2012-09-19, 13:16
Medlem
Har köpt en digitalkamera som man kan filma i 1920x1080 med. Trevligt, men filmerna blir ju hiskeligt stora. Har provat några olika program och metoder att komprimera ner filmerna med men inte hittat någon optimal "setting". Endera så tappar man allt för mycket i bildkvalité eller så blir filmerna inte mycket mindre alls. Vilket program är bäst att använda för att komprimera filmer och vilken bitrate, codec och inställning är bästa kompromissen mellan storlek/bildkvalité? Tacksam för svar.
Citera
2012-09-19, 13:26
Bannlyst
ladda ner handbrake, gratisprogram, busenkelt och ger bäst resultat, bättre än alla professionella jag vet
om du har någon fråga så kan jag säga hur...men jag kan väl ändå säga följande:

det fina med den nya handbrake är att du slipper ställa in bitrate, utan ställer in istället kvalité på en skala 1-40.
20 är default och ganska bra. Men jag brukar ta 19. Det blir lite större filer, men något bättre. 18 blir riktigt stora filer. Kom ihåg att den här skala är exponentiell, dvs 10 är inte dubbelt så bra som 20. Utan många gånger bättre, men tyvärr så exploderar filstorleken. Vid 18 så har jag svårt att se skillnad även vid snabba passager. Så 18 har jag om det är filer jag gillar och vill spara.

Ska du se filerna på datorn. Så är det viktigt att du bockar i "deinterlace" till förslagsvis "fast", för annars så syns "rader" på när du spelar upp filmer, ej bra. Men på TV syns inte det.

Sen får du fråga dig om du vill ha mkv eller mp4, och default är väl mp4? Eftersom kodningen är samma så spelar det ingen roll och resultatet. Men alla mediaspelare i TV etc tar inte mp4, men däremot mkv.

Idag är ju det h.264 som gäller. Den ger bäst resultat, och minst filer, ingen tvekan om det. Det säger alla experter. Men handbrake är automatiskt inställd på den. Xvid/DivX är förlegat, och de bör du undvika, såvida du inte har någon manick som bara klarar av dem.

För att spela upp så rekommenderar jag k-lite codec pack. Om du har ett grafikkort som stödjer hårdvaruacceleration så bocka i det vid installationen, det kallas för DXVA. Och det går mycket fortare då att se filmer på datorn.
Senast redigerad av Movix 2012-09-19 kl. 13:39.
Citera
2012-09-19, 19:20
Medlem
Tack för hjälpen . Jag har provat programmet och lyckats komprimera ner en 720p film från 170 till 70mb utan någon synbart försämrad bildkvalité. Jag valde standardinställningen 20. Jag har dock märkt att vissa mindre filmer med mycket information (tex när jag filmade en porlande bäck) faktiskt blev STÖRRE efter jag komprimerat dem. Tex en film jag hade var 42mb orginal och blev 54 mb efter komprimeringen. Varför blir det så? Måste jag ändra några inställningar?
Citera
2012-09-19, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cuughar
Tack för hjälpen . Jag har provat programmet och lyckats komprimera ner en 720p film från 170 till 70mb utan någon synbart försämrad bildkvalité. Jag valde standardinställningen 20. Jag har dock märkt att vissa mindre filmer med mycket information (tex när jag filmade en porlande bäck) faktiskt blev STÖRRE efter jag komprimerat dem. Tex en film jag hade var 42mb orginal och blev 54 mb efter komprimeringen. Varför blir det så? Måste jag ändra några inställningar?

Jag vet inte vad det är för en kamera du har. Är det mpeg2 du får ut från kameran? Grejen med mpeg2 är att den delar upp skärmen i en massa smårutor och registrerar skillnaden från en filmruta till nästa. Och är det mycket grejer som händer samtidigt på skärmen, massa små saker, t.ex. ett brusande hav. Då är mpeg2 kanske bättre än de modernaste andra kodarna som DivX och H.264. För de fungerar på ett annat sätt. De komprimerar många filmbilder samtidigt. Jag tror att man fortfarande i professionella sammanhang använder mpeg2, just för att fungerar som det gör och är väldigt tacksamt att redigera i. Det samma kan man inte säga om mpeg4/DivX/H.264. De är bara bra på att trycka ihop en slutprodukt så att filen blir liten.

Men i andra sammanhang så täcker mpeg2 in alla behov. Tyvärr så blir 60 minuter runt 10-14GB om jag inte minns fel, och då är det i DVD upplösning, inte HD.

Så det kan vara precis som du säger.
Citera
2012-09-20, 12:38
Medlem
Kameran är en Nikon S8200 och filmerna sparas i quicktime-format.
Citera
2012-09-20, 13:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cuughar
Kameran är en Nikon S8200 och filmerna sparas i quicktime-format.

Jag kan inget om QuickTime och vet inte vilken den underliggande kodaren är. Quicktime är ju bara en "container", precis som ".avi". Som i .avi så kan filmer både vara kodade i H.264 (det bästa) och MPEG4 (divx, xvid) och andra.

Har själv Nikon 6100 som pocketkamera, och den är väl rätt bra som kamera. Den filmar i MJPEG som är ett ganska bra format då de är jpegs i sekvens bara. Personligen så ogillar jag Quicktime eftersom Apple försöker låsa in en i deras "fack". Det bästa tycker jag för din skull är för det första att lagra rådatat, alltså quicktime-filmer oförändrade. Det är viktigt den dagen du vill redigera eller annat.
Men för att ha på datorn för uppspelning eller på TV'n, så tycker jag det andra att man ska koda med i H.264 gärna med Handbrake med ypperligt resultat. Min flickvän kan spela upp H.264-filmer med efternamnet ".mkv" på sin TV i HD. Det är ju väldigt käckt om man är ett gäng som samtidigt vill titta, t.ex. familj och släkt. Vi har gjort det.
Det är ju väldigt "framtidssäkert". Men även Xvid,DivX - som båda är mpeg4, och mpg1 och mpg2, kommer att i långt fram i tiden kunna spelas upp. Så det behöver man inte vara orolig för. (mpg1 är dock usel kvalité). Quicktime däremot. Det är inte så stort att det är garanterat "framtidssäkert" och så "brett" att de kan spelas upp på de flesta manicker både nu och i framtiden. Alltså inget att satsa på, utan snarare undvika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in