2012-09-23, 12:37
Medlem
HarmonicAces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekotemplet
En invandrad pensionär får sk antagande pension, FK räknar på medelsvenssons arbetsinkomst
under levnadsåren. Därför får en invandrare högre pension än en svensk fattigpensionär, trots
invandraren kanske bara arbetat fem år.

Japp, jävligt upprörande.
Citera
2012-09-23, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Eh, du vet om att ÄFS ger invandrade pensionärer mer pengar än många "helsvenska" pensionärer får va. Förvisso bara några hundralappar mer i möjligt boendestöd men så är det.

En svensk kvinna som jobbat i 40 år inom ett låglöneyrke kommer att få några hundra mindre i månaden än en invandrare som går i pension utan att ha jobbat en dag.

Hur känns det om det stämmer?

Hela debatten är inriktad på enstaka exempel. Det gör att man lätt låter känslorna
svalla över och bli förbannad.

Jag vill få en bättre överblick titta på lite fler exempel. Det är så lätt att stirra
sig blind på några orättvisa fall där det du skriver stämmer.

Och sedan vill jag vända på steken helt och hållet.
Varför i h-e blir vi/ni sura på att invandrare får några hundralappar mer
när vi verkligen borde bli asförbannade på det befintliga systemet som
ger svenska kvinnor några hundralappar lägre?

Jag ska förklara hur jag menar.

Att valfri invandrare får ut pengar till skor och tandvård och kläder
och hyra, det kan jag bara inte bli förbannad på.

Att svenska modellen med folk som jobbat inom lågstatus yrken och
varit hemma med barnen, typiska kvinnofällan alltså, gör att dessa
personer får så jädra lite i pension, det kan jag bli förbannad
på.

Då är "ert" argument att, om vi inte tar emot flyktingar så kan vi
använda de pengarna till fattigpensionärerna. Ja, rent krasst kan vi det.

Då svarar jag. Det försvinner MILJARDER i byråkratins illastinkande träsk,
det försvinner MILJARDER i dåliga upphandlingar av klantiga tjänstemän
på exempelvis polismyndigheter och andra stora myndigheter.
Det förskingras MILJARDER under åren bland de som sitter på makten.
Vi får läsa om dessa fall konstant i media.

Invandringspolitiken kan förbättras mycket ja. Men att säga nej till
flyktingar, för att systemet suger pung, det kan jag i dagsläget
inte rättfärdiga för mig själv. Det går bara inte.

Vi har 50 miljarder dollar i utlandsreserver, fem gånger så mycket som
Finland. Vi har mycket annat som många länder tittar avundsjukt på
från Europas sydliga breddgrader. Ja, vi ska vara rädda om det vi har
men jag ser inte att flyktingar är den uteslutande faran för detta.
Citera
2012-09-23, 16:25
Medlem
Fortasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randomlove
Känner en kvinna som är nyanländen ensamstående mamma. Hon får inte ens i närheten utav vad du skrev. Hon fick istället en skitig lägenhet i rinkeby. Hon fick så lite pengar att hon var fick hitta sig ett jobb. Efter att hon hittade sig ett jobb inom hemtjänsten, drog staten in cashen så hon endast får mindre en hälften. Allt som allt får hon drygt 12.000 efter skatt

Det är fan inte tillräckligt för att klara sig i dagens samhälle????Mat, busskort, räkningar etc...

Välkommen till verkligheten säger jag till henne. Det är mer än vad jag får ut och överlever på så jag tyckte då inte att det lät så fruktansvärt fattigt.

Jag har full förståelse för att de behöver viss hjälp när de är nyanlända för att få allt att flyta på, men det är orättvisorna som man blir arg över.

Det ska vara lika villkor för ALLA.
Citera
2012-09-23, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanhafel
Sedan etableringsreformen trädde i kraft får nyanländ arbetslös invandrarmamma med tre barn följande bidrag varje månad.
> 6 510:- i etableringsersättning
> 4 500:- i etableringstillägg
> 4 500 i bostadsbidrag
> 3 754 i barnbidrag
> 2 546:- i underhållsstöd
= 21 810:- i månaden skattefritt

utöver detta har invandraren rätt till:
> 256 200:- i retroaktiv föräldrarpenning
> 12 000:- i skattefri SFI-bonus.

