2005-04-01, 00:47
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hälsan Själv
Nja det finns lite olika uppfattningar om vem som skrivit vad och om den
påsförfattarens bakgrund. Kolla in den nedanstående länken som alternativ till bokfliken.
http://members.lycos.co.uk/haaest/Ma...B/06chapte.htm

.

Intressant sida, trots "dengelskan".

Citat:
*After the German unconditional surrender in May 1945 the war-time prime ministers of Norway, France and Italy (Vidkun Quisling, Pierre Laval and Benito Mussolini) were executed for their collaboration-policy with the German Nazi occupation forces.
Opposite in Denmark. The collegue of Quiling, Laval and Mussolini Vilhelm Buhl was made prime-minister in the after-war government!

Inte skriven av nån direkt lysande historiker dock..

Edit: ju mer jag läser på nätet ju tveksammare blir jag till den här "exposén".
Citera
2005-04-01, 05:49
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Om man ska läsa Sven Hassel så ska man läsa "De fördömdas legion". Det är den som är sann och som bygger på hans egna erfarenheter under kriget. Den är inte lika överdriven och larvig som de andra utan är en skakande och gripande berättelse fullt i klass med mästerverk som "På västfronten intet nytt".
Citera
2005-04-01, 10:40
Medlem
Tafkafs avatar
En annan version av "Sven Hassel story"

http://www.bbc.co.uk/dna/h2g2/A379406

EDIT/ Hittade den här också:

http://www.svenhassel.net/

Om man Googlar så verkar det finnas mycket på Hassel.
Citera
2007-07-24, 15:52
Bannlyst
När jag lästa vad som hände Obergeftreiter av Guds nåde i nazi armen Josph porta och Gamle samt alla andra i det fördömdas legion var det välidigt väldigt svårt att hålla imot tårarna. Jag lästa någonstans att sven hassles böcker gavs ut i Norge till skolbarn men blev sedan bannlysta för att dom "Skildrade inte verkligheten i kriget utan förgyllade det" Hlet sinnesjuk,Det sista sven hassel gjorde med sina böcker var att förgylla kirget. Fan ta censur helvettet. Bästa böckerna jag någonsin läst 1000 gånger bättre en alla filmer.
Citera
2007-07-24, 18:33
Medlem
Coolcittes avatar
Sven Hassels böcker är ju guld.

Lillebror är ju halva nöjet i böckerna. Kul när han hittat en liten häst som han döper till "Jakob" som han har tänkt att han ska ha med sig i stridsvagnen. Hans överordnande instämmer dock inte. Så har jag för mig att dom skulle rösta någon gång, och alla skulle rösta på Hitler. Tyvärr, så gör Lillebror fel och röstar på någon annan.
Citera
2007-07-24, 18:44
Bannlyst
haha juste. Eller när han ger Gamle ett "dräpande" slag för att han daskade till ett nyfött barn på baken så att den skulle kunna andas (?). hahaha.
Citera
2007-07-25, 18:25
Medlem
Mr Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolcitte
Sven Hassels böcker är ju guld.

Lillebror är ju halva nöjet i böckerna. Kul när han hittat en liten häst som han döper till "Jakob" som han har tänkt att han ska ha med sig i stridsvagnen. Hans överordnande instämmer dock inte. Så har jag för mig att dom skulle rösta någon gång, och alla skulle rösta på Hitler. Tyvärr, så gör Lillebror fel och röstar på någon annan.
Håller helt med där, det är underbara böcker.
Tyckte tom lite synd om Lillebror när han fick stryk av Heidi i ett slagsmål dom två emellan.

Det är böcker som fängslar mig som Sven Hassel's gör.
Citera
2007-07-25, 20:22
Medlem
gulsots avatar
Jag ÄLSKAR de böckerna.. Som någon annan sa så är Lillebror halva nöjet, och alla skumma affärer som Porta ligger bakom är mycket underhållande. Har ni läst den boken där den "stortyska riksnegern" Albert är med och krigar mot ryssarna?

