• 1
  • 2
2012-09-19, 15:50
Medlem
Har sökt jobb som lagerarbetare och fått kallelse till en intervju. Nu går jag igenom eventuella frågor i förhand för att kunna förbereda mig lite... Men frågan "varför vill du jobba hos oss" gör mig helt ställd.

Jag tycker inte jobbet verkar roligt eller givande. Men jag har sökt väldigt många jobb och äntligen fått en "träff". Jag vill jobba för att förbättra min ekonomi och för att få chansen att besöka ett annat land (detta är ett utomlands-jobb). Men mer än så är det ju inte... Och jag blir väl inte speciellt attraktiv om jag berättar att jag gärna tjänar pengar?

Vad kan ett bra svar vara?
Citera
2012-09-19, 15:55
Medlem
Defunctuss avatar
Far man fraga i vilket land det galler?

Den dar fragan blir jag alltid ocksa stalld till, enda anledningen till att jag vill jobba nagonstans ar ju faktiskt cash sa jag kan gora vad jag vill pa fritiden.

Mitt tips ar: Las pa om foretaget och se vad dom arbetar med, ar det ett stort foretag? Da kan du trycka pa att du alltid har varit lite imponerad av dom och ar jatteglad for att fa starta en karriar hos dom "ett foretag jag verkligen tror att jag kan vaxa som maniska hos" bla bla bl.

Poangen ar: ljug, ljug och ljug lite till. HR alskar att hora hur underbara dom ar..
Citera
2012-09-19, 15:57
Medlem
DonDicks avatar
Att säga att chefen är grymt sexig kan va en utväg... alla gillar väl smicker!?
Citera
2012-09-19, 16:00
Medlem
Voodooprastens avatar
Svara bara i ärlighetens namn att du vill tjäna pengar.

Ifs så kommer man nog inte så långt i dagens samhälle med ärlighet. Allting handlar ju trots allt om vem som ska klättra högst och ha dom godaste förutsättningarna. Du befinner dig i en tävling i ett kretslopp av diarré.

Lycka till...
Citera
2012-09-19, 16:48
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunbird
Utan att veta mer om just det jobbet så kan man ju bara ge generella svar.
"Den här tjänsten som lagerarbetare passar mig då jag är ordningssam och metodisk. Det ger mig även möjlighet att testa och utöka mina språkkunskaper. Att arbeta i ett annat land är utvecklande i sig och det ser jag som positivt."

Om du vet mer om t.ex. vilket order/lagerhanteringssystem de har (om något) så kan man ju spä på med att man är intresserad av att lära sig dessa osv. Att man har hört att de har en bra sammanhållning och det verkar vara en "kul" arbetsplats. Alla företag älskar att höra att man hört bra saker om dom. Har du tidigare erfarenheter i branchen eller programvara de använder så kan man använda det som en anledning till att man skulle passa så bra där.

Men som sagt, det är svårt att ge ett bra generellt svar utan att läsa in sig på företaget.
Senast redigerad av StefanHeterJag 2012-09-19 kl. 16:51.
Citera
2012-09-19, 17:20
Moderator
Ruskigbusss avatar
Alltså det beror ju på vad det är för företag och varför du faktiskt vill jobba där.

Om sanningen är att det är en skitfirma som har dåligt rykte och du söker jobb där enbart för att du behöver stålar och ingen annan vill ta i dej med tång, ja, då förstår jag att frågan är lite jobbig att svara på. I det fallet är det nog tyvärr så att du tvingas ljuga.

Annars är nog sanningen att föredra. Lätt modifierad kanske, men man bör undvika lögn så långt som möjligt.

Är det lagerjobb så kan man ju säga att man gillar att jobba med kroppen och att deras företag har gott rykte.
Citera
2012-09-19, 17:56
Medlem
Det där med att tjäna pengar är aldrig fel, kan slänga in det lite som ett skämt som inledning typ "tjäna pengar, så släng så mycket övertid på mig ni kan winkwink" och sen spå på med allt annat strunt som låter bra.
Citera
2012-09-19, 18:19
Medlem
Kaustis avatar
Nej nej nej. Nu är du sådär överanalyserande som man inte ska vara när det kommer till intervjuer. Jag läste för någon månad sedan en fruktansvärt bra länk angående intervjuer (länk) som jag tycker du ska gå igenom. Framför allt den här bilden svarar nästan totalt på din fråga, om än inte med ett svar du kan ge intervjuaren.