Invandraren kan själv välja i vilken takt föräldrarpenningen skall betalas ut. SFI-bonusen betalas vid kursens slut.

Ingen av ovanstående bidrag kan dras in för att invandraren vägrar att ta ett erbjudet jobb.
Men o andra sidan, varför ta ett jobb över huvud taget med denna ersättning.

Källa: Statskontoret.

Bra att du kollat upp då jag aldrig orkar. Nu får rashatarna och rednecksvinen se att dom inte får nå mycke bidrag vilket de alltid påstår. Den där summan är ett hån mot de stackars svin som kommer hit efter att ha blivit beskjutna och våldtagna i sina pissiga gerillaländer. Man borde öka bidraget SPECIELLT för ensamstående kvinnor med barn
Citera
2012-09-23, 17:10
Medlem
En mamma som tar ut föräldraledighet kan inte delta i etableringsersättning och således inte få både föräldrapenning och etableringsbidrag. Detsamma gäller om personen efter etableringsperioden är beroende av förörjningsstöd. Då invandrare ändå inte kan jobba enligt vissa så spelar det alltså ingen större roll.

Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
Jag försöker alltid att hålla mig undan för dessa trådar, det är antagligen pk-piskan som styr mig in i ledet.

Tyvärr kan jag inte hålla mig från att skriva här och nu, var finns jämställdhet när denna grupp specialbehandlas så? Varför får svensken långt mindre än hälften av dessa pengar? Varför gör dessa bidrag och denna specialbehandling mig som otroligt liberal och neutral ang Sveriges mångkulturella strävan så otroligt arg.

En fråga riktad till folk med insikter och kunskaper:
Hur mycket får en ensamkommande invandrare i åldern 20-25?

Får de dessa pengar?:

> 6 510:- i etableringsersättning
> 4 500:- i etableringstillägg
> 4 500 i bostadsbidrag
> 12 000:- i skattefri SFI-bonus.

???

Etableringstillägg utgår om du har barn. Bostadsbidrag (som väl egentligen är bostadstillägg?) måste mig veterligen sökas och är av vad jag förstått behovsprövat.

För att få (hela) ersättningen måste individen delta på heltid i div. aktiviteter allt enligt upprättad etableringsplan (under tiden denna plan upprättas får individen - om jag minns rätt - 75% av beloppet).
Senast redigerad av RockInRhino 2012-09-23 kl. 17:21.
Citera
2012-09-23, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analabertil
Bra att du kollat upp då jag aldrig orkar. Nu får rashatarna och rednecksvinen se att dom inte får nå mycke bidrag vilket de alltid påstår. Den där summan är ett hån mot de stackars svin som kommer hit efter att ha blivit beskjutna och våldtagna i sina pissiga gerillaländer. Man borde öka bidraget SPECIELLT för ensamstående kvinnor med barn

Det är ju redan ökat speciellt för ensamstående med barn.

Citat:
Ursprungligen postat av Fortasse
Välkommen till verkligheten säger jag till henne. Det är mer än vad jag får ut och överlever på så jag tyckte då inte att det lät så fruktansvärt fattigt.

Jag har full förståelse för att de behöver viss hjälp när de är nyanlända för att få allt att flyta på, men det är orättvisorna som man blir arg över.

Det ska vara lika villkor för ALLA.

Har du barn att försörja?
Citera
2012-09-23, 17:28
Medlem
Citat:
Eh, du vet om att ÄFS ger invandrade pensionärer mer pengar än många "helsvenska" pensionärer får va. Förvisso bara några hundralappar mer i möjligt boendestöd men så är det.

En svensk kvinna som jobbat i 40 år inom ett låglöneyrke kommer att få några hundra mindre i månaden än en invandrare som går i pension utan att ha jobbat en dag.

Hur känns det om det stämmer?