EDIT: GPU-fängelset tror jag att den hette (jag kan tänka på fel bok också)
Citera
2007-07-25, 21:02
Medlem
Heruls avatar
Underbar och sällsam författare som trollbinder läsaren. Karaktärerna är alla helt fantastiska och upphör aldrig att överrumpla en.
Jag läste alla hans verk som tonåring och kommer läsa om dom igen.
Klart läsvärda!

Jag vet inget om någon bannlysning men det skulle inte förvåna mig om någon "kulturell" och PK beslutsfattare varit för snabb att döma. Nazism, tyskar, ww2 och krig är ju lite kontroversiellt och fy-fy i dagens Sverige. Hassel glorifierar dock inget av det. Han häcklar det...
Citera
2007-07-25, 21:27
Medlem
Sartres avatar
Jag läste mig igenom varenda sven hassel-bok jag kunde få tag på under mina tonår. Farsan hade dem i bokhyllan. Jag frågade farsan varför biblioteken inte har sven hassel och tydligen är det för att de "förhärligar våld" som de vägrar befatta sig med dem.

Handlar definitivt om kamratskap, drift med nazism/kommunism och om den vanlige människan. Förvisso är alla personer som är med i böckerna karikatyrer, men jag tvekar inte för ett ögonblick att de levt någon gång, samt att vissa skrönor mycket väl är sanna, som den gången porta och lillebror går in i ett fältslakteri och stjäl som korpor genom att låtsas vara officerare.
Citera
2007-07-26, 23:51
Medlem
KamiKnazens avatar
Hassel is da shit

Halkade in på Hassel via svärfar. Han hade "Frontkamrater" i bokhyllan och jag hade just avslutat Norman Mailers "De nakna och de döda" men längtade efter något som mer liknade "Moment 22". Det jag fann var bättre.

Hassels böcker skrämmer paragrafryttare eftersom de inte är konventionella krigsböcker. Men att påstå att de förhärligar kriget är detsamma som att avslöja att man inte läst någon av böckerna.

Som någon annan skrev så känns det verkligen som att karaktärerna baseras på riktiga personer och trots den kritik och skepsis som råder runt Hassel och hans böcker så tror jag att det finns egna upplevelser i botten. Det är därför vi fängslas av böckerna.

Kolla in Hassels sajt - där finns bilder på en del av de riktiga killarna.

www.svenhassel.net
Citera
2007-07-27, 11:21
Medlem
Det var på högstadiet. Innan jag började läsa på riktigt. På svenskan fick vi i uppdrag att välja en bok ur vuxenhyllan. Vi busade runt i skolbiblioteket och jag hittade en bok med titeln "De fördömdas legion". Andra världskriget skulle den handla om enligt baksidan och eftersom detta var något jag intresserat mig för sedan dagisåldern tog jag boken.

Men när jag skulla låna den fanns den inte registrerad. Det var en bok som tydligen inte skulle finnas där. Personalen var förvånade. Hur som helst så lånade jag boken och vid senare presentation av bokval inför klassen fick jag höra av läraren att det där var böcker som inte skulle få finnas på bibliotek. Jag frågade varför och fick svaret att det var krigsporr. Jag uppmanades att läsa exempelvis Kirst istället men jag stod fast vid mitt val.

Läsningen var en stor upplevelse och jag läste många stycken flera gånger om. Särskilt minns jag rannsakningen och militärfängelset.

Boken behöll jag eftersom jag inte ansåg skolan värdig att få hand om den. Jag fick aldrig någon påminnelse om återlämnande heller. De verkade lättade av att bli av med den. Än idag, många år senare, står den i min bokhylla. Barnbidraget gick senare åt att köpa alla delar av serien (inbundna) jag kunde finna i bokaffärer. Tyvärr är inte min samling komplett.

"De födömdas legion" står i en klass för sig och är något helt annat än de övriga böckerna som håller varierande kvalitet. Till de bättre hör "Kommano Reichführer Himmler" och "SS-Generalen".

Det var alltid med stor spänning som man öppnade ett nyinköpt verk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in