2014-08-06, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Euripides
Men vänta nu, varför får de här typerna RETROAKTIVT barnbidrag? Ska vi betala dem pengar bara för att de har satt massa hottentottar till världen i sina smutsiga och eländiga länder? Vad är logiken bakom det retroaktiva stödet? De som beslutade om detta måste ju vara förståndshandikappade eller är själva vara berikare.

Det är ett svek mot skattebetalarna av episka mått. Att en nyanländ flykting ska få en ny bil betald av oss känns helt sjukt. Barnbidraget ska gå till svenskar, inte utlänningar. Men politikerna tycker så synd om de nyanlända att de måste få fler fördelar än skattebetalarna.
Citera
2014-08-06, 15:42
Medlem
Euripidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrrenHans
Det är ett svek mot skattebetalarna av episka mått. Att en nyanländ flykting ska få en ny bil betald av oss känns helt sjukt. Barnbidraget ska gå till svenskar, inte utlänningar. Men politikerna tycker så synd om de nyanlända att de måste få fler fördelar än skattebetalarna.

Jag gillar inte svartingar och araber, men jag tycker att alla med barn (möjligtvis med undantag för dem som tjänar extremt bra, men det är en annan diskussion) har rätt till barnbidrag. Men för helvete INTE retroaktivt! Speciellt inte när de inte har bott i detta landet. För mig är retroaktivt barnbidrag till utlänningar en logiskt knut som knappast kan lösas med något vettigt argument.
Citera
2014-08-06, 17:13
Medlem
dajevlars avatar
Det är ju det som är lite av Allliansens (ja, kanske hela 7-klöverns) idé - att "importera" köpkraft.

Ta hit hundratusentals personer, förse dem med pengar och låt dem KONSUMERA. På så sätt rullar hjulen på, matbutikerna säljer mer, klädbutiker, affärer... Nya "företag" skapas och en helt ny industri har bildats.

Tyvärr presenteras ju inte att detta är ett luftslott, ett pyramidspel av guds nåde.

Den dagen svenskarna vaknar upp och inser att dessa personer får mer än vi själva och våra stackars föräldrar (vid sidan av en massa andra fördelar), så kan det bli 'dålig stämning'. Därför mörkas allt så länge det bara går.

Det finns alltså reklamannonser utomlands där diverse resebyråer visar hur bra det är i Sverige (och det är inte riktat mot turister). T.o.m Migrationsverket har gjort en reklamfilm om Sverige. Inte undra på att en del klagar på dålig Internetuppkoppling eller inte perfekt mat när de väl kommit hit.

Vi överlämnar ett samhälle i förfall till våra barn (Den första generationen i mannaminne som får det sämre än den tidigare generationen). Suck.
Citera
2014-08-06, 18:57
Bannlyst
Citat:
Jag gillar inte svartingar och araber, men jag tycker att alla med barn (möjligtvis med undantag för dem som tjänar extremt bra, men det är en annan diskussion) har rätt till barnbidrag. Men för helvete INTE retroaktivt! Speciellt inte när de inte har bott i detta landet. För mig är retroaktivt barnbidrag till utlänningar en logiskt knut som knappast kan lösas med något vettigt argument.

Det finns inte många länder i världen som ger bidrag till icke-medborgare. Tror knappast jag kan flytta till Indonesien och förvänta mig barnbidrag. Välfärd borde inte kunna fås om man inte vistats en viss tid i andet. Kanske på sin höjd vård som inte kan anstå. Till legala.

Att få nogot alls retroaktivt som invällare är helt idiotiskt.
Citera
2014-08-06, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dajevlar
Det är ju det som är lite av Allliansens (ja, kanske hela 7-klöverns) idé - att "importera" köpkraft.

Ta hit hundratusentals personer, förse dem med pengar och låt dem KONSUMERA. På så sätt rullar hjulen på, matbutikerna säljer mer, klädbutiker, affärer... Nya "företag" skapas och en helt ny industri har bildats.

Tyvärr presenteras ju inte att detta är ett luftslott, ett pyramidspel av guds nåde.

Den dagen svenskarna vaknar upp och inser att dessa personer får mer än vi själva och våra stackars föräldrar (vid sidan av en massa andra fördelar), så kan det bli 'dålig stämning'. Därför mörkas allt så länge det bara går.

Det finns alltså reklamannonser utomlands där diverse resebyråer visar hur bra det är i Sverige (och det är inte riktat mot turister). T.o.m Migrationsverket har gjort en reklamfilm om Sverige. Inte undra på att en del klagar på dålig Internetuppkoppling eller inte perfekt mat när de väl kommit hit.

Vi överlämnar ett samhälle i förfall till våra barn (Den första generationen i mannaminne som får det sämre än den tidigare generationen). Suck.

