2012-09-19, 21:25
Medlem
Hur svårt är det att landa jobb som skattejurist på PWC? Är det samma betygskrav som på byrå?
Vad tjänar en senior skattejurist som inte är partner och vad tjänar en partner på någon av dessa?
Citera
2012-10-15, 19:02
Medlem
Min uppfattning är att konkurrensen är hårdare om jobben på de affärsjuridiska byråerna. Betygsmässigt tror jag att revisionsbyråerna är mest intresserade av om du har läst fördjupningskurser i skatterätt och vad du har för betyg på de kurserna.

Lönerna för seniora medarbetare har jag dålig koll på. Hösten 2011 vet jag dock att ingångslönen för en skattejurist på Ernst & Young var 27 000 kr.
Citera
2012-11-30, 21:53
Medlem
Någon?
Citera
2017-10-27, 10:36
Medlem
Jag väcker denna tråd igen då jag inte hittat ngt bra svar när jag sökt runt.

Hur ser lönetrappan ut de fem första åren för en skattejurist på big4? Tänker främst inom företagsbeskattning. Skiljer det mycket mellan vilken ort man jobbar på?

Jag tror att skattejurister på big4 tjänar en ganska bra bit under vad man tjänar som jurist på de stora advokatbyråerna(även om man jobbar med skatt). Vad beror detta på? Tar big4 sämre betalt för sina tjänster inom skatt eller får partners mer av kakan?
Citera
2017-10-27, 13:57
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beurself
Jag väcker denna tråd igen då jag inte hittat ngt bra svar när jag sökt runt.

Hur ser lönetrappan ut de fem första åren för en skattejurist på big4? Tänker främst inom företagsbeskattning. Skiljer det mycket mellan vilken ort man jobbar på?

Jag tror att skattejurister på big4 tjänar en ganska bra bit under vad man tjänar som jurist på de stora advokatbyråerna(även om man jobbar med skatt). Vad beror detta på? Tar big4 sämre betalt för sina tjänster inom skatt eller får partners mer av kakan?

Själva sättet din fråga är formulerad på utgår ifrån att någon som började för fyra år sedan också börjar idag. Det krävs en person med två olika arbetslivserfarenhet hos samma firma för att kunna svara på din fråga. Antingen det eller att man är synsk.
Citera
2017-10-27, 14:03
Medlem
Det är klart att lönetrappan kanske ser lite olika ut för den som började för fyra år sedan. Att ha inblick i dagens lönetrappa borde dock inte vara något ovanligt om man jobbar i branschen. Exempelvis började en vän till mig hos en stor advokatbyrå och deras lönetrappa ser ut enligt följande: År 1 31tkr, år 2 38 tkr, 43, 48, 55.

Om en person har arbetat på några av dessa platser och började för några år sedan är även dennes löneutveckling intressant. Förmodligen har inte lönetrappan försämrats de senaste åren.
Citera
2020-03-07, 10:26
Medlem
Väcker denna tråd igen. Önskar gärna svar på löneutvecklingen och arbetsbördan som skattejurist på big four.
Citera
2024-07-24, 09:39
Medlem
Öppnar tråden igen.
Om man vill bli en internationel skattejurist som håller på med offshore banking. Är det en Ekonomi utbildning i så fall och vilken isf? Eller är det juristprogrammet som gäller med en masterutbildning inom skatterätt eller dylikt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in