2012-09-20, 21:40
Medlem
teflonpannan69s avatar
Flashback är som bekant det i särklass största forumet för yttrandefrihet i Sverige. Med ett par miljoner unika besökare i veckan, samt nästan 700 000 medlemmar (ungefär minst en tiondel som är ''aktiva'') är Flashback ohotad etta i Sverige. Gemene man talar ofta om Flashback i dagligt tal, mer än för ett par år sedan. Medias rapporterar stort och smått, jämt och ständigt om Flashback. Det finns mer exempel på i vardagen att Flashback faktiskt påverkar och gör skillnad för många, även om det för det mesta är på en liten nivå.

Jag vet inte riktigt, men, finns det några risker med att ett enda enskilt forum har en sån dominerande ställning? Vad tror ni? Exempel på andra gigantiska ledande sidor och om det finns någon risk med deras utbredning är ju Reddit, Youtube och 4Chan, där kanske man kan dra paralleller.

Skulle vara intressant att se en diskussion kring det här.

EDIT: Diverse fördelar kan ju också tas upp! Vad för positiva, som negativa effekter kan det få för samhället att ett enskilt forum har en sån stor och dominerande roll som Flashback har.
Senast redigerad av teflonpannan69 2012-09-20 kl. 21:46.
Citera
2012-09-20, 21:43
Medlem
Flaskhalsats avatar
Jag tror helt ärligt att Flashbacks större inlevnad i dagens samhälle när det kommer till politik enbart är positivt.

Om alla svenskar hade förstått fakta, läst och tänkt rationellt hade folk sett att invandringen och politiken som "fungerar" idag inte kommer fungera när det inte finns pengar längre.
Citera
2012-09-20, 22:02
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Så länge forumet håller sig till grundtankarna om yttrandefrihet ser jag inga faror alls. Det negativa skulle därmed givetvis vara om forumet i egenskap av sin storhet börjar agera på ett sätt som inte stämmer med grundtankarna. Att det sker smärre förändringar är helt naturligt med tanke på att vi växer.
Citera
2012-09-20, 23:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
En risk, som Per Wahlöö målar ut i "Mord på 32:a våningen", är ju att man samlar alla avvikande åsikter på ett ställe & sen som i boken spränger skiten i luften = modererar sönder det hela.
Citera
2012-09-20, 23:35
Medlem
Jag tror absolut att det är positivt att folk och speciellt ungdomar hittar en kanal för att göra sin röst hörd. I enstaka fall kan det ju också göra stor skillnad, inte minst genom att övrig media regelbundet "scannar" av fb-topics och hämtar uppslag härifrån och på så vis ökar den mediala uppmärksamheten från och till för en viss händelse eller företeelse.
Så tror jag,
Citera
2012-09-21, 02:54
Medlem
Rois avatar
Jag tror och hoppas att Flashback har ett bra moderatorsystem, som gör det svårt för enskillda moderatorer att köra egna agendor. Det är annars vad jag skulle se som den största risken med att ha så stor del av samhällsdiskussionen samlad på en plats, att väldigt mycket havererar ifall flashback gör det. Många svenska alternativrörelser skulle förmodligen gå tillbaka några steg ifall Flashback försvann eller blev dysfunktionellt.
Citera
2012-09-21, 03:12
Medlem
eradnups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Jag vet inte riktigt, men, finns det några risker med att ett enda enskilt forum har en sån dominerande ställning? Vad tror ni? Exempel på andra gigantiska ledande sidor och om det finns någon risk med deras utbredning är ju Reddit, Youtube och 4Chan, där kanske man kan dra paralleller.

Skulle vara intressant att se en diskussion kring det här.

EDIT: Diverse fördelar kan ju också tas upp! Vad för positiva, som negativa effekter kan det få för samhället att ett enskilt forum har en sån stor och dominerande roll som Flashback har.
Ja, det finns ju en risk för att man blir utsatt för ett enormt Flashback-drev om man hittar på något dumt. https://www.flashback.org/t1948875
I samband med en sådan drive kan det ju stå nära till att skruva upp en krok i taket o knyta snaran.

Fördelar/nackdelar med flashback?
Information/desinformation

Information runt och omkring Svedala är ganska god. Ser man till vad som kan dyka upp Politik utrikes/Krigssituationer vet vi ganska lite. Syrientråden är ett bra exempel på båda delarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Jag tror och hoppas att Flashback har ett bra moderatorsystem, som gör det svårt för enskillda moderatorer att köra egna agendor. Det är annars vad jag skulle se som den största risken med att ha så stor del av samhällsdiskussionen samlad på en plats, att väldigt mycket havererar ifall flashback gör det. Många svenska alternativrörelser skulle förmodligen gå tillbaka några steg ifall Flashback försvann eller blev dysfunktionellt.
Det har funnits enstaka moderatorer med enstaka agendor. Dock brukar de aldrig bli långvariga. En moderator i drogodling dödade helt debatten genom att låsa varenda tråd o hänvisa till befintliga trådar. Han vart till slut så ogillad att användarna? luskade ut att han var 16år och han vart av med moderatortiteln. https://www.flashback.org/t494982lp

Flashback kommer bestå.....

Ända till den dagen det kommer något som är ännu bättre än Flashback. Sorgligt så är alla sajters öde.
Citera
2012-09-21, 06:32
Medlem
negerbarns avatar
En risk som jag kan se är att vissa likställer yttrandefrihet med sanning, "Flashback står för yttrandefrihet och censurerar inte åsikter, så därför är allt som står på Flashback sant." Vilket ju inte är sant.
Citera
2012-09-21, 10:45
Medlem
KiaWs avatar
Intressant frågeställning.

Som jag ser på det borde det inte finnas några risker med att konkurrens saknas då alla är välkomna att göra sin röst hörd. Så länge Flashback är politiskt och ekonomiskt neutralt utan yttre påtryckningsmöjligheter så borde det rent teoretiskt inte göra någon skillnad om konkurrens finns eller ej.

Skulle Flashback bli politiskt/ekonomiskt styrt kan jag absolut se vissa risker i att regler förändras och vissa röster tystas, vilket i sin tur skulle kunna påverka i viss riktning....å andra sidan, om något sådant skulle ske är jag övertygad om att konkurrens skulle dyka upp.
Citera
2012-09-21, 11:25
Medlem
Rois avatar
Jag kom just på att KFK nog är den enskillt största risken med det här forumet. Kunde man bygga runt detta "bud från ovan" med verkliga, förutsägbara regler hade man knappt ens behövat oroa sig för att admins skulle bli partiska.
Citera
2012-09-21, 11:55
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradnup
Det har funnits enstaka moderatorer med enstaka agendor. Dock brukar de aldrig bli långvariga. En moderator i drogodling dödade helt debatten genom att låsa varenda tråd o hänvisa till befintliga trådar. Han vart till slut så ogillad att användarna? luskade ut att han var 16år och han vart av med moderatortiteln. https://www.flashback.org/t494982lp

Flashback kommer bestå.....

Ända till den dagen det kommer något som är ännu bättre än Flashback. Sorgligt så är alla sajters öde.
Jag vet inte vad du vill ha sagt, användaren du länkar till har aldrig haft någon moderatorstitel...
Citera
2012-09-21, 12:01
Medlem
Hungaros avatar
Så länge Flashback står utanför den svenska mediaelitens grepp så är det ett ohotat och ständigt växande fenomen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in