Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-03-20, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelken
Betyder det att människan har en fri vilja?

Nej. Det är "frivilligt" på så sätt att ingen har någon plikt att hjälpa någon annan.
Citera
2013-03-20, 16:20
Medlem
Bara-Robins avatar
Jag tycker nog det. När man har byggt upp ett samhälle som det finns hål i det ekonomiska skyddsnätet i så har man gjort fel, och man har en skyldighet att hjälpa dessa individer. Inte för någon personlig moral, utan för att vårat system inte har fungerat för dem.
Citera
2013-03-20, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det finns ingen moralisk skyldighet att hjälpa någon. Att hjälpa någon är alltid frivilligt.

Hur har du kommit fram till det?
Citera
2013-03-20, 22:47
Medlem
HundenVovvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Jag tycker nog det. När man har byggt upp ett samhälle som det finns hål i det ekonomiska skyddsnätet i så har man gjort fel, och man har en skyldighet att hjälpa dessa individer. Inte för någon personlig moral, utan för att vårat system inte har fungerat för dem.

Precis.
Jag ser Jorden som en biologisk kropp där vi människor är en del av den. Hjälper våra kroppars celler varandra? Självklart gör de det..de samarbetar. Jag tror de flesta kan vara eniga om att fattigdom är något fruktansvärt världen över. Och att vi ihop bör hjälpa varandra så att den minskar, just för att det är bra för oss människor ur en kollektiv synvinkel. Vi är alla i samma system och bör inte glömma att vi är gjorda på samma sätt. Ett enkelt svar tror jag inte finns. Men så länge empati existerar hos människan är jag trygg inför framtiden.
Citera
2013-03-21, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin

Genom att vara höginkomsttagare i Sverige och betala full skatt (och har ett alternativ att fuska med skatt/flytta till land med lägre skatt) kan man egentligen säga att man gör just detta?

Utbildning + sjukvård till alla inom Sverige går ju till såväl rika som fattiga. Sen om man hellre skulle låta bli att betala det eller ej är ju en annan fråga. Mat till ett svältområde kan ju kännas som mer av en quick fix än utbildning till en outbildad..
Citera
2013-03-22, 18:41
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAQ
Genom att vara höginkomsttagare i Sverige och betala full skatt (och har ett alternativ att fuska med skatt/flytta till land med lägre skatt) kan man egentligen säga att man gör just detta?

Utbildning + sjukvård till alla inom Sverige går ju till såväl rika som fattiga. Sen om man hellre skulle låta bli att betala det eller ej är ju en annan fråga. Mat till ett svältområde kan ju kännas som mer av en quick fix än utbildning till en outbildad..

Det är inte höginkomsttagarna som byggt upp systemet, eller ändrar lagar och regler, utan det får nog anses vara en politisk fråga. Men i den mån man kan som privatperson så är ju skattebetalning absolut någonting man ska göra om man ska ta sitt ansvar och hjälpa.

Men om man som privatperson vet om att systemet har sina brister, och man vet att några faller igenom, och att tillräckligt med pengar inte når dem via någon del i "systemet", så tycker jag väl inte att det är fel att skänka en slant till ett ställe som tar hand om just sådant. Eller direkt till personen.

Jag tror faktiskt inte mat är det största problemet för uteliggare i Sverige. Jag tror snarare att boende är det största problemet hos denna gruppen. Det är ju ett måste för att ha en grund att jobba sig uppåt på, att ha ett boende.

Absolut, lite som att ge någon en fisk, eller lära dem att fiska. Men man kan inte lära dem alla att bygga hus, och odla träd till detta. Så tänker jag.
Citera
2013-03-23, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det finns ingen moralisk skyldighet att hjälpa någon. Att hjälpa någon är alltid frivilligt.
Vad är en skyldighet då? Är det något som vi har över huvud taget enligt din mening?

"Nu ska jag få för mig att postulera att varje persons frihet är okränkbar även om detta innebär att tusen andra friheter inskränks kraftigt. Varför? Jag vet inte. Friheten är helig."
Citera
2013-03-23, 14:09
Medlem
Att ha ett samvete och en vision om en bättre värld är en del av vad det innebär att vara människa. Därför är vi beredda att ibland avstå egen bekvämlighet till nytta för resten av mänskligheten, eller i alla fall för den del av mänskligheten (vår familj, våra vänner, vår etniska grupp) som vi känner särskilt starkt för.

Gott så. Förväxla det bara inte med att vi skulle ha en SKYLDIGHET att hjälpa andra! För du har inte skapat den här världen, eller hur? Inte heller har du någonsin bett om att få leva i den. Inget kontrakt om rättigheter och skyldigheter blev påskrivet innan du föddes.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in