2012-09-21, 00:37
Medlem
Ascendancys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Ågren är den smått overkliga panikkänsla man får på morgonen efter en blöt kväll. Då man precis slår upp ögonen och minns vissa totalt jävla idiotiska saker man gjort/sagt kvällen innan. Då man bara vill fly landet med omedelbar verkan, byta identitet, självantända och dö, gå upp i rök eller vad FAN som helst.

Fast då inser man att man varken kan självantända, dö, orkar fly landet och inte ens kan smälta och flyta ut i sängen som den geggiga, skitiga sörja man känner sig som inombords. Då återstår det bara att dra täcket över sig, kura ihop sig i fosterställning, paniksvettas av skam och alkoholförgiftning, kanske gråta lite, fundera på självmord, och ligga kvar i sängen tills klockan slagit 7 på kvällen. Sen är allt lugnt igen!

Det, mina vänner, är Herr Ågren.

Fantastiskt bra förklaring! Det verkar som att jag stött på Herr Ågren ett par gånger tidigare.
Citera
2012-09-21, 01:04
Medlem
X-ray-flares avatar
"Fet Ågren" var en tjock gammal gubbe som härjade på sent 60-tal i och omkring Askersund, har för mig att han oxå vistades en tid i Motala och Hova, han var allmänt störig och gjorde sig mest känd för att han skrävlade om det mesta, gapade och skrek gjorde han på folk i hans närhet, där av kommer uttrycket en "Fet Ågren".
Citera
2012-09-21, 02:58
Medlem
PokeMes avatar
Haha, när jag gjorde lumpen så låg en i min pluton med ett riktigt träsktroll till kvinna, som tro det eller ej hette Ågren i efternamn.

Befälen fick höra denna otroligt roliga berättelse, sedan dess var han "vakna med ågren"

Så nog tror jag ågren är rätt känt i detta land

Men alla kan ju inte höra allt. So dont feel blue TS

(slängde in lite engelska i slutet där)
Citera
2012-09-21, 05:19
Medlem
Zeromatics avatar
Det används titt som tätt i Gävle, och jag vill minnas att jag har hört det i Stockholm också. Men folk säger nog "ångest" minst lika ofta också. Personligen tycker jag att det är ett lite fjantigt och förlegat uttryck som man inte bör använda om man är äldre än 22.
Citera
2012-09-21, 06:46
Medlem
Fartgupps avatar
Jag tolkar spontant "en fet ågren" som en jävla dagenefter-ångest.
Citera
2012-09-21, 07:15
Medlem
Klastrulss avatar
Skål för denna skuta: http://www.youtube.com/watch?v=5OO38xQ-k1c
Citera
2012-09-21, 07:31
Medlem
Tredagars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Ågren är den smått overkliga panikkänsla man får på morgonen efter en blöt kväll. Då man precis slår upp ögonen och minns vissa totalt jävla idiotiska saker man gjort/sagt kvällen innan. Då man bara vill fly landet med omedelbar verkan, byta identitet, självantända och dö, gå upp i rök eller vad FAN som helst.

Fast då inser man att man varken kan självantända, dö, orkar fly landet och inte ens kan smälta och flyta ut i sängen som den geggiga, skitiga sörja man känner sig som inombords. Då återstår det bara att dra täcket över sig, kura ihop sig i fosterställning, paniksvettas av skam och alkoholförgiftning, kanske gråta lite, fundera på självmord, och ligga kvar i sängen tills klockan slagit 7 på kvällen. Sen är allt lugnt igen!

Det, mina vänner, är Herr Ågren.

Oj! men honom känner jag!
Citera
2012-09-21, 07:34
Medlem
Tredagars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PokeMe
Haha, när jag gjorde lumpen så låg en i min pluton med ett riktigt träsktroll till kvinna, som tro det eller ej hette Ågren i efternamn.