Rent nys, då ÄFS kan plockas även av svenskar (1/3 av de fåtal som uppbär ÄFS är just svenskar). Vilket jag upplyste dig om redan för 3-4 år sedan. ÄFS är i praktiken ett "socialbidrag" som garanterar en lägstanivå. Och ja, det gäller även om du uppbär sk garantipension. Folk glömmer i regel också att GP kan kombineras med bostadstillägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Ekotemplet
En invandrad pensionär får sk antagande pension, FK räknar på medelsvenssons arbetsinkomst
under levnadsåren. Därför får en invandrare högre pension än en svensk fattigpensionär, trots
invandraren kanske bara arbetat fem år.

Källa?
Senast redigerad av RockInRhino 2012-09-23 kl. 17:32.
Citera
2012-09-23, 17:55
Medlem
Efefiles avatar
hur mycket får en 20 åring i bidrag då som bor själv i lägenhet utan barn?
Citera
2012-09-23, 18:00
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randomlove
Känner en kvinna som är nyanländen ensamstående mamma. Hon får inte ens i närheten utav vad du skrev. Hon fick istället en skitig lägenhet i rinkeby. Hon fick så lite pengar att hon var fick hitta sig ett jobb. Efter att hon hittade sig ett jobb inom hemtjänsten, drog staten in cashen så hon endast får mindre en hälften. Allt som allt får hon drygt 12.000 efter skatt

Det är fan inte tillräckligt för att klara sig i dagens samhälle????Mat, busskort, räkningar etc...
12.000 netto när man är ensamstående utan barn bör vara mer än tillräckligt för att klara sig.

Jag tror att det största problemet i den här tråden (förutom det faktum att alla är så jävla aggressiva och inte kan diskutera sansat och ta till sig ny information som framkommer) är att man jämför på individnivå. Visst är det så att majoriteten av invandrare knappast plockar ut 21.000 netto varje månad. På samma sätt är det inte en majoritet av svenska gamlingar som är s.k. fattigpensionärer. Ställer man den ena extrema utkanten mot den andra (d.v.s. invandrare som plockar ut "max" mot pensionärer som knappt har mat på bordet) så ser det såklart illa ut. På samma sätt kan man väldigt lätt vända på kakan och peka på svenska pensionärer som har det relativt bra, och invandrare som av olika anledningar diskvalificeras från olika bidrag och lever sämre än den genomsnittlige pensionären.

Man måste därför i en sån här diskussion se till helhetsbilden. Är det rimligt att den genomsnittlige invandraren tjänar så pass mycket pengar att ett heltidsjobb skulle innebära endast ett par hundralappar extra i plånboken varje månad? Skapar det incitament att jobba över huvud taget? Tid är ju också pengar, och för många är det antagligen väldigt acceptabelt att "offra" en tusenlapp i månaden i utbyte mot att få vara ledig och umgås med sina landsmän.

Personligen skulle jag (i denna diskussion, bortsett från mina åsikter om invandring ö.h.t.) gärna se att en invandrare som lever i landet under en "introduktionsperiod" får så pass mycket att denne klarar av att överleva. De ska inte behöva svälta, men de ska inte heller ha så mycket pengar över att de kan köpa en 50-tums plasma-TV och nyaste iPhone 5 till sina barn. Låt samhället betala för boende och övriga utgifter, inför matkuponger så att de bara kan handla mat för pengarna, och uppmuntra invandrarna att delta i SFI och liknande. De behöver inte några lösa pengar alls under denna tid - då ska fokus helt ligga på att komma in i samhället, lära sig språket och ta sig in på arbetsmarknaden.

Vi gör mer än tillräckligt bara genom att släppa in dem i landet. Precis som Ullenhag själv säger är dessa invandrare ofta människor som flyr från krigsdrabbade områden där de knappt kan gå ut på gatan utan att riskera att dö, eller så har de inte tillgång till mat eller vatten. Att få komma hit och bo i en "skitig" tvåa, få gratis mat, vatten, utbildning och sjukvård samt inte behöva oroa sig för att huset ska bli bombat mitt i natten bör vara allt de önskar sig och mer därtill.

