Citat:
Ursprungligen postat av cuughar
Kameran är en Nikon S8200 och filmerna sparas i quicktime-format.
Jag kan inget om QuickTime och vet inte vilken den underliggande kodaren är. Quicktime är ju bara en "container", precis som ".avi". Som i .avi så kan filmer både vara kodade i H.264 (det bästa) och MPEG4 (divx, xvid) och andra.
Har själv Nikon 6100 som pocketkamera, och den är väl rätt bra som kamera. Den filmar i MJPEG som är ett ganska bra format då de är jpegs i sekvens bara. Personligen så ogillar jag Quicktime eftersom Apple försöker låsa in en i deras "fack". Det bästa tycker jag för din skull är för det första att lagra rådatat, alltså quicktime-filmer oförändrade. Det är viktigt den dagen du vill redigera eller annat.
Men för att ha på datorn för uppspelning eller på TV'n, så tycker jag det andra att man ska koda med i H.264 gärna med Handbrake med ypperligt resultat. Min flickvän kan spela upp H.264-filmer med efternamnet ".mkv" på sin TV i HD. Det är ju väldigt käckt om man är ett gäng som samtidigt vill titta, t.ex. familj och släkt. Vi har gjort det.
Det är ju väldigt "framtidssäkert". Men även Xvid,DivX - som båda är mpeg4, och mpg1 och mpg2, kommer att i långt fram i tiden kunna spelas upp. Så det behöver man inte vara orolig för. (mpg1 är dock usel kvalité). Quicktime däremot. Det är inte så stort att det är garanterat "framtidssäkert" och så "brett" att de kan spelas upp på de flesta manicker både nu och i framtiden. Alltså inget att satsa på, utan snarare undvika.