Befälen fick höra denna otroligt roliga berättelse, sedan dess var han "vakna med ågren"

Så nog tror jag ågren är rätt känt i detta land

Men alla kan ju inte höra allt. So dont feel blue TS

(slängde in lite engelska i slutet där)

Not feeling blue :-)

Jag fattar bara inte hur ordet kan ha undgått mig! jag är ju inte 15 utan 25...
Ska fråga runt bland lite polare nu i helgen och återkomma med hur många som visste.
(Bor i stockholm).
Citera
2012-09-21, 07:51
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klastruls
Skål för denna skuta: http://www.youtube.com/watch?v=5OO38xQ-k1c

Bland trubadurerna och visdiktarna var väl dock Ulf Peder Olrog tidigare med att skalda om Ågren i sin Visan om Ågren. Vilket väl verkar rimligt om det nu stämmer att begreppet Ågren först skapades och spreds i studentkretsar i Lund och Uppsala - Olrog var ju en typisk akademiker, och kanske var det han som bidrog till att utöka betydelsen från vanlig "ånger" (svettig ruelse över gårdagens fylla) till "livsångest" i vidare och beständigare mening; i hans visa står ju Ågren snarare för den fördömande och förkvävande vardagsnormaliteten, de stora grå pampuscherna, som obarmhärtigt förintar studentens-konstnärens-skaldens rusiga drömmar om det sköna och det eviga, om så bara klädda i Rosenbloms torftiga gestalt och illasittande kostym.
Citera
2012-09-21, 08:44
Medlem
Tredagars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Bland trubadurerna och visdiktarna var väl dock Ulf Peder Olrog tidigare med att skalda om Ågren i sin Visan om Ågren. Vilket väl verkar rimligt om det nu stämmer att begreppet Ågren först skapades och spreds i studentkretsar i Lund och Uppsala - Olrog var ju en typisk akademiker, och kanske var det han som bidrog till att utöka betydelsen från vanlig "ånger" (svettig ruelse över gårdagens fylla) till "livsångest" i vidare och beständigare mening; i hans visa står ju Ågren snarare för den fördömande och förkvävande vardagsnormaliteten, de stora grå pampuscherna, som obarmhärtigt förintar studentens-konstnärens-skaldens rusiga drömmar om det sköna och det eviga, om så bara klädda i Rosenbloms torftiga gestalt och illasittande kostym.

Är det någon som vet hur det skapades?
Citera
2012-09-21, 08:58
Medlem
Vi har en kommunalpolitiker i staden som heter Ågren i efternamn.

Sossarna körde denna radioreklam: ''Rösta på Holmlund på Söndag, slipp Ågren på Måndag.''
Citera
2012-09-21, 09:11
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tredagar
Är det någon som vet hur det skapades?

Enligt Lars-Gunnar Andersson i radioprogrammet Språket har Catharina Grünbaum med hjälp av redaktionen för SAOB spårat det äldsta belägget till studenttidningen Lundagård år 1929, där en vers inleds:

Mitt namn är Ågren, jag kommer stilla,
mot mig blott föga Albyl förmår.
Jag sitter hos dig när du mår illa,
och dagen efter för dig gör svår.

Att döma av denna sida finns det även en fortsättning:

Se genom dimman
med skräck i sinne!
När även timman
för dig är inne,
då kommer jag, och min makt är stor.
Nu får du plågas, min bäste bror!

Om du har lupit med löpska flickor
och alltför länge gjort natt till dag,
och dryckjom drupit ur öppna svickor,
då över tröskelen stiger jag;
då ångras dansen
och brott mot buden,
då vissnar kransen,
då bleknar huden,
och så blir änden en Ånger svår
uppå all glädje du haft igår!

Den dikt som parodieras är ju Wallins Dödens Engel (och man kan kanske tänka sig att den liksom förebilden lätt låtit sig sjungas till melodin I apladalen i Värnamo). Lundagårds beryktade Q-verser och andra verser byggde ju ofta i akademisk tradition på parodier och pastischer på kända dikter. Vem som skrivit just Ågren-versen är mig obekant men redaktören detta år verkar ha varit Per Meurling - dock var det kanske inte förrän Åke Ohlmarks tillträdde på redaktionsstolen några år senare som redaktören också stod för rimmandet och diktandet i stor skala. - En rolig skildring av dessa tiders studentmiljöer finns f.ö. i Ohlmarks' memoarvolym I paradiset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in