I korthet: frågan "Varför vill du jobba hos oss" handlar inte om att få reda på varför du vill jobba där, det handlar om att ta reda på om du faktiskt bryr dig i jobbet du sökt. Har du kikat upp lite vad företaget gör, känner du dig själv och utstrålar du självsäkerhet? Eller framstår du kanske som en slö jävel som inte "bryr sig" i att ta reda på saker för att "det ordnar sig ändå"? Om du är den sistnämnda typen så minskar sannolikheten för att du kommer göra ett bra jobb, alltså är det en mindre varningsflagga (även om det såklart inte säger någonting om dig som helhet). Sådana grejer vill företaget veta.

Så du söker jobb utomlands: berätta vad du tycker verkar intressant med landet i fråga. Berätta vad du läst, hört eller kanske t.o.m. sett om stället. Har du hittat någon som nämnt företaget på internet? Vad säger dom om företaget? Ta ut några positiva grejer som du hört om företaget och använd det som anledningar till varför du vill flytta ut. Och låt positiv! En energisk och positiv intervju med lite sämre svar är alltid bättre än en seg och tråkig intervju med lite bättre svar.

Och svara inte "tjäna pengar" vad du än gör...
Citera
2012-09-19, 18:21
Medlem
Jag skulle köra något i stil med:

"Jag ser det som att komma och arbeta i X-land är lite av ett äventyr för mig. Jag söker detta jobb för att jag tror att jag passar för det. Jag är hårt arbetande och det här skulle vara bra sätt för mig att kunna tjäna lite pengar så att man kan göra det mesta av den här upplevelsen."

Du överdriver men inte blåljuger, det tror jag är lösningen. Smickrar dom lite att du har så höga tankar om deras land osv.
Citera
2012-09-19, 18:40
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunbird
Har sökt jobb som lagerarbetare och fått kallelse till en intervju. Nu går jag igenom eventuella frågor i förhand för att kunna förbereda mig lite... Men frågan "varför vill du jobba hos oss" gör mig helt ställd.

Jag tycker inte jobbet verkar roligt eller givande. Men jag har sökt väldigt många jobb och äntligen fått en "träff". Jag vill jobba för att förbättra min ekonomi och för att få chansen att besöka ett annat land (detta är ett utomlands-jobb). Men mer än så är det ju inte... Och jag blir väl inte speciellt attraktiv om jag berättar att jag gärna tjänar pengar?

Svara att det passar dig som gillar att jobba fysiskt. Det är också skönt att stämpla ut för att sedan vara ledig på riktigt så att du kan träna/ umgås med barnen eller vad som helst på kvällarna.

Jobbar du på ackord så kan du ju säga att du gillar att du själv kan påverka din lön.
Citera
2012-09-19, 18:44
Medlem
Displaceds avatar
Säg att du söker erfarenhet och att du tror att de kan hjälpa dig med det. Eller nåt.
Citera
2012-09-19, 18:50
Medlem
ToniQ92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vantage81
Jag skulle köra något i stil med:

"Jag ser det som att komma och arbeta i X-land är lite av ett äventyr för mig. Jag söker detta jobb för att jag tror att jag passar för det. Jag är hårt arbetande och det här skulle vara bra sätt för mig att kunna tjäna lite pengar så att man kan göra det mesta av den här upplevelsen."

Du överdriver men inte blåljuger, det tror jag är lösningen. Smickrar dom lite att du har så höga tankar om deras land osv.

Enligt mig här har du det perfekta svaret, sen ska du som sagt tidigare kolla upp företagets policy och ta saker därifrån, och ljuga helt enkelt men inte för mycket så att man ser det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in