privatperson så är ju skattebetalning absolut någonting man ska göra om man ska ta sitt ansvar och hjälpa.
Men om man som privatperson vet om att systemet har sina brister, och man vet att några faller igenom, och att tillräckligt med pengar inte når dem via någon del i "systemet", så tycker jag väl inte att det är fel att skänka en slant till ett ställe som tar hand om just sådant. Eller direkt till personen.
Jag tror faktiskt inte mat är det största problemet för uteliggare i Sverige. Jag tror snarare att boende är det största problemet hos denna gruppen. Det är ju ett måste för att ha en grund att jobba sig uppåt på, att ha ett boende.
Absolut, lite som att ge någon en fisk, eller lära dem att fiska. Men man kan inte lära dem alla att bygga hus, och odla träd till detta. Så tänker jag.