Det är totalt orimligt att slänga in dessa invandrare i ghetton tillsammans med sina landsmän, dumpa en massa pengar på dem och sen förvänta sig att de ska ge sig ut och börja leta jobb. Har man denna taktik kan man inte klaga när det visar sig (vilket det har gjort) att otroligt stora andelar av dessa grupper är långtidsarbetslösa och inte ens har bemödat sig att lära sig svenska.
Citera
2012-09-23, 18:15
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Rent nys, då ÄFS kan plockas även av svenskar (1/3 av de fåtal som uppbär ÄFS är just svenskar). Vilket jag upplyste dig om redan för 3-4 år sedan. ÄFS är i praktiken ett "socialbidrag" som garanterar en lägstanivå. Och ja, det gäller även om du uppbär sk garantipension. Folk glömmer i regel också att GP kan kombineras med bostadstillägg.

Ok vi räknar på en ensamstående. Född 1945. Bor i Bengtsfors.

Garantipension = 7 810 kr, efter skatt ca 6529
Bostadstillägg om din hyra är på 6200 kr = 4800 kr

Totalt 11329

ÄFS = 5 137 kr
Hyran betalas upp till 6200 kr

Totalt 11337

Källor: https://www.pensionsmyndigheten.se/G...nsStorlek.html
https://secure.pensionsmyndigheten.se/BtpPrognos.html
http://www.pensionsmyndigheten.se/3085.html
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ska...-ut-din-skatt/

Så, frågor på det RockinRhino?
Citera
2012-09-23, 19:12
Medlem
Citat:
Ok vi räknar på en ensamstående. Född 1945. Bor i Bengtsfors.

Garantipension = 7 810 kr, efter skatt ca 6529
Bostadstillägg om din hyra är på 6200 kr = 4800 kr

Totalt 11329

ÄFS = 5 137 kr
Hyran betalas upp till 6200 kr

Totalt 11337

Källor: https://www.pensionsmyndigheten.se/G...nsStorlek.html
https://secure.pensionsmyndigheten.se/BtpPrognos.html
http://www.pensionsmyndigheten.se/3085.html
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ska...-ut-din-skatt/

Så, frågor på det RockinRhino?
[MYT:] Äldreförsörjningsstödet är högre än garantipensionen
Garantipension till ensamstående är 7597 kr per månad före skatt och sedan kan bostadstillägg på maximalt 4 650 kr månad beviljas (om hyran är 5 000 kr). Äldreförsörjningsstödet består av två delar, dels en skälig levnadsnivå på 4 831 kr per månad, dels en skälig bostadskostnad på maximalt 6 200 kr (om hyran är så hög). Garantipensionen är inte inkomstprövad. Däremot beror äldreförsörjningsstödets storlek på pensionärens inkomster efter skatt.
Även om garantipensionen är skattepliktig är denna pension, också sedan skatten är dragen, högre än beloppet för skälig levnadsnivå. En garantipensionär kommer aldrig att i total nettosumma få mindre än en person med äldreförsörjningsstöd om de i övrigt har samma förhållanden. Även en garantipensionär kan få äldreförsörjningsstöd.
Nej. Faktiskt inte. Du gör gällande att invandrare har en gräddfil. Jag har påtalat det felaktiga i det. Dels vad gäller tillträdet (ÄFS kan uppbäras även av svenskar, även de som dessutom har GP) och dels vad gäller det gräddiga (ÄFS är motsvarigheten till försörjningsstöd). Nota bene: Garantipensionen är tillskillnad från ÄFS inte inkomstprövad.

Du kan som mest få 4 820 kronor per månad i bostadstillägg. Det är 93 procent av en bostadskostnad på 5 000 kronor plus ett tillägg på 170 kronor. Om du har en bostadskostnad som är högre än 5 000 kronor kan du ändå inte få mer än 4 820 kronor i bostadstillägg, men om du har låga inkomster kan du ha rätt till ytterligare ersättning i form av särskilt bostadstillägg eller äldreförsörjningsstöd.
Frågor på det?
Senast redigerad av RockInRhino 2012-09-23 kl. 19:15.
Citera
2012-09-23, 19:19
Medlem
MoLoKs avatar
Ja, varför använder du gamla siffror?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in