Ja, det sovande folket fattar inte Broken Window Fallacy-konceptet. Det är med sorgen i ögat man måste inse att trots vår relativt välutbildade befolkning, så vandrar det omkring kompletta jubelåsnor.
Citera
2014-08-06, 21:01
Medlem
Citat:
Men vänta nu, varför får de här typerna RETROAKTIVT barnbidrag? Ska vi betala dem pengar bara för att de har satt massa hottentottar till världen i sina smutsiga och eländiga länder? Vad är logiken bakom det retroaktiva stödet? De som beslutade om detta måste ju vara förståndshandikappade eller är själva vara berikare.

Nej, man får inte retroaktivt barnbidrag. Däremot får man föräldraförsäkring retroaktivt för de barn man har med sig. Det kan innebära att vissa kvinnor kan vara hemma i ett antal år och inte kommer ut i samhället. Ullenhag talade om att göra något åt det här men jag vet inte om man verkligen gjorde något sedan.
Det är 225 kronor gånger 460 dagar per barn.
Citera
2014-08-06, 21:40
Medlem
dajevlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyborgKing
Nej, man får inte retroaktivt barnbidrag. Däremot får man föräldraförsäkring retroaktivt för de barn man har med sig. Det kan innebära att vissa kvinnor kan vara hemma i ett antal år och inte kommer ut i samhället. Ullenhag talade om att göra något åt det här men jag vet inte om man verkligen gjorde något sedan.
Det är 225 kronor gånger 460 dagar per barn.

Oavsett vilket är det en felaktig signal.

Ja, öh eller.... De andra (de som vill ändra vårt samhälle, och gladeligen "kämpar för det goda" (fast de oveterligen gör allt tvärtom), tycker nog att det inte är en felaktig signal, utan enn rättfärdig.

Ju mer bidrag, desto fler intresserade....

Nåt är ju så fel... varför fattar inte alla det? (Tvärtom ser jag ännu mer hur folk (för mig helt okända, som kommit till min lokala bygd) öppet visar på orättvisor när folk inte får komma hit eller ska utvisas.

hur ska detta gå?
Citera
2014-08-07, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Alltså, om alla invandrare skulle få de här fantasisummorna skulle de inte bo i t.ex. Tensta utan i Östermalm eller i vart fall Sundbyberg. Så är inte fallet. Inte heller att bostadsbolagen bygger 100 000-tusentals nya lägenheter eftersom de många invandrarna har så stora bidrag. Vi kan därmed utgå ifrån att sammanräkningarna inte stämmer.

1. Innvandrere som ikke jobber har andre prioriteter enn vanlige svensker. F.eks. svensker ville aldri sendt barnene sine til elendige skoler som også er fylt opp med innvandre. Innvandrerene synes det er fint å sende ungene sine til en skole med andre innvandre. Svensker ønsker å unngå innvandrerområder, mens innvandrerene ønsker å bo i nærheten av familie og venner. De som jobber trenger å bo et sted med god offentlig transport, men hvis du ikke jobber så er det irrelevant.

2. Grunnen til at 100K boliger ikke blir bygget er på grunn av leiekontroll. Så lenge de ikke kan øke leieprisene til et rimlig nivå, så finnes det ingen insentiv til å bygge ut masse leieboliger.
Citera
2014-08-12, 10:28
Medlem
Ironwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bugulu
Syftar du på denna?
http://www.fredrikmalm2014.se/2012/0...h-fakta-i.html

Det kan det ha varit.

Notera att han medvetet försöker vrida svaren till sin egen agenda.

1. SFI bonus får man inte, man förtjänar den
= Ja man kan få 12000kr i bonus.

2. Föräldrapenning är egentligen ointressant i sammanhanget. Men sänk åldern på barnen så minskar bidragen en aning och föräldrarna har rätt till pengarna. Ingen i landet har rätt till FP samtidigt som man har annan "förvärvsinkomst", och det var det ingen som påstod heller.

3. Etableringsersättningen dras in om man inte deltar till 100%.
Förutom om man har "annat uppehåll som det finns godtagbart skäl för". Vad detta "skäl" är framgår inte och kan alltså tolkas godtyckligt. Och det finns väl inte en tjänsteman i Sverige idag som vågar neka invandrare den ledigheten, då påpekande av ogiltigt skäl mycket väl skulle kunna hängas ut som "rasistiskt".

Utöver detta så glömmer de också några detaljer som endast gäller etableringsreformen:

Bostadsersättning = Sökandes bostadshyra minus 1800Kr per månad. Maxbelopp 3500.

Inkomst av arbete = Fribelopp för inkomster av arbete som inte omfattas av etableringsplanen - 8000 kr per månad. Detta innebär alltså att invandrare i etableringsreformen kan tjäna upp till 8000kr varje månad och ändå ta ut sitt fulla bidrag.

Detta gällde 2012 och jag vet att små justeringar gjorts i reformen sedan dess, så det är möjligt att det inte stämmer till 100% idag - men det stämde när denna diskussion nådde ytan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in