2012-09-21, 14:41
Medlem
smashcakess avatar
Så, hittade en gammal hårddisk från 2005 som jag vet är trasig. Testade att koppla in den för att se om man kunde komma åt filerna. Egentligen har jag inget viktigt på den eftersom jag varit utan den informationen i 6 år däremot så vore det kul att se vad som finns där.

Hursomhelst, kopplar in den och det verkar som att den inte ens startar upp ordentligt. Den liksom laddar igång sen kommer ett klickljud och den blir knäpptyst så börjar det om igen en halvsekund senare om och om igen.

Så, finns det något sätt att få igång den eller på nåt sätt komma åt filerna?

Vore grymt
Citera
2012-09-21, 14:57
Medlem
Skulle kunna vara något fel på läsaren. Bara den inte förstört själva "skivan" så kan du nog ge den till en vanlig datorfirma så kan de fixa den åt dig
Citera
2012-09-21, 18:01
Medlem
smashcakess avatar
Finns det inget sätt jag kan lösa detta själv på? Är inte så sugen att lägga ner en krona på att laga den då innehållet max kan innehålla ett 'nostalgiskt' värde för mig..
Citera
2012-09-21, 19:40
Medlem
Ja eftersom du inte vet felet, så kan det ju bli svårt. Det krävs ju lite teknikkunskaper för att plocka isär en hårddisk (Vilket jag inte har). Annars borde du lämna det till någon som kan. :/
Citera
2012-09-21, 19:43
Medlem
Klickljud betyder mekaniskt fel i hårddisken. Finns några möjliga lösningar, t.ex. att frysa hårddisken. Googla runt och testa om du har lust, men tror chansen är ganska liten. Hände mig tidigare i år.
Citera
2012-09-22, 23:09
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xille
Skulle kunna vara något fel på läsaren. Bara den inte förstört själva "skivan" så kan du nog ge den till en vanlig datorfirma så kan de fixa den åt dig

"Vanlig datorfirma"? Det krävs renrum och mycket speciell utrustning för att återställa "direkt från skiva".

Citat:
Ursprungligen postat av smashcakes
Finns det inget sätt jag kan lösa detta själv på? Är inte så sugen att lägga ner en krona på att laga den då innehållet max kan innehålla ett 'nostalgiskt' värde för mig..

Nej, det går inte. Visst kan du försöka med frysmetoden men chansen är mycket, mycket liten.
Citera
2012-09-23, 14:04
Medlem
PeterNosters avatar
Jag har lagat en floppydrivare en gång i tiden men en hårddisk ger jag mig inte in i. Det skulle vara om du hittade en likadan där kontrollogiken är hel så du bara behöver byta kretskortet. Men skivorna och läshuvudena är hermetiskt förslutna. Ett dammkorn där blir katastrof.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in