2012-09-20, 23:05
Medlem
Tredagars avatar
Jag har några funderingar kring ordet ågren..

Är det någon annan än jag som har uppmärksammat att väldigt mycket folk här på FB skriver ågren i stället för ångest. Jag tycker mig ha ett ganska omfattande ordföråd men ågren har jag så vitt jag kan minnas aldrig stött på.
Vad är det för ord? Är det dialekt kanske? Vart kommer det ifrån?
Min iPhone (som inte är allsmäktig men nästan) vill inte att jag ska skriva ågren med litet Å utan vill nog få det till efternamnet Ågren.

Har en tråd och ett inlägg att länka till om någon vill.

/3dagar
Citera
2012-09-20, 23:07
Medlem
Ettan^s avatar
Ågren är ett anagram till "ånger", så det är ett helt vanligt play on words. Förr sa man att "sen kom Herr Ågren på besök". Sen har det väl bearbetats, så nu säger många bara "ågren" utan att skoja till det med "herr" framför.
Citera
2012-09-20, 23:08
Medlem
Bisarros avatar
Vad är det du undrar? Du vet ju att ågren betyder ångest.
Citera
2012-09-20, 23:15
Medlem
Tredagars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Vad är det du undrar? Du vet ju att ågren betyder ångest.

Hmm... Du kan väl läsa min trådstart igen, är det fortfarande otydligt är du välkommen att fråga mig på nytt!
Citera
2012-09-20, 23:22
Medlem
Tredagars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Ågren är ett anagram till "ånger", så det är ett helt vanligt play on words. Förr sa man att "sen kom Herr Ågren på besök". Sen har det väl bearbetats, så nu säger många bara "ågren" utan att skoja till det med "herr" framför.

Jaså? Jag fattar inte att jag kan ha missat det...
Vet du vart i Sverige det brukar användas? Jag har ju som sagt aldrig hört någon använda sig av det i annat än skrift på FB, först trodde jag att det var en felstavning.
Har jag förstått det rätt att någon annan sa till en person som ångrade något "att herr Ågren kom på besök"?
Men att känna ånger och att känna ångest är väldigt stor skilnad för mig, har det nu arbetats om att betyda ångest nu? Eller är det ånger man menar?
Citera
2012-09-20, 23:25
Medlem
Petesamprass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tredagar
Jaså? Jag fattar inte att jag kan ha missat det...
Vet du vart i Sverige det brukar användas? Jag har ju som sagt aldrig hört någon använda sig av det i annat än skrift på FB, först trodde jag att det var en felstavning.
Har jag förstått det rätt att någon annan sa till en person som ångrade något "att herr Ågren kom på besök"?
Men att känna ånger och att känna ångest är väldigt stor skilnad för mig, har det nu arbetats om att betyda ångest nu? Eller är det ånger man menar?

används så vitt jag vet i hela långa landet falukorv.
Senast redigerad av Petesampras 2012-09-20 kl. 23:29.
Citera
2012-09-20, 23:30
Medlem
egon2bs avatar
Likaväl som man har eufemismer för sprit och fylleri så har man »Herr Ågren« som eufemism för den ånger och ruelse som ofta infinner sig morgonen efter kvällen före.

I medicinsk mening är det ett stort steg mellan ånger och ågren å ena sidan och egentlig ångest på den varaktigt mörka sidan. Som mellanting har vi det engelska ordet “angst” som är ett lån av tyska „die Angst“.

Jämför
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ångest_(bok) (Pär Lagerkvist)
http://dictionary.reference.com/browse/angst

Den ende Ågren jag känner IRL, han är en glad filur och trubadur. I varje fall kvällen innan ågren kommer.
Citera
2012-09-20, 23:44
Medlem
Skidaddles avatar
Det finns en massa lustiga idiom med mer eller mindre märkliga orsaker. Just deal with it...

Mina favoriter är, mota Pelle i grind, samt ta sin Mats ur skolan...
Citera
2012-09-20, 23:44
Medlem
DrBums avatar
Herr Ågren, Ågren, Ångest.

Används utav äldre folk på Öland vet jag, då i kombination med bakrus..

"Jag har sådan fylle-ågren"
Citera
2012-09-21, 00:09
Medlem
Aldoes avatar
Jag får väl lägga till en liten anekdot och berätta att den svenska rapparen Organismen brukar kalla sig för Herr Ågren. Så vitt jag vet så är det (som tidigare sagts) ett ordspel på ånger.

En fet ågren lär då vara depression eller panikångest.
Citera
2012-09-21, 00:16
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aldoe
... En fet ågren lär då vara depression eller panikångest.
Många feta ågren kan kanske bidra till de långvariga och återkommande problemen.

Den som talar om en fet ågren kan göra det för att skryta. Depression och panikångest är inget man skryter med.
Citera
2012-09-21, 00:27
Medlem
Krafses avatar
Ågren är den smått overkliga panikkänsla man får på morgonen efter en blöt kväll. Då man precis slår upp ögonen och minns vissa totalt jävla idiotiska saker man gjort/sagt kvällen innan. Då man bara vill fly landet med omedelbar verkan, byta identitet, självantända och dö, gå upp i rök eller vad FAN som helst.

Fast då inser man att man varken kan självantända, dö, orkar fly landet och inte ens kan smälta och flyta ut i sängen som den geggiga, skitiga sörja man känner sig som inombords. Då återstår det bara att dra täcket över sig, kura ihop sig i fosterställning, paniksvettas av skam och alkoholförgiftning, kanske gråta lite, fundera på självmord, och ligga kvar i sängen tills klockan slagit 7 på kvällen. Sen är allt lugnt igen!

Det, mina vänner, är Herr Ågren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in